کد خبر: ۱۰۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
تولیت آستان قدس رضوی، گفت: دشمنان چون نمی‌توانند هیئات مذهبی و جریانات مذهبی و انقلابی را نابود سازند برای ایجاد انحراف در مسیر آنها تلاش می‌کنند.
تولیت آستان قدس رضوی: دشمن به دنبال ایجاد انحراف در هیئات مذهبی است

به گزارش آرانیوز از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار با اعضای هیئت امنای هیئت و تشکل‌های دینی که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، با بیان اینکه هیئات مذهبی از نهاد‎های کهن دینی و مردمی و اثرگذار در تحولات سیاسی و تاریخی به ویژه در سده اخیر بوده‌اند، به نقش هیئت‌های مذهبی در مبارزات قبل از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس اشاره و اظهار داشت: مداحان برخاسته از هیئات مذهبی در دوران دفاع مقدس نقشی بسیار مؤثر و غیرقابل انکار در تقویت روحیه و الهام‌گیری رزمندگان از حضرت اباعبدالله(ع) در جبهه‌های دفاع مقدس داشتند.

وی افزود: هیئات مذهبی در دوران پس از انقلاب اسلامی در جریان منافقین، آشوب‌‌ها، فتنه‌ها و همچنین پیش از انقلاب نقش بسیار برجسته و تعیین کننده‌ای داشتند که قطعا مدیریت چنین مجموعه‌های نقش آفرین بسیار ضروری و لازم است، اگر از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های هیئات به خوبی صیانت نشود، دشمن برای آن دسیسه خواهد چید.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دشمن درصدد ایجاد انحراف در هیئات مذهبی است، عنوان کرد: دشمن ابتدا همچون دوران رضاخان برای نابودی هیئات تلاش کرد که شکست خورد، حالا که نمی‌تواند این نهاد دینی مقدس را نابود کند برای انحراف آن می‌کوشد.

وی ابراز کرد: هر کجا جریان دینی، مذهبی، معنوی، انقلابی و اثرگذاری باشد، دشمن برای آن نقشه می‌کشد و چون تجربه کرده و می‌داند قادر به نابودی آن نیست، برای منحرف‌سازی آن به نفع خود تلاش می‌کند.

مروی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سیره و عملشان به هیئات بسیار اهتمام دارند و ضمن حمایت این جریان را هدایت می‌کنند، این عبارت معظم‌له که فرمودند «هیئت، محل جهاد تبیین است» خود نشان دهنده تأثیرگذاری گسترده هیئت‌ها است که رهبری معظم چنین مطالباتی را از هیئات دارند.

وی با بیان اینکه «هیئات برای احیای امر اهل بیت(ع) فرصت ساز هستند»، عنوان کرد: یکی از بسترهای احیای امر، فرهنگ و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هیئات مذهبی هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه وجهه مردمی هیئات باید حفظ و از دولتی‌سازی آن‎ها پرهیز شود؛ عنوان کرد: ضمن حفظ وجهه مردمی هیئات توجه به صیانت و هدایتگری آن‌ها حائز اهمیت است و همچنین باید ارتباط هیئات با حوزه‌های علمیه تقویت شود.

وی با بیان اینکه باید به جایگاه منبر و نشر معارف دین به طور ویژه در هیئات توجه شود؛ گفت: شور و احساسات مذهبی در هیئات باید همراه با پیام‌های معرفتی، آگاهی‌بخشی و آثار فرهنگی داشته باشد.

مروی همچنین به ایجاد ارتباط میان پیشکسوتان و نسل جدید مداحان تأکید و عنوان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان عرصه مداحی و ارتباط آنها با نسل جوان مداحان و تولید محتوای متناسب با ویژگی‌های اتقان، جذابیت و گستره نسلی که بتواند مخاطبان گوناگون را در هیئات جذب کند، شناسایی آسیب‌ها و طراحی هیئت تراز انقلاب، تقویت امتداد اجتماعی هیئات؛ از دیگر موضوعات حائز اهمیت است.

وی مراقبت از سلیقه‌گرایی و جناح‌گرایی سیاسی در هیئت‌ها را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و ابراز کرد: هیئات باید خاستگاه انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باشد و اگر این نبود آن هیئت سکولار است؛ اما هیئات نباید باشگاه یک جناح سیاسی شوند، انقلابی بودن با سیاسی بودن متفاوت است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هیئات باید برای تمام فصول برنامه داشته باشند و فعالیت آنها نباید مختص یک ایام خاص باشد، گفت: مراقبت در خصوص عدم چهره سازی‌های کاذب در هیئات باید صورت پذیرد، رسانه ملی نیز باید فرصت حضور را برای همه مداحان و منبری‌های شایسته فراهم آورد و نباید این فرصت تنها برای چند مداح و سخنران باشد زیرا این امر خود یک نوع سلبریتی سازی است.

مروی صیانت از خرافات و تحجر و همراه سازی شور با شعور و ارتقا معرفت دینی در هیئات را مهم خواند و گفت: حرم مطهر رضوی طی سال‌های اخیر از هیئات استان‌ها و اقوام مختلف برای عزاداری در حرم مطهر دعوت می‌کند، زیرا حرم مطهر فقط برای مشهدی‌ها نیست؛ همه هیئت‌ها از تمام استان‌ها باید بتوانند در حرم مطهر برنامه داشته؛ حرم مطهر امام رضا(ع) در طول سال میزبانی از 4 هزار هیئت مذهبی را داشته خصوصا در ایام شهادت‌های مهم مثل عاشورا هیئات وار صحن‌ها می‌‎‌شوند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار