کد خبر: ۳۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
به گزارش آرانیوز، در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بررسی طرح تشکیل وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم و طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی در دستور کار نمایندگان مجلس است.

همچنین در جلسه امروز سوالات احمدعلی کیخا، حبیب الله دهمرده، حسینعلی شهریاری و ولی داداشی نمایندگان زابل، زاهدان و آستارا از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه مطرح می شود.

موافقان و مخالفان کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی/ ادامه بررسی‌ها روز سه‌شنبه

ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به جلسه روز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) موکول شد.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) وارد بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی شدند که بعد از گزارش کمیسیون حقوقی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده این لایحه، علی ادیانی نماینده قائمشهر به عنوان اولین مخالف کلیات این لایحه گفت: این لایحه دارای مشکلاتی است که کمیسیون حقوقی تلاش کرده آن را برطرف کند اما در ماده ۴ آن موضوع تشکیل شورای عالی مبارزه با پولشویی آمده است. این یعنی تشکیل شورایی کاملا حاکمیتی که قرار است از این به بعد همه امور زیر نظر دولتها باشد.

وی تاکید کرد که اکنون برهه مهمی برای مجلس برای تصویب و یا عدم تصویب این لایحه است که در تاریخ  نوشته می‌شود.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا به عنوان اولین موافق کلیات این لایحه اظهار کرد: مبارزه با پولشویی در دستور کار همه دنیا قرار گرفته است . ما در سال ۸۶ در  کمیسیون اقتصادی قانون پولشویی را تصویب کردیم. امروز مجددا اصلاح این قانون در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است تا جرائم و روشهای جایگزین به جای روشهای قدیمی باشد.

احمد سالک نماینده اصفهان به عنوان دومین مخالف کلیات این لایحه گفت: ما ۱۱ سال پیش قانون پولشویی را در مجلس تصویب کردیم. پس هیچ الزامی وجود نداشت که از خارج از کشور به ما دستور دهند که قانون پولشویی را تغییر دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید به استقلال کشور خدشه وارد شود، گفت: برجام را ظرف ۱۵ دقیقه تصویب کردیم. امروز نباید این اتفاق در مورد دو لایحه مبارزه با قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی  تروریسم بیفتد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این صحبت سالک در مورد تصویب برجام ظرف ۱۵ دقیقه گفت: برجام دو ماه در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ساعتها فراکسیون های مختلف و دبیرخانه شورای امنیت روی آن بحث و بررسی کردند و ما در مجلس نتیجه را رای گیری کردیم لذا مدام روی آن مانور ندهید که ما مجبور شویم توضیح دهیم.

در ادامه سالک اظهاراتش را در مخالفت با این لایحه ادامه داد و گفت: نباید اجازه دهیم اقتدار کشور از دست رود. جریان مالی براساس fatf تمامی معاملات ما را تحت نظر دشمن قرار می دهد. هیچ دلیلی ندارد که دشمن از اطلاعات ما خبردار شود و علیه ما استفاده کند.

این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه استکبار به دنبال افزایش فشار بر ایران است، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم استقلال ما ضربه خورد ما با تبادل مالی مشکل نداریم ولی بحثمان این است که چرا باید اظلاعات ما دست دشمن باشد.

لاریجانی مجددا به این صحبتهای سالک واکنش نشان داد و گفت: این صحبتهای شما مربوط به لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است. ما اکنون در حال بررسی لایحه مبارزه با پولشویی هستیم.

سالک در واکنش گفت مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم موازی یکدیگر هستند. سوال ما این است که چرا شما عجله دارید این لوایح قبل از ۲۲ اردیبهشت که آمریکا می خواهد درباره برجام موضع گیری کند ، تعیین تکلیف شود. اکنون مجلس در پیچ تاریخی حساس قرار دارد.

طیبه سیاوشی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه گفت: این لایحه در راستای امنیت سرمایه‌گذاری است و باید برای مبارزه با پولشویی بحث حفظ اسرار مورد تاکید قرار گیرد.

بعد از صحبتهای سیاوشی رئیس مجلس گفت: امروز سه سوال در دستور کار مجلس قراردارد به همین دلیل ادامه بررسی این لایحه به جلسه بعدی مجلس موکول می شود.

اعلام وصول سوال نماینده بوشهر از وزیر ارشاد

سوال ملی نماینده بوشهر از وزیر بهداشت درباره علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در حوزه‌های کلیدی این وزارتخانه ا علام وصول شد.

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) یک مورد اعلام وصول را قرائت کرد.

براین اساس سوال ملی عبدالحمید خدری نماینده بوشهر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در حوزه های کلیدی این وزارتخانه و نحوه هزینه‌کرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام وصول شد.

مطهری: اگر حکم حکومتی برای فیلترینگ تلگرام وجود داشته با ذکر دلایل اعلام شود

نایب رییس مجلس با بیان اینکه «بهتر بود فیلترینگ تلگرام از مسیر قانونی انجام می‌شد» گفت که اگر حکم حکومتی برای فیلترینگ تلگرام وجود داشته با ذکر دلایل اعلام شود.

 علی مطهری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس، با اشاره به محدودیت‌های اخیر برای تلگرام گفت: بهتر بود فیلتر تلگرام از مسیر قانونی انجام می شد. قانون، کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه را که دارای ۱۳ عضو از نهادهای مربوط است مسئول این کار قرار داده نه قوه قضائیه را. اگر حکم حکومتی در کار بوده، لازم است با ذکر دلایل اعلام شود و البته مردم می پذیرند، زیرا مردم رهبر انقلاب را گذشته از مقام ولایت، انسانی حکیم می دانند که مصالح و سعادت ملت را مبنا قرار می دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی درباره مسئله تلگرام می توانست به قوه قضاییه تذکر قانون اساسی بدهد» افزود: وی باید اقتدار لازم را در اجرای اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی از خود نشان دهد. دم زدن از تقیه و کنایه به این و آن، نشانه ضعف است. مردم انتظار صراحت و در میان گذاشتن مسائل با خود را دارند.

وی ضمن تبریک عید نیمه شعبان و گرامیداشت ایام سالگرد شهادت آیت الله مطهری و روز معلم اظهار کرد: قیام و انقلاب حضرت مهدی علیه السلام آخرین حلقه از حلقات نبرد حق و باطل است و جنبه جهانی دارد نه منطقه ای یا قومی و یا فرقه ای. امام زمان برای نجات بشریت می آید نه نجات شیعه یا ما ایرانی‌ها. همچنین آینده بشریت بر خلاف بدبینی رایج، آینده صلح و عدالت و به کمال رسیدن عقول است.

مطهری ادامه داد: استاد مطهری در دو ماه و نیمی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قید حیات بودند برچند مسئله تأکید داشتند، یکی احترام به آزادی‌ها و این که خیال نکنیم با جلوگیری از اظهارنظر مخالف، از انقلاب و اسلام دفاع می کنیم. از اسلام فقط با یک نیرو می توان دفاع کرد و آن آزادی دادن به افکار مخالف و البته پاسخ دادن به شبهات است. دوم استمرار عدالت خواهی. ایشان چند روز بعد از پیروزی انقلاب به صراحت فرمود اگر جمهوری اسلامی به مسئله عدالت اجتماعی اهمیت ندهد شکست خواهد خورد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تاکید شهید مطهری بر استقلال فرهنگی و مکتبی، تصریح کرد: ما نباید نسبت به فرهنگ غرب یا شرق دچار خودباختگی و خود کم بینی شویم. می فرمود: استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی آنگاه توفیق حاصل می کند که در استعمار فرهنگی توفیق به دست آورده باشد. وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید توجه بیشتری به نشر اندیشه های استاد مطهری میان دانش آموزان و دانشجویان داشته باشند. متأسفانه این مهم به رغم توصیه های مکرر و استثنایی امام خمینی و رهبر انقلاب جدی گرفته نشده است.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه «کشور به خاطر خباثت‌های آمریکا و کشور جعلی اسرائیل در شرایط سختی قرار گرفته و ضرورت همدلی و وحدت ملی مضاعف شده است» گفت: امام (ره) همواره همه اقشار و اقوام را به وحدت کلمه فرا می خواندند. آنچه ما را به پیروزی رساند وحدت کلمه بود و آنچه نهضت را ادامه می دهد نیز وحدت کلمه است. قرآن کریم تفرقه و تشتت را یکی از عوامل انقراض اجتماعات بشری شمرده است. پدید آمدن اسرائیل غاصب نیز از نتایج تفرقه ای است که میان عرب‌ها و ترک‌ها در حکومت عثمانی توسط اروپایی ها به وجود آمد که حدد ۷۰ سال است مسلمانان را به خود مشغول ساخته و مانع پیشرفت آنها شده است.

مطهری ادامه داد: رئیس جمهور باید با زبان ساده، شرایط خارجی و داخلی کشور را برای مردم تشریح کند، آنگاه مردم همراهی و مقاومت خواهند کرد. خداوند خطاب به رسول اکرم(ص) فرمود: فاستقم کما امرت و من تاب معک.

وی خاطرنشان کرد: حرف دل آقای ترامپ خطاب به ما -که البته بر زبان نمی آورد- این است که شما باید از آرمان آزادی فلسطین دست بردارید و اشغال را به رسمیت بشناسید تا ما به بانکهای بزرگ جهان اجازه مبادلات بدهیم و شما بتوانید به رفاه برسید. پاسخ ما این است که هیهات منّا الذله، ما تن به خواری نخواهیم داد و نیازهای مادی خود را نیز با تکیه بر توان داخلی و روابط خوب با کشورهای مستقل تأمین خواهیم کرد. آمریکا باید بداند که هر تصمیمی بر خلاف منافع ملت ایران بگیرد پاسخ سختی دریافت خواهد کرد. چنانچه از برجام خارج شود با چه اعتباری می خواهد با کره شمالی مذاکره کند؟ برای ایران بازیِ دوسر برد است، زیرا در صورت خروج آمریکا از برجام، ضمن تنزل جایگاه جهانی آمریکا، از طرف ایران اتمام حجت است که ما آمدیم و طرف مقابل نقض پیمان کرد، و در صورت عدم خروج، باز به نفع ایران است.

نایب رییس مجلس در ادامه افزود: آنها دو موضوع را بهانه کرده اند، یکی توان موشکی و دیگر نفوذ منطقه ای ایران. آیا آمریکا اجازه می دهد درباره توان موشکی اش ما تصمیم بگیریم؟ انتخابات آزاد مجالس لبنان و عراق نیز نشان می دهد که نفوذ ایران در منطقه در جهت تحکیم دموکراسی است نه برای منافع خود، و اصولا نفوذ ایران در کشورهای منطقه نفوذ فکری و ایدئولوژیک است.

مطهری با تاکید بر اینکه برای تقویت وحدت ملی لازم است به مسئله حصر خانگی خاتمه داده شود، گفت: متأسفانه دادستان تهران موضوع وعده رفع حصر تا پایان سال ۹۶ را تکذیب کرد. بهتر بود ایشان قبل از تکذیب، از مقامات مافوق خود سؤال می کرد. اصولاً دادستان‌ها نباید در هر موضوعی وارد شوند. موضوع ورود دادستان کل کشور به مسئله شورای شهر و شهردار تهران موجب وهن جمهوری اسلامی شد. همین‌طور برخی اقدامات دادستان مشهد،  البته از دادستانی که معتقد است اختیارات او از اختیارات خدا فقط یک بند انگشت کمتر است، این اقدامات، طبیعی به نظر می رسد.

وی ادامه داد: مایه خوشوقتی است که دادستان تهران اعلام کرد پرونده دادستان سابق درباره قتل زهرا کاظمی همچنان مفتوح است. لازم است نتیجه این پرونده که موجب قطع رابطه کانادا با ایران شد و همان ابتدا باید از طرف ایران عذرخواهی و مجرم مجازات می شد، سریعتر به اطلاع مردم برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دوگانگی در حوزه اطلاعات کشور خطری است که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می کند. این که در مسئله بازداشتی های محیط زیست، وزارت اطلاعات جاسوس بودن آنها را تأیید نمی کند و در موارد دیگر نیز وحدت نظر و وحدت رویه وجود ندارد، به صلاح کشور نیست. پیشنهاد می کنم جناب آقای حسین طائب به عنوان وزیر اطلاعات معرفی و انتخاب شوند و یا وظایف اطلاعات سپاه مانند گذشته منحصر در امور داخلی سپاه و گروههای مخالف مسلح شود.

انتقاد قاضی‌پور از عدم‌واکنش وزیر ارشاد نسبت به مجروح شدن خبرنگار صداوسیما در فرانسه

نماینده ارومیه از عملکرد وزیر ارشاد نسبت به مجروح شدن خبرنگار و فیلمبردار ایرانی در فرانسه انتقاد کرد و گفت: خبرنگار و فیلمبردار در فرانسه مجروح شده است اما انگار وزیر ارشاد خواب است و هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: حفظ امنیت خبرنگاران و فیلمبرداران ایرانی در کشورهای مختلف همچون فرانسه ضروری است.

وی افزود: خبرنگار و فیلمبردار ما در فرانسه مجروح شده است اما انگار وزیر ارشاد خوابیده است. حال اینکه اگر یک خبرنگار فرانسوی در تهران توسط پلیس ما زخمی می شد زمین  و آسمان را به یکدیگر می دوختند.

هفته گذشته در تظاهراتی خبرنگار و فیلمبردار صداوسیما در فرانسه مورد اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفته است و خبرنگار مجروح شده و فیلمبردار به کما رفته است.

تبریک لاریجانی به مناسبت روز معلم و روز کارگر

رئیس مجلس شورای اسلامی روز معلم و روز کارگر را تبریک گفت.

 علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: روز معلم را به همه فرهنگیان و معلمان کشور تبریک گفته و از خدمات آنها سپاسگزاریم.

وی همچنین روز کارگر را به همه کارگران و زحمتکشان تبریک گفت.

لاریجانی در پایان فوت والد سلیمی نماینده محلات را نیز تسلیت گفت.

رد کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

نمایندگان مجلس با کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مخالفت کردند.

 در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مطرح شد که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف علی لاریجانی کلیات را به رای مجلس گذاشت که از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه با ۱۳۹ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع با کلیات مخالفت شد.

رئیس مجلس رای لازم برای این طرح را به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه و بار مالی داشتن آن نیازمند دو سوم رای مجلس دانست که در پی به حد نصاب نرسیدن رای نمایندگان کلیات این طرح رد شد.

در صورت تصویب کلیات این طرح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با کلیه اختیارات و وظایفش به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تبدیل می شد و کلیه امکانات، اموال و نیروی انسانی سازمان مذکور در اختیار این وزارتخانه قرار می گرفت.

اعتراض طراحان طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی به تشخیص رئیس مجلس

در پی رد کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، جمعی از طراحان و موافقان به تشخیص لاریجانی مبنی بر خلاف برنامه ششم بودن و ضرورت دو سوم رای مجلس به طرح مذکور این ایراد رئیس مجلس را وارد ندانستند.

 در جلسه علنی امروز (یکشنبه)، حدود ۴۰ نفر از طراحان و موافقان این طرح از جمله سلحشوری، مفتح، مازنی، وقفچی با حضور در جایگاه ناطقان و هیئت رئیسه مجلس اعتراض خود را به لاریجانی اعلا م کردند.

علی لاریجانی در واکنش به اعتراض این نمایندگان گفت: این طرح یک ماده واحده بیشتر ندارد و نمی توان کاری برای آن کرد.

لاریجانی در واکنش به اعتراضات شدید طراحان و موافقان طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی متذکر شد: این طرح بار مالی دارد و خلاف برنامه است و بنده اعلام کردم که نیاز به دو سوم رای مجلس دارد تشخیص این که این طرح مغایر برنامه است با هیئت رئیسه است. اما اعتراض شما را شنیدم و در هیئت رئیسه به آن رسیدگی می کنیم.

وی برای چندمین بار از معترضان خواست تا در صندلی‌های خود حضور یابند اما این درخواست لاریجانی از سوی معترضان شنیده نشد.

محمدمهدی مفتح و پروانه سلحشوری و سایر معترضان با اعتراض به اینکه این طرح مغایر برنامه ششم نیست و با رسیدگی به جزئیات آن می توان این اشکالات را رفع کرد، اعتراضشان به لاریجانی را ادامه دادند.

لاریجانی با مشاهده ادامه اعتراض طراحان و موافقان طرح مذکور گفت: اگر راهی داشته باشد در هیئت رئیسه انجام می دهیم. اگر در هیئت رئیسه به این نتیجه رسیدیم که این طرح مخالف برنامه نیست مجددا در دستور کار مجلس قرار می‌دهیم.

وی در ادامه از معترضان خواست جایگاه هیئت رئیسه و جایگاه ناطقان را ترک کرده و روی صندلی های خود بنشینند.

حضور کرباسیان و عراقچی در مجلس

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سید عباس عراقچی، معاون حقوقی وزیرامورخارجه برای بررسی لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس حضور یافتند.

در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و همچنین گزارش این کمیسیون درباره رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستور کار قرار دارد.

به همین دلیل وزیر اقتصاد و معاون وزیرامورخارجه برای توضیح در خصوص جزئیات لوایح مذکور در مجلس حضور یافتند.


انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار