کد خبر: ۱۰۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور:
بیرجند-دبیر کار گروه ملی سازگاری با کم آبی کشور از تأثیر تنش‌های آبی بسیار بر خراسان جنوبی بر اساس مطالعات مرکز راهبردی اقلیم آب خبر داد و گفت: آبخوان های استان تا ۵۰ سال دیگر آب دارد.

آبخوان های خراسان جنوبی ۵۰ سال دیگر آب دارد

به گزارش آرانیوز، بنفشه زهرایی سه شنبه در اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب گفت: بیرجند و خراسان جنوبی چشم و چراغ تمدن آب کشور است و بیرجند اولین شهر ایران است که دارای سیستم لوله کشی آب شده است.

وی با اشاره به اینکه قنات‌های خراسان جنوبی نمونه معجزه گونه‌ای از شبکه‌های مختلف آب است، افزود: امروز برای خراسان جنوبی به دلیل تأثیر پذیری از تنش‌های آبی باید بسیار نگران باشیم.

به گفته وی از عمر آبخوان‌های خراسان جنوبی تنها ۵۰ سال دیگر باقی مانده است که با درایت مردم و مسئولان این استان باید مسیر متفاوتی برای مدیریت آب استان رقم بخورد.

دبیر کار گروه ملی سازگاری با کم آبی کشور تصریح کرد: بر اساس مطالعات مرکز راهبردی اقلیم آب کشور، خراسان جنوبی از تنش‌های آبی بسیار متأثر شده است.

زهرایی بیان داشت: از میانه دهه ۱۳۷۰ سیستم منابع آب تجدید پذیر از شرایط اقلیمی موجود متأثر شده است. با این وجود در کارگروه کم آبی خراسان جنوبی هنوز هم کاربری‌های جدیدی برای آب در استان تعریف می‌شود.

وی تاکید کرد: از آن جایی که هر یک از اراضی مورد نظر در تملک فرد یا نهاد خاصی است، به سختی می‌توان اطلاعات مربوط به کاربری هر یک از این اراضی را به دست آوریم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم چشم‌انداز آینده آب را ارائه دهیم باید یک تیم تحقیقاتی بزرگی برای انجام این کار با همراهی مدیریت آب کشور داشته باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار