کد خبر: ۴۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
دادستان کل کشور با اشاره به صراحت قرآن کریم درخصوص برخورد با سارقان و مجرمان گفت: متأسفانه به لحاظ اینکه از باب مسائل حقوق بشری در سازمان ملل مورد محکومیت واقع نشویم از اجرای برخی از حدود الهی دست می‌کشیم.
به گزارش آرانیوز، همایش تخصصی معاونین و رؤسای اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور امروز به طریق ویدئو کنفرانس در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد.

به نوشته فارس، حجت‌السلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در این همایش به صانحه سقوط هواپیما پرداخت و گفت:‌ سربازان جمهوری اسلامی و افسران عزیز نیروی هوایی در حادثه هواپیما جان خود را در راه خدمت به کشور و مردم از دست دادند که به محضر نورانی فرمانده معظم کل قوا و خانواده گرانقدر آن عزیزان تسلیت عرض می‌کنم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: امیدوارم مسئولان دست اندرکار و کسانی که مدیرانی چنین برنامه‌هایی هستند بتوانند اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند تا کمتر شاهد این حوادث باشیم که سرمایه‌های انسانی ارزشمند کشور را در این حوادث از دست دهیم.

حجت‌الاسلام منتظری در ادامه صحبت‌های خود به جرم سرقت پرداخت و گفت: در بررسی آمار و ارقام دستگاه قضایی و هم آماری که از ناجا گرفته شده متاسفانه سرقت در ردیف دوم از جرائم موجود در جامعه است؛ حدود 27 تا 28 درصد جرائم‌مان مربوط به سرقت است.

وی گفت: اولین رتبه را جرائم مرتبط با مواد مخدر و دومین نوع جرم جرم سرقت است در لایه‌های مختلفی از جمله سنگین ، متوسط و سبک.

این مقام ارشد بحث ریشه‌یابی و بررسی خاستگاه‌های این جرم را مهمترین عامل دانست و گفت: اولا جرم سرقت ارتباط مستقیم با افزایش جرم مواد مخدر و اعتیاد دارد و ثانیا به وضعیت اقتصادی و شرایطی که به لحاظ مالی در جامعه حاکم است.

وی افزود: مسئله بیکاری یک از عوامل موثر و افزایش دهنده سرقت است. از جمله تعطیلی کارگاه و کارخانجات و باید تلاش کرد آنهایی که مسنئولیت مستقیم در رابطه با ایجاد کار و جلوگیری از تعطیلی کارگاه و کارخانه را دارند بدانند که وقتی وضعیت مردم در جامعه از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شود آمار جرائم افزایش می‌یابد.

دادستان کل کشور اظهار داشت: طبیعت انسان این است که وقتی فقر و فشار اقتصادی افزایش می‌یابد جرایم افزایش خواهد یافت،‌ مردم معصوم که نیستند؛، آنایی که تحت فشار اقتضادی و در فقر قرار می‌گیرند چه بسا متدین باشند، و دین هم داشته بشند، وقتی فشار زیاد می‌شود و نمی‌توانند نیاز ضروری را تامین کنند این فیتیله تدین و اعتقادات مذهبی پاین کشیده می‌شود و می‌رود به سمت دست‌درازی و سرقت به اموال مردم تا نیاز خود را تامین کنند.

منتظری تصریح کردک‌آمار سرقت در 9 ماهه سال جاری نسبت به 9 ماه گذشته افزایش یافته و وقتی ریشه‌یابی کنید خواهید دید شریاط اقتصادی که امروز درجامعه حاکم است اثر مستقیم بر افزایش سرقت دارد.

وی گفت:‌ دولتمردان و مسئولان نباید تنها از ناجا و دستگاه قضا انتظار داشته باشند آمار سرقت را پایین بیاورند چرا که همه مشکلات را نمی‌توان با برخورد قضایی حل کرد و خاستگاه جرم نه در دست نیروی انتظامی و نه دست دستگاه قضایی است.

دادستان کل کشور به انتقاداتی که در حوزه مبارزه با سرقت به دستگاه قضایی وارد می‌شود اشاره کرد و گفت: می گویند دزد ها را میگیریم و تحویل دادسرا می‌دهیم و از آن طرف دادسرا آنها را آزاد می‌کند و فردا هم آقای دزد در مرحله دیگری سرقت می‌کند و دستگیر می‌شود.

اولا قاضی و دستگاه قضایی مقید به حرکت در چارچوب قانون است و قانون به قاضی اجازه نمی‌دهد که فراتر عمل کند اما یکی از اشتباهاتی که داریم این است که ما در برخی موارد نگرانی‌هایی داریم از بابت جوسازی‌های دشمنان نظام آن هم موضوعات حقوق بشری که می‌گویند شما با سارق با خضونت رفتار می‌کنید.

وی ادامه داد: اما طبق آیه صریح قرآن باید هر زن و مردی که دست به سرقت می‌زنند در صورتی که واجد شرایط احصا شده در وقفه باشند دستشان را قطع کرد و خدواند در آیات متعدد به این موضوع اشاره کرده‌است.

دادستان کل کشور گفت: اما ما متأسفانه به لحاظ اینکه از باب مسائل حقوق بشری در سازمان ملل مورد محکومیت واقع نشویم از اجرای برخی از حدود الهی دست می‌کشیم.

حجت‌الاسلام منتظری در ادامه صحبت‌های خود در خصوص مسئله سرقت اعلام کرد: در این مسئله و بسیاری از جرایم لازم است اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که متناسب با جرم باشد؛ در مورد مواد مخدر کسانی که مسئولیت دارند باید پیشگیری و برنامه‌ریزی کنند

وی ادامه داد: در رابطه با سرقت هم مسئولین اقتصادی و کسانی که عهده‌دار تامین نیازهای ضروری جامعه هستند در کاهش مسئله نقش مهمی دارند.

دادستان کل کشور گفت:‌ یکی از مسائلی که روی آن مانور و شعار داده می‌شود و مورد توجه دولتمردان است ایجاد اشتغال است. وقتی اشتغال باشد دیگر این آمار سرقت را نداریم؛ البته افرادی هستند که در اوج بی‌نیازی دست به سرقت می‌زنند؛ کسانی که وارد سرقت‌های کلان شده و دزدی‌های میلیاردی می‌کنند؛ اختلاس کنندگان و کسانی که امروز شاهدشان هستیم و اخبارشان را می‌شنویم و پرونده‌های کلان اقتصادی را دارند؛ مبارزه با اژدهاهای چند سری که آنقدر ریشه دوانده و عوامل نفوذی در جاهای مختلف دارند که هر ریشه‌را می‌زنند جای دیگر سر می‌زند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار