کد خبر: ۹۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
گروه استان‌ها- امام جمعه اصفهان گفت: پیشنهاد می‌شود موزه مردم‌شناسی در اصفهان راه‌اندازی شود و وسایلی که در ساخت صنایع دستی و یا زندگی روزمره مردم اصفهان کاربرد داشته و امروزه استفاده نمی‌شود در معرض دید عموم قرار گیرد.
امام جمعه اصفهان: موزه مردم‌شناسی در اصفهان راه‌اندازی شود

به گزارش آرانیوز از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان از نظر میراث فرهنگی و گردشگری دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است، اظهار داشت: اینکه جایی باشد تا مردم بتوانند با وسایل و ابزارهای گذشتگان آشنا شوند بسیار خوب است، همانند کوزه‌ها، وسایل و ادوات کشاورزی و صنایع دستی و یا ابزارهایی که در زندگی روزمره استفاده می‌شد و امروزه کاربردی ندارد.

وی افزود: بهتر است این مجموعه به عنوان موزه مردم‌شناسی و در مرکز استان و در یکی از مکان‌های تاریخی که قابلیت برپایی نمایشگاه دائمی را دارد، راه‌اندازی شود.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: متأسفانه به بهانه‌های مختلف و یا استناد به قوانین دست و پا گیر، تعمیر و بازسازی برخی از مکان‌های تاریخی و یا قدیمی انجام نمی‌شود به عنوان مثال مردم امروزه نمی‌توانند در بافت تاریخی‌ای که اجازه تعمیر و بازسازی آن داده نمی‌شود، زندگی کنند و به مرور زمان از بافت تاریخی خارج می‌شوند و آن بافت تاریخی به مخروبه‌ای تبدیل می‌شود.

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی به بودجه‌ای کلان برای حفاظت از مکان‌های تاریخی نیاز دارد و همه می‌دانیم که چنین بودجه‌ای وجود ندارد، بنابراین بهتر است از ظرفیت‌ بخش خصوصی و مردم استفاده شود تا علاوه بر بازسازی آن مکان تاریخی، بتوان کاربردهای تازه‌تری برای آن مکان ایجاد کرد.

وی بیان کرد: قرار نیست که با صدور مجوز برای تعمیرات یک مکان تاریخی، آن مکان تغییر کند، بلکه لازم است در چارچوب قوانین و مقررات و با گرفتن تعهد، اجازه داد تا هر قسمت از مکان تاریخی آسیب دیده است تعمیر شود و همانند آن را بسازند؛ با این روند، می‌توان به بازسازی و حفظ اماکن تاریخی امیدوار بود.  

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل، گفت: برخی از قوانین و مقررات و یا نظارت‌های غیرتخصصی و غیرکارشناسی در کنار فضاسازی رسانه‌ای سبب شده تا برخی از مکان‌های تاریخی به حال خود رها شوند و امکان تعمیر و بازسازی وجود نداشته باشد.  

علیرضا ایزدی گفت: لازم است برای سرعت بخشیدن به کارها، برخی از اختیارات به ما تفویض شود و نظرات کارشناسان ما در دستگاه‌های نظارتی، تأثیر داده شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار