کد خبر: ۱۰۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
پیگیری مصوبات سفر هیئت دولت به قزوین–۹
قزوین- مدیر امور فنی و مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: بیش از ۶۲ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان قزوین به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

تجهیز ۶۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی به سامانه نوین آبیاری
نصرت الله نیکو در گفت‌وگو با آرانیوزبا اشاره به روند اجرای مصوبات بیستمین سفر ریاست جمهوری اظهار کرد: تغییرات اقلیمی باعث کاهش نزولات جوی شده است و از سوی دیگر برداشت بی رویه از منابع آب در دسترس باعث شده تا ما با محدودیت منابع آبی مواجه شویم.

مدیر امور فنی و مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قزوین بیان کرد: افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیاز غذایی مردم از دیگر مسائلی است که اهمیت منابع آبی را دوچندان می‌کند که با توجه به این مسائل صرفه‌جویی در مصرف آب در اولویت قرار دارد.

وی افزود: موضوع صرفه‌جویی در حوزه کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است و از سوی دیگر دشت قزوین یکی از دشت‌های مهم و حاصل خیز کشور محسوب می‌شود و لازم است در راستای پایداری تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی مردم برنامه ریزی‌های جامعی انجام شود.

این مسئول ابراز کرد: به‌کارگیری سامانه نوین آبیاری کشاورزی در زمین‌های زراعی و باغی استان بهترین شیوه مصرف آب، افزایش راندمان و در نهایت افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: افزایش کیفی و کمی محصولات کشاورزی، کاهش مصرف کود، کاهش مصرف انرژی و افزایش درآمد کشاورزی از مزایای آبیاری نوین کشاورزی به شمارمی‌رود.

نیکو تصریح کرد: تاکنون بیش از ۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که این امر سبب صرفه‌جویی در مصرف آب به مقدار ۲۱۸ میلیون متر مکعب شده است.

وی در پایان گفت: در سفر ریاست جمهوری مبلغ ۳۱۷ میلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری جدید طی سه سال مصوب شد که امیدواریم با تخصیص این اعتبار بتوانیم گام‌های مؤثری در حوزه آبیاری نوین کشاورزی و در نهایت صرفه‌جویی آب برداریم.

 

نظرشما
پربازدیدها