کد خبر: ۳۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
طلال عتریسی مطرح کرد:
رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی از اغتشاشات ایران حمایت می کنند، تصریح کرد که سعودی ها توان تحریک مردم ایران را ندارند.

به گزارش آرانیوز، همزمان با آغاز اغتشاشات در ایران چهره های ضد ایرانی از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی از این اغتشاشات حمایت کرده اند.

حمایت آنها از این اغتشاشات در حالی است که مردم سرزمین های اشغالی برای پنجمین هفته متوالی علیه نتانیاهو دست به تظاهرات زده اند و ترامپ نیز در داخل آمریکا به شدت رسانه هایی که از وی انتقاد می کنند را سرکوب می کند.

حمایت این افراد از اغتشاشات ایران، وابسته بودن عوامل اغتشاش به خارج از کشور را تقویت می کند در همین رابطه برای ارزیابی بهتر این جریان با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان به گفتگو نشستیم. مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

*بعد از شکست عربستان در یمن و لبنان به نظر می رسد ریاض جهت فرافکنی اغتشاشات داخل ایران را عرصه ای برای انتقام جویی یافته است نظر شما در این باره چیست؟

طبیعتا عربستان از هر نوع اعتراض یا تظاهراتی در داخل ایران با هر انگیزه ای که باشد چه اقتصادی و غیر آن استقبال می کند و از آنها به وجد می آید اما سعودی ها توان تحریک مردم ایران را ندارند بنابراین حوادث کنونی ایران، فرصتی است تا همچون دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چنین اغتشاشاتی را تایید کند چرا که این افراد در محاصره ایران و جلوگیری از پیشرفت این کشور و نفوذ آن در منطقه ناتوان هستند لذا تایید اعتراضات و اغتشاشات در ایران تنها کاری است که از دستشان برمی آید. من بر این باور هستم که اغتشاشات کنونی ایران محدود است و به آثار خاصی ختم نخواهد شد.

*با توجه به اینکه بخشی از اغتشاشات اخیر ایران توسط بیگانگان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران رهبری می شود و با توجه به اینکه محمد بن سلمان چندی پیش گفته بود جنگ را به داخل ایران می کشاند، نسبت عربستان با این اغتشاشات چیست؟ در همین راستا دلایل حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از اغتشاشات اخیر ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی چند ماه پیش اعلام کرده بود که جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند، پس از این کلام، تلاش برای حمله به مجلس شورای اسلامی ایران صورت گرفت. این اقدام واکنش طبیعی از سوی محمد بن سلمان یا گروه های تکفیری و یا گروهک تروریستی منافقین بود که با دستگاه های امنیتی عربستان، فرانسه و آمریکا همکاری می کنند. احتمال دارد واکنشی از این نوع شکل گیرد اما اعتراضات فعلی تاکنون نامعلوم بوده است و در مورد تاثیرگذاری آن در داخل ایران ابهاماتی وجود دارد، این امر مشکوک است زیرا وضعیت فعلی همچون سال ۸۸ که دامنه اعتراضات خطرناک تر و گسترده تر بود نیست و در آن زمان هزاران نفر در تظاهرات شرکت داشتند اما اوضاع کنونی با سال ۸۸ تفاوت دارد.

طبعا آمریکا و رژیم صهیونیستی از اغتشاشات کنونی ایران حمایت می کنند زیرا آن را فرصتی برای انتقام گیری از این کشور می دانند و یا فرصتی است تا وانمود کنند ایران کشوری بی ثبات است. همه می دانند که ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که از بیشترین ثبات برخوردار است به همین دلیل از فرصت کنونی استفاده می کنند تا تلاش کنند همچون سال ۸۸ در امور داخلی ایران دخالت کنند. اقداماتی همچون گشودن در های سفارتخانه ها به روی معترضان یا حمایت از آنها با روش های مختلف و ... اما این تایید اعتراضات تاثیر منفی بر خود معترضان دارد و به سوخت شدن کارت تظاهرات معترضان منجر می شود به گونه ای که در راستای خدمت به آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می شود کسانی که صراحتا حمایت خود را از اعتراضات اعلام می کنند.

*با توجه به اینکه عربستان کشوری است که حتی تاکنون شاهد رای گیری نبوده است چرا این کشور داعیه دموکراسی خواهی در ایران دارد و دایه مهربانتر از مادر برای اغتشاشگران شده است؟

همانطور که واضح است، عربستان سعودی اصلا به انتخابات در این کشور نمی اندیشد و با صندوق های رای بیگانه است اما هیچکس در جهان درباره این موضوع سخن نمی گوید، عربستان سعودی در حال حاضر طی روزهای اخیر ۴۰۰ نفر از شخصیت های اقتصادی، سیاسی و رسانه ای در کشورش را بازداشت کرده است. ریاض همچنین در یمن کشتار به راه انداخته است اما کسی در این رابطه حرفی به میان نمی آورد و این ایران و نظام آن است که هدف قرار گرفته است اما آمریکا تاکنون نتوانسته است ایران را از حضور در عرصه منطقه ای منع کند و همینطور آمریکایی ها تلاش کردند با تمام توان خود هم پیمانان ایران در منطقه را هدف قرار دهند اما در این رابطه نیز شکست خوردند.

ایران طی ۷ سال گذشته پیشرفت بسیاری به همراه سوریه، روسیه، حزب الله و عراق در منطقه به دست آورد و این موضوع خسارتی را به طرف مقابل وارد کرد و همین باعث شد عربستان امروز به حوادث کنونی ایران دل ببندد اما اظهارات ضد ایرانی مقامات سعودی در حال حاضر راه به جایی نخواهد برد و کسی را در جهان قانع نخواهد کرد چرا که عربستان نمی تواند خود را به عنوان یک الگوی دموکراتیک یا الگویی که به حق شهروندی احترام می گذارد نشان دهد. عربستان اخیرا مالیات هایی در این کشور وضع کرده و قیمت ها را افزایش داده و نیز برخی شاهزادگان و تجار را بازداشت و حسابهای بانکی شان را بلوکه کرده است بنابراین ریاض نمی تواند از ایران انتقاد کند چرا که ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهد عملیات های انتخاباتی و نهادهای مختلف بوده است، مسائلی که سعودی ها با آنها بیگانه اند و از آن برخوردار نیستند.

انتهای پیام/9612

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار