کد خبر: ۱۱۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از آبگیری بیش از ۵۰ درصدی تالاب کمجان خبر داد و گفت: تالاب بین‌المللی کمجان به وسعت ۴ هزار هکتار دارای گونه‌های گیاهی و جانوری آبزی و کنارآبزی است.
تالاب کمجان جان تازه گرفت، آبگیری بیش از ۵۰ درصدی تالاب

به گزارش آرانیوز از شیراز، به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، عطاپورشیرزاد در حاشیه بازدید از این تالاب بین‌المللی بر لزوم حفاظت از این موهبت الهی تاکید کرد و اظهار داشت: با احیای این تالاب 135 گونه پرندگان مهاجر و غیر مهاجر هم تا اواسط تابستان فرصت پرواز بر فراز این تالاب را دارند. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: تالاب بین المللی کمجان در شهرستان خرامه جزو 5 تالاب بین المللی استان فارس است که سال 1973 میلادی به تائید کنوانسیون جهانی تالاب‌ها در رامسر رسید. 

وی با تقدیر از همه جوامع محلی و دوستداران محیط زیست افزود: دغدغه‌های این عزیزان قابل تحسین است و با مشارکت و همراهی اعضای جوامع محلی تالاب کمجان امسال شرایط مناسبی برای فرود پرندگان مهاجر دارد.

به گزارش آرانیوز تالاب بین‌المللی کمجان با حدود 4 هزار هکتار مساحت در فاصله 120 کیلومتری شمال شرق شیراز در روستای کمجان از توابع بخش کربال شهرستان خرامه واقع شده است. 

کمجان از تالاب‌های مهم کشور است که در اولین کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها در رامسر ثبت شد. این تالاب در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار دارد و یک درصد از پرندگان خاورمیانه را در خود جای می‌دهد. 

این تالاب در دهه 60 به دلیل ایجاد آبراهه‌های کشاورزی مدتی در خشکی سپری کرد و، اما در سال 88 به همت اهالی روستای کمجان با سد کردن چندین قسمت از آبراهه‌های احداثی به طور چشم‌گیری احیا شد.

پروژه خودجوش احیای "تالاب کمجان" توسط سیروس زارع حامی محیط زیست و با مشارکت مردم و فعالان محیط زیست در سال 1388 شروع شده بود و همچنان ادامه دارد و این پروژه که موفقیت بزرگی در عرصه احیای تالا‌ب‌ها محسوب می‌شود، جایزه پروژه برتر محیط زیستی را از مؤسسه انرژی گلوب دریافت کرد. 

در انتها از سیروس زارع به عنوان فعال محیط زیست و متولی احیای این تالاب تقدیر شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار