کد خبر: ۱۰۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دلگان از تحویل ۳۴ عدد ظرف سفالی تاریخی به این اداره با ریش‌سفیدی بزرگان منطقه خبر داد.
تحویل ۳۴ ظرف سفالی متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد به میراث فرهنگی دلگان

عیسی مزاری‌فرد در گفت‌وگو با آرانیوز در دلگان، اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال‌های دور برخی از افراد به صورت غیرمجاز اقدام به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی به ویژه چگردک کرده بودند این احتمال داده می‌شد که تعدادی از اشیاء تاریخی که میراث ملی و باستانی محسوب می‌شوند توسط شهروندان کشف و در منازل آنها نگهداری شده باشد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دلگان، افزود: در همین راستا با استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان منطقه و معتمدین مردمی سلسله جلساتی با شهروندان در مناطق هدف برگزار و پیرامون بازگشت این آثار تاریخی به موزه‌ها مباحثی مطرح شد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم در منطقه بلوچستان احترام زیادی به سخنان بزرگان طائفه داشته و از آنها حرف‌شنوی دارند خوشبختانه روز گذشته تعداد 34 عدد ظرف سفالی و یک عدد تبر مفرغی قدیمی که عمدتاً مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است توسط مردم به این اداره بازگشت داده شد. 

مزاری‌فرد خاطرنشان کرد: پیرو بررسی‌های اولیه احتمال می‌رود این اشیای در سال‌های 1381 تا 1384 و از محوطه چگردک شهرستان دلگان کشف و توسط افراد عادی در منازل نگهداری شده است که خوشبختانه روز گذشته این آثار تحویل شد که جای تشکر و قدردانی دارد. 

وی تاکید کرد: این اشیا ارزشمند پس از بررسی توسط کارشناسان در موزه‌های استان نگهداری و به عنوان میراث ملی در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و از همه بزرگان طوائف و مردم فهیم شهرستان دلگان نیز بابت مشارکت در این امر فرهنگی مهم قدردانی می‌کنیم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار