کد خبر: ۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
رییس دانشگاه غلوم پزشکی اهواز گفت: جامعه ای که اصلاع رسانی و اخبار در آن باشد فساد کمتر است زیرا رسانه ها دیده بان جامعه هستند.

 ایدنی: در جامعه ای که اطلاع رسانی و اخبار باشد فساد کمتر است/ رکن چهارم دموکراسی رسانه و مطبوعات است

به گزارش خبرنگار آرانیوز حوزه خوزستان، اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عصر امروز در مراسم گرامی داشت روز خبرنگار در محل سالن شهید میران زاده دانشکده بهداشت اهواز اظهار کرد: در زمینه اطلاع رسانی و خبر در دنیا خصوصا در ایران تغییراتی رخ داده است اگر رسانه ها متوجه این تغییرات نباشند ممکن است هویت خود را از دست دهند.

وی ادامه داد: نقش بسزا و تاثیر گذار خبرنگاران در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست رسانه و مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند.

رییس دانشگاه غلوم پزشکی اهواز عنوان کرد: در جامعه ای که اطلاع رسانی در آن آزاد باشد فساد کمتر است زیرا رسانه ها دیده بان جامعه هستند.

ایدنی همچنین در خصوص لزوم رعایت بهداشت در تولید فرآورده های غذایی افزود:فعالیتهای ما نباید محدود به ساخت بیمارستان ویا ارائه خدمات درمانی به مردم باشد.

وی گفت: ما باید در تولید فرآورده های غذایی در راستای پیشگیری از ابتلای به بیماریهای قلبی و سرطان نظارت و توجه لازم را داشته باشیم.

ایدنی تصريح کرد: بهداشت و سلامت هم در حيطه فردی و هم در حيطه اجتماعی٬ يک مسئله چند بعدی است٬ سلامت را فقط نداشتن بيماری نمی گويند٬ زيرا سلامت ابعاد مختلفی همچون جسمی٬ روحی و روانی و اجتماعی دارد و فرد در هر زمينه اختلال داشته باشد فرد سالم نخواهد بود و وقتی که فردی سالم نباشد کارآمد نخواهد بود و نميتواند نقش فردی و اجتماعی خود را ايفا کند.

وی  اظهار کرد: اگر در برنامه هايی که برای محافظت از مردم اجرا میشوند٬ مسئله غذا و تاثير آن را در ارتقاء سلامت ناديده گرفته شود؛ با مشکلاتی مواجه میشويم که امروزه بسياری از کشورهای جهان با آن مواجه شده اند.

 رييس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بسياری از مواد غذايی٬ ارزش غذايی پايينی دارند و مصرف آنها موجب سوء تغذيه شده و منجر به ناامنی غذايی میشوند و متاسفانه برخی از استانهای کشور از نظر غذايی در معرض ناامنی مواد غذايی قرار دارند.

وی افزود: بسياری از اين مشکلات٬ به فرهنگ و سبک زندگی مردم مرتبط است. ما با فاصله گرفتن از مواد غذايی که به طور سنتی در کشور ما مصرف میشد٬ الگوی مواد غذايی غربی را پذيرفتيم که مصرف بالای چربیها و غذاهای آماده و ميزان بالای نمک و افزودنیها را در خود دارد. اين الگو موجب بروز بيماریهای قلبی و عروقی و فشار خون و ديابت میشود و مشکلاتی در بزرگسالی برای همه ايجاد میکند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: اگر مدیریت مناسبی بر پسماندها نباشد، محیط زیست آلوده شده و به تدریج عمر مردم بر اثر مضرات آن کاهش پیدا می کند. فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی محدود به ارائه خدمات درمانی و یا ساخت بیمارستان نیست بلکه در رعایت استاندارهای بهداشتی برای تولید فرآورده های غذایی نیز نظارت داریم.

ایدنی ادامه داد: قطعا اگر استاندارهای بهداشتی در تولید فرآورده های غذایی رعایت نشود، افراد بیشتری به بیماری های قلبی و سرطانی مبتلا شده و تعداد این طیف از بیماران افزایش پیدا می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیماران خاص دیگری مانند سرطان نیز در طرح تحول سلامت مورد حمایت و کمک های مهمی قرار گرفته و در واقع این طرح باعث کاهش هزینه های آنها شده است.

نظری عنوان کرد: طرح تحول نظام سلامت باعث بهبود کیفیت بیمارستان های استان که طی سالیان طولانی فرسوده شدند، نیز شد. در این طرح از تعداد ۱۹۶ بخش بستری استان تعداد ۱۰۶ بخش شاهد بهبود کیفیت، تعمیر و تجهیز بودند.

وی افزود: در سال جاری اولین پیوند کبد و مغز استخوان را در کنار اولین کاشت پروتز گوش میانی ایران داشتیم. خدمات ارائه شده در طرح تحول نظام سلامت باعث شد تا از مراجعه بیماران استان به مراکز درمانی سایر استان ها جلوگیری کرده و علاوه بر در دسترس قرار دادن خدمات باعث کاهش هزینه های رفت آمد هم شدیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: برای افزایش جمعیت نیز مشوق هایی در راستای زایمان در نظر گرفته و بیش از ۲۴ هزار کودک به صورت کاملا رایگان در بیمارستان های این دانشگاه به دنیا آمدند.

 

نظری در پایان گفت: با راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی بیش از ۱۴ مورد بیمار را از مناطق صعب العبور به مراکز درمانی انتقال دادیم. 

نظرشما
پربازدیدها