کد خبر: ۷۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
مشهد ـ کرونای هندی همان خطری است که امروز جدی گرفته نمی‌شود و آمار مبتلایان را در خراسان رضوی به شکلی خطرناک افزایش داده است.

به گزارش آرانیوز:، ملیحه زرین‌پور: بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس کووید ۱۹ این روزها آنچنان با سرعت در میان عموم مردم در حال افزایش است که برخی آمارها از رعایت زیر ۴۸ درصدی این پروتکل‌ها در میان مردم حکایت دارد، آماری نگران‌کننده که از ابتدای همه‌گیری کرونا، کمترین میزان بوده است.

این آمار نگران‌کننده از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان مردم در حالی روایت می‌شود که به گفته متخصصان و مسئولان بهداشتی کشور، شدت گسترش کرونای جدید دلتا چندین برابر شده آنچنان که مینو محرز گفته است «میزان سرایت ویروس دلتای هندی، ۹۷ درصد است، قدرت بیماری‌زایی آن بسیار بالاست و به سرعت می‌تواند همه خانواده را گرفتار کند».

این نگرانی وقتی به مراتب بیشتر می‌شود که آمار کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مبتلا شده به کرونا که پیش از این گفته می‌شد نسبت به ابتلای به کرونا مصونیت بالایی دارند، گاهی بیش از سایر سنین است، این امر در کنار بی‌توجهی‌های عمومی حتی در مورد ساده‌ترین پروتکل مصونیت‌زا در برابر گسترش عمومی کرونا یعنی استفاده از «ماسک» در اماکن عمومی، سبب شیوع زیر پوستی کرونا دلتا شده است.

شاید اگر امروز به طور گذری، سری به اماکن خرید و حتی سوپرمارکت محله بزنید، شاهد بی‌مبالاتی‌های بسیاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشید؛ اماکنی که اغلب جلوی ورودیشان برچسبی با عنوان «ورود بدون ماسک ممنوع است» دیده می‌شود ولی بیش از نیمی از افرادی که در حال خرید هستند و حتی خود فروشندگان، ماسک ندارند!

همانطور که به کودکان، به‌عنوان دغدغه‌ای مورد توجه از موارد در معرض آسیب اشاره شد، باید گفت تنها افراد بزرگسال در برخی خانواده‌ها از ماسک استفاده می‌کنند و خبری از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کودکان نیست!

شاید این امر به نوعی به «کرونازدگی» عمومی تعبیر شود، یعنی مردم از کرونا، استفاده از ماسک و شنیدن هر روزه خبر مرگ و میر مبتلایان به آن، عوارض دارو و واکسن‌های تولیدی و حتی خستگی کادر درمان و کم‌توانی در برابر موج جدیدی از همه‌گیری کرونا، خسته شده‌اند اما نباید از خاطر بُرد که دلتای امروز خطرناک‌تر از کرونایی است که نوروز باستانی، مجالس، دورهمی‌های خانوادگی، سفرها و حتی عروسی‌ها و شرکت در تعزیه عزیزان را هم تعطیل کرد.

محققان و مسئولان بهداشتی کشور نسبت به گسترش شدیدتر نوع دلتای کرونا یا همان کرونای هندی هشدار می‌دهند اما تا وقتی مردم بی‌توجه باشند و اصناف نیز نسبت به انجام پروتکل‌ها اهتمام نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت شهرمان، کشورمان، فرزندانمان، دوستان و عزیزانمان از ابتلای به این بیماری خانمان برانداز مصون بمانند.

کرونای هندی همان خطری است که امروز جدی گرفته نمی‌شود و آمار مبتلایان را در همه شهرهای کشور به شکلی خطرناک افزایش داده است چنانچه بر اساس آخرین آمارها، در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار کرونا مثبت در کشور وجود دارند ولی هنوز شاهد بی‌توجهی‌های عمومی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سفرهای غیر ضروری، مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی هستیم، امری که به گسترش بیش از پیش کرونا در شهر و کشورمان دامن می‌زند.

*روزنامه نگار

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار