کد خبر: ۴۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
به گفته ساعدی، این افراد مدعی‌اند که قرارداد ملاک آنهاست؛ «حالا اینکه نفتی که تحویل گرفته‌اند را در دریا رها کرده یا با قیمت بالاتر فروخته‌اند به کسی ریطی ندارد.»
به گزارش آرانیوز، قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره عدم ورود افراد بی اعتبار به بورس برای خرید نفت اظهارداشت: بورس یک فیلتر است. مبلغ و سامانه در بورس تعریف شده است، اما فروشندگانی که قرار است تحریم‌ها را دور بزنند، به نحوی عمل می‌کنند که بورس نمی‌تواند. آن‌ها مستقیما می‌فروشند و می‌گویند ما قرارداد داریم که مقداری مبلغ را در ازای نفتی که تحویل گرفتیم، به وزارت نفت بدهیم، بنابراین قیمت فروش نفت توسط این افراد مشخص نیست و خودشان هم می‌گویند نباید ببینید با چه قیمتی فروختیم. به عنوان مثال وزارت نفت می‌گوید شما به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار به ما بدهید. بعد از دیگر وزارت نفت کاری ندارد آن‌ها نفت را بشکه‌ای ۴۰ دلار فروخته‌اند یا ۱۰۰ دلار.

به گفته ساعدی، این افراد مدعی‌اند که قرارداد ملاک آنهاست؛ «حالا اینکه نفتی که تحویل گرفته‌اند را در دریا رها کرده یا با قیمت بالاتر فروخته‌اند به کسی ریطی ندارد.»

عضو کمیسون انرژی مجلس می‌گوید: ما نمی‌خواهیم این‌ها (اسامی فروشندگان نفت ایران) افشا شوند. اخیرا خودشان (آمریکایی‌ها) مانده‌اند که چطور این‌ها این کشتی‌ها را می‌برند، چون آنها همه کشتی‌ها را رصد می‌کنند. این‌ها روش‌های محرمانه و امنیتی کشور برای فروش نفت است. بسیاری از این روش‌ها را به مجلس هم نمی‌گویند و خاص تصمیم گیرندگان اصلی فروش نفت است، چون در مجلس بعضی‌ها ضبط و فاش می‌کنند. کمیسیون انرژی سناریو‌های فروش نفت را می‌داند و کاری به افراد ندارد؛ و تعداد افرادش هم برایش مهم نیست.

ساعدی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جدید گفت: مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها ندارد و اگر دولت لایحه‌ای تدوین کند باید به مجلس بدهد؛ ولی در کمیسیون انرژی و مجلس هیچ نگاهی به افزایش قیمت نداشتیم؛ چرا که ظرفیت جامعه دیگر تمام شده و با توجه به افزایش قیمت‌ها و آشفته بازاری که حاکم است، اگر قیمت سوخت هم افزایش یابد، قیمت‌ها به حدی بالا می‌رود که مردم نمی‌توانند تحمل کنند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار