کد خبر: ۴۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
کرج - مشاور وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات ارزی، گفت: خوشبختانه کشور در زمینه تامین تجهیزات پزشکی با مشکلی مواجه نیست.
به گزارش آرانیوز، رضا مسائلی ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاح نخستین خط تولید سرنگ اینفلیتور در کرج با این توضیح که طی یک سال گذشته سعی کرده ایم تمام فعالیت های ما شفاف باشد، اظهار کرد: به دنبال این بوده ایم تا برداشت سلیقه ای حذف و مشخص باشد که برای چه دستگاه هایی چه استانداردهایی لازم است.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه گفت: امسال برنامه ای جامع برای آزمایشگاه های کنترل کیفی داشته ایم تا به ارتفای کیفیت در این خصوص دست یابیم، بدین صورت که هر تولیدی انجام می شود در آزمایشگاه تست شده و تست ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مسائلی افزود: الزام تولید کننده به اخذ استانداردهای بین المللی یکی دیگر از اهداف مهم ما است که در دیگر نقاط دنیا به عنوان نمونه اقتضای استاندارد در اتحادیه اروپا هم بوده است، در این حوزه در کشورمان هم اقدامات محکم و متراکمی صورت گرفته چون وزارت بهداشت در این حوزه بسیار جدی است.

وی در ادامه گفت: برنامه ای که برای سال آینده در دستور کار ما قرار داده شده این است که در راستای حمایت های خود در وهله نخست تولید کنندگانی مدنظر خواهند بود که در بحث توسعه صادرات نقش داشته باشند، چون نباید تولید کننده فقط برای بازار ایران کار کند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بیان کرد: افراد و تولید کنندگانی که در بازارهای بین المللی حضور داشته باشند در مناقصات ما و خرید مراکز درمانی بیشتر مورد توجه قرار داده می شوند.

مسائلی درادامه در مورد شرایط حال حاضر کشور در عرصه تجهیزات پزشکی و با توجه به وجود تحریم ها عنوان کرد: از ابتدای سال با تمهیدات وزارت بهداشت برنامه های متراکم و سنگینی را انجام داده ایم و طیف گسترده و متنوع تجهیزات پزشکی وظایف ما را سنگین تر کرده است.

وی توضیح داد: در زمینه تولید دارو تنها ۳ هزار قلم در کشور داریم اما در خصوص تولید تجهیزات پزشکی این رقم برابر ۲۸۰ هزار مورد است و مدیریت، پایش و تخصیص ارز در این راستا مهم است تا تامین به موقع صورت گیرد و کمبودی نداشته باشیم.

مشاور وزیر بهداشت توضیح داد: در کنار پایه ریزی سامانه مدیریت تامین تجهیزات پزشکی در حال حاضر تمام دانشگاه های علوم پزشکی و مراکزدرمانی اعم از خصوصی، دولتی و دیگر موارد عضو پورتال اطلاع رسانی ما هستند و برنامه های خود در خصوص تامین را اطلاع رسانی می کنند.

وی تصریح کرد: گروهی در خصوص تامین تجهیزات پزشکی تشکیل شده است که بطور روزانه گزارشاتی را که در سامانه تامین تجهیزات پزشکی کشور ثبت می شود تحلیل و پایش کرده و در صورتی که در تامین برخی از این تجهیزات به مداخله مستقیم وزارت بهداشت نیازباشد ما ورود می کنیم و با تامین کنندگان که مشتمل بر وارد کنندگان و یا تولید کنندگان هستند جلساتی برگزار خواهیم کرد تا موانع کار آنها رفع شود.

وی گفت: با وجود مشکلات بانکی و نوسانات ارزی خوشبختانه در زمینه تامین تجهیزات پزشکی مشکل جدی نداریم و این نشان دهنده این است که خادمان مردم از جمله وزارت بهداشت در این عرصه تلاش شبانه روزی داشته اند و تمام اقدامات معاندان برای اینکه مسئولان را ناکارآمد نشان دهند بی نتیجه مانده است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: در حقیقت از سال آینده با توجه به سیاست گذاری وزارت بهداشت در خصوص رشد ده برابری توسعه صادرات تجهیزات پزشکی، در شرایط یکسان و مساوی با سایر تولید کنندگان، تولید کننده ای در اولویت خواهد بود که در زمینه توسعه صادرات در این عرصه نقش مهمی داشته باشد.

وی در خصوص اینکه تا چند ماه دیگر یک شرکت تولید کننده در زمینه سرنگ اینفلیتورهم وارد عرصه رقابت با شرکت تولید کننده کنونی خواهد شد، افزود: آن هم در مراحل نهایی کار است و به محض آغاز فعالیت در این عرصه اطلاع رسانی خواهد شد.

مسائلی در خصوص تاثیر افزایش سهم توسعه صادرات تجهیزات پزشکی به ۲۴۰ میلیون دلار بر روند کار شرکت های دانش بنیان این عرصه هم گفت: تولیدات و محصولات چنین شرکت هایی هر چقدر دارای تکنولوژی پیشرفته تر و بسته بندی با کیفیت تر باشد و بتواند از لحاظ علمی و فنی با نمونه های خارجی در بازار بین المللی رقابت کند در راستای توسعه صادرات و حضور در عرصه بین المللی سهم بیشتری خواهند داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار