کد خبر: ۶۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
کرج - سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز گفت: طرح «خدمات مرجع مجازی» در کتابخانه‌های عمومی در این استان فعال شد.

به گزارش آرانیوز:هادی آشتیانی، از ارائه خدمتی نوین در کتابخانه‌های عمومی استان البرز خبر داد و بیان داشت: از جمله خدمات قابل ارائه در کتابخانه‌های عمومی، خدمات مبتنی بر وب به ویژه «دسترسی به منابع الکترونیکی، پایگاه اطلاعاتی و مقالات فارسی و لاتین، خدمات مرجع مجازی و ارائه مشاوره‌های اطلاعاتی» است.

وی افزود: ارائه این خدمات مستلزم وجود دسترسی آنلاین و یا آفلاین به منابع غیرکتابی و الکترونیکی است و به جهت اینکه محدودیت‌های فیزیکی، جغرافیایی و زمانی، در این نوع خدمات مرتفع می‌شود، در نتیجه با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فضای فیزیکی کتابخانه‌ها، در ارتقا کیفی خدمات کتابخانه‌های عمومی نیز بسیار مؤثر و اثربخش خواهد بود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز تصریح کرد: از این رو و با هدف فراهم‌سازی دسترسی متمرکز اعضا کتابخانه‌های عمومی و مراجعان به پایگاه‌ها و منابع الکترونیکی، اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت پذیرفته که طی آن طرح «خدمات مرجع مجازی» در تعدادی از کتابخانه‌های عمومی منتخب در استان اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به منظور تأمین نیازهای پژوهشی و مطالعاتی اعضا، دانشجویان و پژوهشگران البرزی بوده و جامعه هدف مذکور می‌توانند موضوعات درخواستی خود را از طریق تماس تلفنی، ایمیل و یا به صورت حضوری از کتابخانه‌های معین دریافت نمایند.

آشتیانی تاکید کرد: در فاز اول این طرح، کتابخانه های امیرکبیر و علامه حلی کرج، کتابخانه امام باقر (ع) نظرآباد، کتابخانه الهادی ساوجبلاغ و کتابخانه علامه امینی فردیس به عنوان کتابخانه‌های ارائه دهنده این خدمات معرفی شده‌اند که علاقه‌مندان و محققان می‌توانند از طریق تماس تلفنی از نحوه دقیق ارائه این خدمات اطلاع یابند.

وی متذکر شد: به منظور دسترسی اعضا و کتابخوانان به کتاب و منابع مطالعاتی مورد نیاز، طرح «پیک کتاب»؛ تحویل کتاب‌های درخواستی درب منازل نیز مدتی است در تعدادی از کتابخانه‌های عمومی استان در حال اجراست.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار