کد خبر: ۱۰۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
دیار مفرغ و بلوط با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی‌نظیر در آستانه بهار مهیای پذیرایی از گردشگران نوروزی است.

نورزگردی در زیباترین استان ایران/ مسافران

به گزارش آرانیوز، از خرم‌آباد، لرستان با ظرفیت‌های فراوان گردشگری طبیعی و تاریخی از سال‌های گذشته تاکنون به‌دلیل قرارگیری در مسیر استان‌های هدف گردشگری محل عبور مسافران نوروزی بوده است.

برخی آثار مفرغی و سفالی پیداشده در لرستان دارای قدمتی بیش از 40 هزار سال است که این امر بیانگر غنای تاریخی این دیار کهن است. بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره‌ای، 5 هزار اثر باستانی منحصربه‌فرد و 3 هزار و 200 اثر باستانی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور نیز گواه بر تاریخ و فرهنگ کهن این استان باستانی است.

آثار تاریخی‌ای همچون قلعه فلک‌الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ‌نوشته و مناره آجری که در خرم‌آباد از عهد ساسانی و پیش از آن به یادگار مانده است همچون نگینی درخشان بر تارک تاریخ این دیار باستانی می‌درخشد و چشمان گردشگران را محو غنای تاریخی لرستان می‌کند.

وجود آبشارهایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه مناظری بدیع و دلنواز در پیش چشمان گردشگران گسترانده است و جلوه‌های بی‌نظیری از آفرینش رنگارنگ را در این دیار مهمان‌نواز به تصویر می‌کشد.

سرکشیدن تلألو آفتاب بر پهنه‌های گردشگری لرستان با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی اسفند رنگ‌وبوی بهار را به ارمغان آورده و سرتاسر کوچه‌ها و معابر این دیار مملو از عطر دل‌پذیر بهار شده است.

نورزگردی در زیباترین استان ایران/ مسافران

44  روستای لرستان دارای ظرفیت گردشگری روستایی است

اسکندر فلاحوند معاون گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه این استان ظرفیت بسیار بالایی در راستای گردشگری روستایی و اکوتوریسم طبیعی و مردم‌شناسی دارد، اظهار داشت: 500 روستای هدف گردشگری در سطح کشور وجود دارد که 12 روستا از این تعداد متعلق به لرستان بوده، اما 44 روستا با توجه به مواهب متعدد طبیعی و شاخص‌های گردشگری دارای این ظرفیت است.

وی با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری نیازمند زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران است، افزود: مقرر شده است با پیگری‌های انجام‌شده و تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن زیرساخت‌های لازم در این روستاها ایجاد شود.

معاون گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با تأکید به اینکه گازرسانی، ایجاد راه دسترسی و زیر ساخت‌های اینترنتی روستاهای گردشگری در دست اقدام است، بیان کرد: عملیات گازرسانی بیش از 80 درصد این روستاها بر اساس آخرین آمار بنیاد مسکن و شرکت گاز انجام‌شده و مابقی نیز در حال تکمیل است.

نورزگردی در زیباترین استان ایران/ مسافران

1586 کلاس درس آماده میزبانی از مسافران نوروزی است

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر لزوم ارائه خدمات مطلوب به گردشگران و مسافران نوروزی در این استان، اظهار داشت: 10 پایگاه فعال اسکان،165  مدرسه با ظرفیت یک‌هزار و 586 کلاس درس و 6 خانه معلم با 114 اتاق ویژه مهیاشده و همه کلاس‌ها نیز مجهز به امکانات رفاهی مانند فرش، یخچال و تلویزیون است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های لازم به مدیران مدارس، سرایداران و سایر عوامل اجرایی اسکان ارائه می‌شود، افزود: زیباسازی محیط آموزشگاه‌ها، شست‌وشوی مدارس و تجهیز کلاس‌ها با امکانات رفاهی و گرمایشی از جمله اقداماتی است که پیش از شروع مسافرت‌های نوروزی انجام می‌شود.

به گفته حسن‌پور 38 مرکز اقامتی در استان لرستان وجود دارد که این واحدها دارای ظرفیت یک‌هزار و 500 تخت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمان‌پذیر، اقامتگاه بومگردی، سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی به مسافران این استان ارائه می‌کنند، عنوان کرد: 22 هتل با ظرفیت یک‌هزار و 705 تخت و 10 مهمان‌پذیر با ظرفیت 290 تخت از جمله این مراکز است.

وی با بیان اینکه لرستان علاوه بر دارابودن مواهب گسترده طبیعی دارای ظرفیت روستایی، عشایری و کوچ‌نشینی زیبایی است، بیان کرد:  نوروز 1402 به‌منظور ترویج، معرفی و توسعه صنایع‌دستی اقدام به برپایی بازارچه صنایع‌دستی در ورودی همه شهرستان‌های این استان خواهیم کرد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه 2 پایگاه فعال اسکان نیز در مرکز لرستان مستقر می‌شود، گفت: در مجموع 500 نفر عوامل اجرایی در شهرستان‌های بروجرد، الیگودرز، دورود، الشتر، نورآباد، ازنا، کوهدشت و پلدختر آماده خدمت‌رسانی هستند.

 

12بازارچه صنایع دستی در لرستان دایر شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه ایام نوروز فرصت بسیار خوبی‌ست تا هنرمندان صنایع‌دستی، تولیدات خود را به گردشگران و مسافران ارائه کنند، تصریح کرد: امیدواریم نوروز پیش رو شاهد رونق بازارهای صنایع‌دستی در شهرهای مختلف این استان باشیم که این مهم رونق اقتصادی و اشتغال را نیز به‌دنبال دارد.

حسن‌پور با اشاره به آمادگی لرستان برای استقبال از مسافران نوروزی اظهار داشت: برنامه‌های خوبی با همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی این استان برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

وی به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و آ‌ب‌وهوای مطلوب فصل بهار در لرستان اشاره و افزود: پیش‌بینی می‌شود این استان در نوروز پیش رو یکی از مقاصد اصلی مسافران و گردشگران باشد که در این راستا آمادگی لازم نیز وجود دارد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: 13 موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، موزه‌های تخصصی محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش و 12 بازارچه صنایع‌دستی، نوروز پیش رو آماده خدمات‌رسانی به مسافران است.

وی با بیان اینکه 12 روستای هدف گردشگری در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، پلدختر، الیگودرز، ازنا و دورود وجود دارد، بیان کرد: روستاهای بیشه، چنارگریت، سنگ‌تراشان، گوشه شهنشاه، رباط نمکی در خرم‌آباد، ولی‌عصر در پلدختر، گایکان در الیگودرز، امامزاده قاسم و کمندان در ازنا، سرآوند در دورود، ونایی و دهکرد در بروجرد است.

حسن‌پور گفت: بافت زندگی عشایری یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری روستایی است علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می‌کند و خوشبختانه این ظرفیت به‌خوبی در این استان فراهم شده است.

انتهای پیام

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار