کد خبر: ۴۱۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس رصد میدانی و حضور در بازار قیمت کالاها نسبت به سال گذشته به طور میانگین با ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش روبرو شده بنابراین تداوم اختصاص ارز با نرخ ترجیحی بی‌معنی است.

به گزارش آرانیوز؛ محمدرضا پور ابراهیمی داورانی گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران و اثری که این موضوع، بر قیمت کالا و خدمات دارد برای اینکه کشور در ارتباط با کالاهای اساسیکه جزء سبد مصرفی اکثر خانوارهای ایرانی است با مشکل روبرو نشود، تصمیماتی اتخاذ شد.

گرانی  25 قلم کالای اساسی غیرقابل قبول است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس و دولت توافق کردند قیمت کالاهای اساسی تغییر نکند چون معیشت مردم تحت تأثیر قرار می‌گرفت.حدود 25 قلم کالای اساسی بر اساس توافق مذکور نباید با افزایش قیمت روبرو می‌شدند در هر صورت تغییر قیمت حدود 10درصدی بر مبنای نرخ‌های جهانی نسبت به سال گذشته، قابل پذیرش است.

وی ادامه داد: حجم زیادی کالاهای اساسی تا ماه‌های اول سال آینده ذخیره شده و دغدغه‌هایی که از بابت نبود کالا مطرح شده بود قابل توجیه نبود در حال حاضر وضعیت ذخایر کالاهای اساسی خوب است.

قیمت کالاها نسبت به سال گذشته به طور میانگین با 50 تا 70 درصد افزایش روبرو شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس رصد میدانی و حضور در بازار قیمت کالاها نسبت به سال گذشته به طور میانگین با 50 تا 70 درصد افزایش قیمت روبرو شده بنابراین تداوم اختصاص ارز با نرخ ترجیحی بی‌معنی است.

وی ادامه داد: اگر کالاهای اساسی با قیمت های فعلی و گران به مردم ارائه شود باعث زیان دولت است چرا که علاوه بر از بین رفتن یارانه ها، خانوارها نیز از این وضعیت رضایت ندارند و معادله باخت- باخت برای دولت است.

وی ادامه داد:بر اساس گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی، قیمت کالاهای اساسیدر خرده فروشی ها با افزایش غیرمنطقی روبرو شده است.

پورابراهیمی افزود:دولت مکلف است به نحوی مدیریت بازار اقلام کالاهای اساسی را انجام دهد در این راستا از طریق ساز و کار بکارگیری شرکت‌های بزرگ توزیع‌کننده مواد غذایی مانند فروشگاه زنجیره‌ای یا استفاده از فضای مجازی و سامانه اطلاعات می توان برای تسهیل در دسترسی مردم به  کالاهای اساسی با قیمت مناسب استفاده کرد.

 


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موضوع مذکور اتفاق نیفتد سالانه دولت 14 میلیارد دلاری که با نرخ میانگین ارز در سامانه نیما و بازار غیررسمی برای کالای اساسی اختصاص می یابد به طور کامل به مردم نمی‌رسد.

پورابراهیمی افزود:نباید منابع مالی از طریق تخصیص ارز برای کالاهای اساسی انجام شود و مردم منتفع نشود، پیشنهاد می‌شود سیاست مدیریت و نظارت بر بازار به نحوی باشد که مردم در مراجعه به خرده فروشی کالای اساسی با قیمت مناسب دریافت کنند البته باید از قاچاق کالا جلوگیری و بر اصناف و بازار مدیریت موثر شود در صورت عدم موفقیت دولت در موضوع مذکور،  استمرار این وضعیت توجیه ندارد.

بررسی راهکار محاسبه و اختصاص سرانه مصرف هر فرد ایرانی به ازای ارز تخصیص یافته برای کالاهای اساسی 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار بعدی که می تواند در دستور کار قرار بگیرد محاسبه سرانه مصرف هر فرد ایرانی به ازای ارز تخصیص یافته برای کالاهای اساسی است و یارانه ریالی ناشی از ما به التفاوت نرخ ارز به مردم ارائه می‌شود که می‌تواند پول نقد نباشد و کارت اعتباری برای خرید کالا اساسی باشد.

بزودی گزارش پرداخت یارانه ریالی حاصل از مابه التفاوت نرخ ارز به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود:گزارش کارشناسی موضوع مذکور در وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه آماده شده است و اگر کالای اساسی با قیمت به دست مردم نرشد اتلاف منابع مالی محسوب می شود باید ممانعت شود، به زودی گزارش پرداخت یارانه ریالی حاصل از مابه التفاوت نرخ ارز به هیئت رئیسه مجلس جهت قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود./

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
با سلام: هشت ماه از سال سپري واگر عوامل گراني كه همانا دلال بدون وسياسي كاري كشور در مقابل انچه بايد اقتصادي وصنعتي باشد گرايش بيشتر وعدم توانايي مقابله وبنوعي رها كردن وچند صدايي وعدم درك واقعي از شرايط وقطعيت در برخورد وضعف واقعي در كليه نهادها عموما مسايلي است كه همواره موجبات فقط بيان وگفتمان شده وعملا سعي بر خلق اميد كاذب در جامعه است لذا بنظر ميرسد اگر همه قوا فقط سكوت را پيشه خود قرار دهند احتمالا از اين ناحيه كنترل بازار بهتر قابل انجام گيرد .
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار