کد خبر: ۱۰۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از پیش‌بینی برداشت بیش از ۳۴۵ هزار تن گندم از اراضی این استان با توجه به بارش‌های اخیر خبر داد.
 
پیش‌بینی برداشت ۳۴۵ هزار تن گندم در لرستان

به گزارش آرانیوز  از خرم‌آباد، سیدعماد شاهرخی ظهر امروز در جلسه تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم که در سالن همایش شهدای جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی لرستان طی یک سال اخیر با جهش و تحولی که در حوزه فعالیت‌های خود ایجاد کرده توانسته رکورد این سازمان را در سطح کشور تغییر دهد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های مدون و مجموعه همکاران مراکز خدمات توانسته‌ایم رتبه اول کشور در کشت دانه روغنی کاملینا، رتبه اول کشور در جذب انواع  کودهای شیمیایی(NPk)، رتبه دوم کشور در جذب ادوات طرح جهش تولید در دیمزارها، رتبه پنجم کشور در کشت های قراردادی، رتبه هشتم کشور در کشت دانه‌های روغنی، رتبه دهم کشور در بیمه انواع محصولات زراعی و رتبه دهم کشور در کشت کلزا را کسب کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی، شعار امسال در بخش کشاورزی را «ترویج کشاورزی» نام‌گذاری کرده است، عنوان کرد: مهم‌ترین کار در بخش کشاورزی حوزه ترویج است که باید یافته‌ها و دانش را به مزارع ببریم، زیرا ترویج در بخش کشاورزی بهره‌وری و افزایش تولید را به‌دنبال دارد.

 

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیازمند انتقال دانش و تجربه به کشاورزان هستیم، بیان کرد: آموزش و ترویج از مهم‌ترین محورهای توسعه بخش کشاورزی بوده و پایه پیشرفت و تحول در هر بخشی آموزش، ترویج و مهارت است.

شاهرخی با تأکید بر اینکه باید با کمک نهادهای دانشگاهی، دانش را در مزرعه انتقال دهیم و کشاورزان را با روش‌های علمی، آسان و نوین آشنا کنیم، گفت: فاصله بین رکوردها و میانگین در هر حوزه از کشاورزی زیاد است و دستیابی به رکوردهای برتر فقط با انتقال دانش به مزارع حاصل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ابراز کرد: جهش و افزایش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به فعلیت رسیده است، به‌گونه‌ای که در این اراضی نسبت به مزارع غیر طرح در هر هکتار 200 کیلوگرم افزایش تولید داشتیم.

شاهرخی اظهار داشت: 70 دستگاه و ادوات کشاورزی سال گذشته در راستای طرح جهش تولید در دیمزارها خریداری و جذب شد و امسال توانستیم 224 دستگاه شامل دنباله بند و کشت کار را جذب و واگذار کنیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی برداشت گندم در لرستان افزود: بالغ‌بر 270 هزار تن گندم سال گذشته در سطح این استان برداشت شد و با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی این استان در فصل کاشت و داشت، پیش‌بینی بر این است که 345 هزار تن گندم برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه گلخانه‌هاست، عنوان کرد: کل گلخانه‌های این استان تا قبل از دولت سیزدهم 78 هکتار بود و از ابتدای دولت تا امروز 35 هکتار گلخانه به ظرفیت لرستان اضافه‌شده و سطح کشت گلخانه‌ای به 113 هکتار رسیده است.

وی به پرداخت غرامت کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد: 70 میلیارد تومان غرامت در سال زراعی قبل به بخش کشاورزی پرداخت شد، در حالی که امسال 220 میلیارد تومان غرامت پرداخت‌شده که در کل سنوات بعد از انقلاب اسلامی بی‌نظیر بوده و سابقه نداشته است.

شاهرخی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، گفت: بیش از 10 هزار هکتار  دانه‌های روغنی امسال برای اولین بار در لرستان کشت شد و به تعبیری انقلاب بزرگی در زمینه کشت دانه‌های روغنی شکل‌گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ابراز کرد: رتبه اول کشور را در کاشت کاملینا به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی ویژه اراضی دیم با سطح زیر کشت 5 هزار و 300 هکتار کسب کرده‌ایم و یک تحول در بخش کشاورزی شکل‌گرفته است.

شاهرخی اظهار داشت: تمهیدات خوبی برای برداشت کاملینا از اراضی لرستان اندیشیده ‌شده است، به‌طوری‌که به واسطه طرح جهش تولید 20 دستگاه برداشت دانه‌های روغنی را برای اراضی این استان تأمین و تهیه‌کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با جهاد کشاورزی استان فارس منعقدشده که در زمان برداشت دانه‌های روغنی ادوات موردنیاز را در اختیار جهاد لرستان قرار دهد تا کشاورزان دغدغه‌ای در خصوص برداشت به‌موقع نداشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: رتبه اول کشور را به‌دلیل اهمیت بالای کودهای موردنیاز برای جبران کمبود عناصر اصلی خاک و افزایش حاصلخیزی در تامین نهاده‌ها به‌ویژه کود در 10 ماهه سال گذشته کسب کرده‌ایم.

وی با اشاره به سطح زیر کشت اراضی لرستان بیان کرد: سطح زیر کشت گندم آبی این استان 45 هزار هکتار است که از این مقدار 43 هزار هکتار یعنی 97 درصد اراضی را زیرپوشش الگوی کشت قراردادیم که در کشور رتبه پنجم را کسب کرده‌ایم.

شاهرخی با بیان اینکه کل اراضی زیر کشت و زیرپوشش بیمه لرستان در سال گذشته 157 هزار هکتار بود که امسال به 161 هزار هکتار رسیده است، گفت: سه درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و امیدواریم این مقدار به 200 هزار هکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ابراز کرد: 213 دستگاه با اعتباری بالغ‌بر 208 میلیارد ریال در چارچوب طرح جهش تولید در دیمزارها از محل تسهیلات کم‌بهره چهار درصد تاکنون جذب‌شده است.

شاهرخی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت جهاد رفع تداخلات اراضی است که این وزارتخانه بر حل‌وفصل این تداخلات برای همیشه تأکید دارد، اظهار داشت: جهاد کشاورزی لرستان در این حوزه نیز  جهش خوبی داشته و 400 مورد پلاک در این راستا رفع تداخل شده است که از این تعداد240 مورد آن در یک سال اخیر رفع‌شده و در این راستا موفق به کسب رتبه پنج کشوری شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبیاری تحت‌فشار نیز موفق به کسب رتبه 6 کشوری شده‌ایم، افزود: شعار سال مقام معظم رهبری صددرصد خطاب به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی است و باید در راستای شعار سال قدم برداشت.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار