کد خبر: ۴۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
ارومیه – وقوع سالانه بیش از ۸۰ زمین لرزه در آذربایجان غربی و نگاهی اجمالی به پهنه بندی زلزله نشان می دهد این استان مرزی در محدوده خطر زلزله قرار دارد.

به گزارش آرانیوز، بر اساس اعلام مدیریت بحران آذربایجان غربی این استان جزو مناطق پرخطر از نظر آب و هوایی محسوب می شودو همه  سالها وقوع حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی در این منطقه بر جای می گذارد.

موقعیت خاص جغرافیایی به همراه، قرار گرفتن در کمربند زلزله آلپ – هیمالیا، استقرار تعداد زیادی از نواحی روستایی و شهری در امتداد پای کوه ها، دشت ها و جلگه ها زمینه ساز  بروز مخاطرات طبیعی (سیل، زلزله، رانش، ریزش، لغزش، خشک سالی، بهمن و ...) در استان آذربایجان غربی فراهم ساخته است.

کوهستانی بودن، قرار گرفتن در کمربند زلزله آلپ – هیمالیا، استقرار تعداد زیادی از نواحی روستایی و شهری در امتداد پای کوه ها، دشت ها و جلگه ها بستر مناسبی را برای بروز مخاطرات طبیعی را فراهم کرده استبر اساس طرح نقشه پهنه بندی زلزله بیش از ۶۰ درصداستان در محدوده خطر قرار دارد و از شهرهای استان ۱۰ شهر سلماس، پیرانشهر، ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین و ۷۲۷ روستا هم اکنون بر روی خط گسل واقع شده اند.

گسل هایی که آذربایجان را تحت تأثیر قرار می دهند، گسل شمال تبریز: فعال ترین گسل در آذربایجان است و شدیدترین زلزله در آن در سال ۱۱۵۸ هجری شمسی رخ داده است، گسل سد مهاباد: در بخش جنوبی دریاچه ارومیه و شمال شهرستان مهاباد گسترده شده است و گسل سلماس: در نزدیکی شهر سلماس در اثر زلزله ای در اردیبهشت ۱۳۰۹ هجری شمسی به وجود آمد.

برای آشنایی بیشتر با وضعیت استان بلحاظ زلزله خیزی و موقعیت فعلی استان گفتگویی با امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی انجام داده ایم که در ذیل می خوانید.

آذربایجان غربی با سالانه ۸۰ زمین لرزه روی خط زلزله قرار دارد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص آخرین موقعیت استان در خصوص زمین لرزه به خبرنگار مهر گفت: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی و وقوع سالانه به طور متوسط ۸۰ زمین لرزه به بزرگی ۳ ریشتر و بیشتر یکی از استاننهای زلزله خیر کشور به شمار می رود.

امیرعباس جعفری ادامه داد: در کنار اینکه برخی شهرهای استان روی خط زلزله قرار دارند رانش زمین نیز یکی از مشکلاتی است که بخش های زیادی از استان را تهدید می کند، میزان خطرپذیری استان آذربایجان غربی از نظر احتمال وقوع رانش با تکیه بر شناسایی کلی ویژگی های زمین شناسی و خاک استان و بر اساس مطالعات محدوده وسیعی از زمین های مجاور شهر شوط، جنوب قطور، شمال شرق و غرب شهرستان سلماس ناحیه کوچکی در اطراف نوشین و بخشی از منطقه زیوه، سردشت، بوکان، تکاب و مناطقی از چالدران را در برمی گیرد که بسیار مستعد رانش زمین هستند.

هم اکنون ۱۰ شهر و ۷۲۷ روستای آذربایجان غربی روی خط زلزله قرار دارند وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۱۰ شهر و ۷۲۷ روستای استان روی خط زلزله قرار دارند افزود: مطابق بررسی های انجام شده این در حالی است که ۷۰ درصد از ساختمانهای مسکونی به خصوص در بخش روستایی مقاومت لازم در برابر بلایای طبیعی به خصوص زمین لرزه را ندارند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی ضرورت مقاوم سازی واحدهای روستایی استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴.۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵.۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند و مقاوم سازی واحدهای روستایی با جدیت در حال پیگیری است که باید این روند با شتاب بیشتری پیگیری شود.

امسال ۱۰۹ زمین لرزه در آذربایجان غربی به قوع پیوسته است

جعفری با بیان اینکه امسال ۱۰۹ زمین لرزه در استان و محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری آذربایجان غربی روی داده است عنوان کرد: از این تعداد ۴۴ زمین لرزه در استان، ۴۳ زمین لرزه تا حریم ۵۰ کیلومتری و ۲۲ زمین لرزه نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری آذربایجان غربی به وقوع پیوسته است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال بر اثر وقوع زمین لرزه تلفاتی در استان نداشته ایم افزود: با جانمایی خطوط گسل بر روی مناطق مسکونی در استان مشاهده می شود در صورت وقوع زمین لرزه در استان واحدهای مسکونی زیادی دچار خسارت می شوند، استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی از عواملی است که احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی روستایی در استان بیش از ۱۸۱ هزار و ۲۹۷ هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی نیازمند مقاوم سازی است که ۷۰ درصد واحدهای روستایی را شامل می شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با تاکید بر مشارکت روستائیان در مقاوم سازی واحدهای مسکونی اظهارداشت: در حال حاضر برای حمایت از روستائیان اقدامات خوبی در دست اجراست که یکی از این اقدامات اعطای تسهیلات است کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستاییان می توانند از این تسهیلات تا سقف ۲۰۰ و ۱۸۰ میلیون ریال بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات در روستاهای مرزی ۲۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیون ریال بیشتر از دیگر روستاهاست گفت: تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دیگر روستاهای آذربایجان غربی نیز به میزان ۱۸۰ میلیون ریال پرداخت می شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

آموزش وفرهنگ سازی حلقه مفقوده مدیریت بحران

مدیرکل مدیریت بحران در خصوص اقدامات پیشگیرانه در زمینه مدیریت بحران و نیز آموزش همگانی در این زمینه گفت: در کنار اقدامات عمرانی برای مدیریت بحران در مواقع ضروری طی سالهای اخیر بحث فرهنگ سازی و آموزش مورد توجه ویژه قرار گرفته که امیدواریم با همراهی مردم در مواقع بحران بتوانیم نتایج این آموزشها را مشاهده کنیم.

جعفری ارائه آموزشهای تخصصی و عمومی به گروههای امداد و نجات و شهروندان، برگزاری مانورهای امداد و نجات برای افزایش آمادگی نیروهای امدادی، جلوگیری از ساخت وسازهای غیر اصولی و غیر مجاز و تجهیز دستگاههای امدادرسان به فناوری های نوین در افزایش ضریب ایمنی و کاهش آثار و خسارتهای ناشی از حوادث را از اقدامات این مدیریت در استان عنوان کرد.

جعفری با بیان اینکه برای کاهش حجم خسارات زلزله و ایمنی در برابر بلایای طبیعی در حال حاضر شبکه لرزه نگاری در پنج شهر آذربایجان غربی راه اندازی شده است گفت: ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات، توسعه صنعت بیمه، آموزش و فرهنگ سازی در جامعه از دیگر اقدامات در سالها اخیر برای کاهش و مقابله با بلایای طبیعی در استان است

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص هماهنگی و آماده باش نیروهای مدیریت بحران در استان نیز گفت: هم اکنون هماهنگی لازم بین نیروها و دستگاه های عضو مدیریت بحران بوجود آمده ضمن برگزاری دوره های آموزشی مانورهای آماده سازی نیز طی سال برگزار می شود.

وقوع زمین لرزه های پی در پی در طل سال، وقوع زلزله در شهرهای آذربایجان شرقی و موقعیت خاص جغرافیایی آذربایجان غربی نشان می دهد آسیب پذیر بودن استان از بلایای طبیعی جدی بوده و این زنگ خطری برای مردم و مسئولان جهت اجرای طرحهای پیشگیری و ایمن سازی است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار