کد خبر: ۱۱۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: طرح جامع پایانه مرزی دوغارون همجوار با افغانستان، به عنوان یکی از مهمترین پروژه های فعال کشور، اکنون نسبت به طرح مصوب خود از پیشرفت ۴۹ درصدی برخوردار است.
طرح جامع پایانه مرزی دوغارون ۴۹ درصد پیشرفت دارد

به گزارش آرانیوز در تایباد، جعفر شهامت صبح امروز در حاشیه سفر به تایباد و بازدید از مراحل اجرای عملیات طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: به صورت نهایی طرح جامع ساماندهی پایانه مرزی دوغارون در پهنه‌ای به وسعت 33 هکتار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون عملیات خاکبرداری و تخریب در قسمت‌هایی از مجموعه قبلی پایانه مرزی دوغارون، اقدامات فنی در محور 45با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی، 100درصد اسکلت بندی بناهای سالن مسافری و در قسمت توسعه سالن مسافری 50 درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش بازسازی سالن مسافری 30 درصد عملیات اجرایی به ثمر نشسته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در 2 مرحله اجرا می شود، بیان کرد: مرحله یک این پروژه بزرگ، سالن مسافری و مرحله دوم آن نصب سردرب ها، گیت های ورود و خروج و سالن تجاری است.

شهامت با بیان اینکه عملیات مراحل ساخت و ساز طرح جامع پایانه مرزی دوغارون هیچ گونه تداخلی با طرح منطقه آزاد دوغارون ندارد، گفت: با نهایی شدن این طرح، 100 درصد کنترل ورود و خروج کالا در پایانه مرزی دوغارون و در نقطه صفر مرزی انجام می‌شود و عملیات تخلیه و بارگیری در سایر نقاط مناطق اقتصادی این مرز رسمی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی طرح جامع پایانه مرزی دوغارون در 15 فروردین ماه سال گذشته آغاز شد، در حال حاضر این طرح یک پیمانکار دارد که با اجرای عملیات اجرایی آن بستر اشتغال مستقیم بیش از 100 نفر از جوانان جویای کار این منطقه فراهم شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اضافه کرد: تاکنون برای این طرح هزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده و پیش بینی می شود بخش مسافربری و جابه جایی کالا در این پروژه تا پایان سال 1403 به بهره برداری برسد.

صدور 65درصد از کالاهای صادراتی خراسان از مرز دوغارون

فرماندار تایباد نیز در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه روابط با کشورهای همسایه از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم است، گفت: طرح ساماندهی پایانه مرزی دوغارون نقش زیادی در روابط بین ایران و افغانستان در حوزه های، صادرات، واردات، ترانزیت و بخش مسافری دارد.

مهدی شیردل افزود: در زمان حاضر افزون بر 65 درصد کالاهای صادراتی خراسان رضوی از پایانه مرزی دوغارون به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می شود که این خود نقش زیادی در اشتغال و اقتصاد کشور ما دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعاملات افغاستان در بخش‌های مختلف از طریق دروازه رسمی دوغارون انجام می شود، ادامه داد: نزدیکی شهر هرات دومین بازار اقتصادی این کشور به مرز دوغارون و مرکز خراسان رضوی و از همه مهمتر امنیت آن باعث شده بیشترین رفت و آمد اتباع افغانستانی از طریق معبر زمینی دوغارون انجام شود.

وی اضافه کرد: سالانه افزون بر یک میلیون مسافر ایرانی و خارجی به صورت قانونی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون بین دو کشور ایران و افغانستان رفت و آمد می کنند که این حجم زیاد تردد مسافر از مرز نقش بسزایی در اشتغال کشور همسایه در حوزه های مختلف دارد.

فرماندار تایباد با بیان اینکه دوغارون اولین چشم انداز به جمهوری اسلامی ایران برای اتباع کشور افغانستان به شمار می رود، گفت: باید از همه ظرفیتهای موجود برای شکوفایی این کانون اقتصادی در شرق ایران استفاده کرد و باید مشکلات پیش روی آن با تعامل و هم افزایی همه مسوولان کشوری و استانی به حداقل برسد.

شیردل افزود: گذرگاه زمینی دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی ایران با افغانستان به شمار می رود که بدون شک نگاه ویژه مسوولین کشوری و استانی را می طلبد و توسعه آن می تواند در رونق اقتصادی خانواده های مرزنشین تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار