کد خبر: ۱۰۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
معاون جهاد کشاورزی اردبیل:
اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری به ویژه کشت پاییزه بیش از ۸۰ درصد سند الگوی کشت در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شده است.

۸۰ درصد سند الگوی کشت در اردبیل اجرایی شده است

به گزارش آرانیوز ، احمد شهریار عصر پنجشنبه در جلسه بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح سند الگوی کشت در اردبیل اظهار کرد: بعد از گذشت پنج دهه از طرح این موضوع، بالاخره در دولت سیزدهم زمینه برای اجرای الگوی کشت فراهم شده تا ما بتوانیم بر اساس این سند تحولی کشت و زرع در مناطق مختلف استان را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در این سند به دنبال پاسخگویی به چهار سوال هستیم که چه بکاریم؟ کجا بکاریم؟ چه زمانی بکاریم؟ و چه مقداری بکاریم؟ به عنوان راهبرد اصلی در اجرایی شدن این سند مورد توجه و دقت نظر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل الگوی ارائه شده را الگوی موفق و منطبق بر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی استان اردبیل اعلام کرد و گفت: در سطح ملی نیز با هماهنگی قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مختلف شاهد اجرای طرح الگوی کشت هستیم که انتظار می‌رود با تأمین منابع مالی و آموزش کشاورزان در این زمینه موفق عمل کنیم.

شهریار افزود: برنامه ابلاغی برای سال زراعی جاری بیشتر بر اساس اطلاع‌رسانی، تبلیغ و راهنمای کشاورزان است که جلوی کشت بی‌رویه برخی از محصولات گرفته شده و در نقطه مقابل کشت محصولات استراتژیک را با توسعه بیشتر شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در شمال استان کشت سیر و هندوانه در حد بسیار بالایی انجام می‌شد که امسال سطح زیر کشت سیر را از چهار هزار هکتار به کمتر از یک‌هزار هکتار و کشت هندوانه را نیز از چهار هزار هکتار به کمترین میزان تقلیل دادیم تا تعادل بازار و عرضه محصولات را شاهد باشیم.

شهریار اضافه کرد: در حوزه سبزی و صیفی بیشترین استقبال را در کشت و زرع شاهد بودیم که بر اساس الگوی کشت سعی شده در این حوزه تعادل رعایت شود.

وی به ۶ گروه محصول در قالب الگوی کشت اشاره کرد و ادامه داد: این گروه محصولات شامل غلات، دانه‌های روغنی، علوفه، حبوبات، گیاهان قندی و صیفی و سبزی است که تلاش شده از این گروه محصولات پنج گروه در استان اردبیل به زیر کشت برود.

شهریار بیان کرد: بیش از ۱۵ محصول متنوع در استان اردبیل در قالب کشت الگویی مورد حمایت و پشتیبانی است و از ۴۰ درصد اراضی قابل زراعت استان، عمده کشت و زرع در زمین‌های آبی و دیم انجام می‌شود.

وی جایگاه استان اردبیل را در تولید بذور ذرت، سرگم، چغندر و سیب‌زمینی اول و دوم کشور عنوان کرد و گفت: در تولید برخی از محصولات نظیر سیب‌زمینی، غلات، عدس و دانه‌های روغنی نیز جز استان‌های پیشرو و ممتاز کشور هستیم.

شهریار در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در قالب طرح الگوی کشت سعی بر این است تا از ظرفیت ۳۴ درصد اراضی آبی و ۶۶ درصد اراضی دیم استان استفاده شده و با حمایت‌های مورد نظر، طرح الگویی اجرایی و عملیاتی شود.

وی از اعمال مشوق‌های حمایتی از اجرای این طرح خبر داد و تصریح کرد: سعی شده تا در پرداخت آب بها، تأمین کود و بذر و حتی اعمال تخفیف در عوارض گمرکی و صادراتی نیز پشتیبانی‌های لازم از تولیدکنندگان انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: خرید تضمینی این محصولات در اولویت دولت است و قطعاً سعی ما بر این است تا محصولات عرضه شده در داخل و خارج از کیفیت مطلوب نیز بهره‌مند باشند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار