کد خبر: ۴۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
شاید انتصاب اصلح در مدیریت آب و برق استان آخرین فرصت پیش روی نمایندگان برای ادای دین خود به موکلانشان باشد.
به گزارش اختصاصی آرانیوز(حوزه مجلس) تنها خواسته توده های مختلف مردم که از سیاستهای مبتنی بر تبعیض و انحصارطلبی حاکم بر مدیریت منابع آب به تنگ آمده اند اینست که فردی به مدیریت این سازمان گمارده شود که زبان حال آنها باشد.

نکته قابل تامل اینست که نگاهی گذرا به مواضع نمایندگان در دوسال اخیر بخوبی بیانگر عمق آلامی است که کشاورزان و نخیلداران مناطق مختلف استان بدلیل سوء مدیریتها در تامین و توزیع منابع آب متحمل شده اند،

نمایندگانی که به عنوان زبان گویای موکلانشان بارها فریاد وا مظلومیتا بر سر وزیر فعلی و پیشین نیرو کشیده و وی را تا آستانه استیضاح پیش برده اند.

بنابراین حال که فریاد اعتراضشان با چاشنی دستورالعمل منع بکارگیری بازنشستگان همگرا شده تا بلکه با تغییر مدیریت ،نوع رویکرد نیز به سوی احسن الحال شدن کشاورزان منتهی شودانتظار می رود با انتخاب گزینه اصلح کام کشاورزان خوزستانی را شیرین کنند و از سوی دیگر مانع از موروثی شدن مدیریت در این سازمان شوند.

به گواه کنشگران و صاحبنظران عرصه منابع آب انتصاب احمدسیاحی در سازمان آب و برق یعنی عملیاتی شدن فوری طرحها و پروژه ها،چرا که وی سالها از تئوریسین های این عرصه در استان و کشور بوده و بخوبی با دغدغه های مردم در این میدان آشناست.

در برهه فعلی که استان از سوء مدیریت محض و بی تدبیری در همه سطوح رنج می برد انتصاب مدیری فراقومی و فراسیاسی و متخصص  و خارج از حلقه اقتدارگرایی فعلی این سازمان  همانند دکترسیاحی که بیش از ۲۰ سال از سه دهه فعالیت خودرا به کنشگری در عرصه ملی سپری کرده به مثابه دمیده شدن روح تازه ای در کالبد مدیریت نحیف استان است.

بر هیچ کس بویژه نمایندگان باتوجه به ارتباط مستمرشان با حوزه استحفاظی خود پوشیده نیست که انتصاب سیاحی در آب و برق خوزستان علاوه برعواید فنی که در کوتاه مدت برای استان خواهد داشت تا چه میزان می تواند در تلطیف فضای عمومی جامعه استان نیز کارساز باشد.

با توجه به ارتباط مستمر این رسانه با اذهان عمومی بویژه جامعه هدف منتفع و توامان متضرر این سازمان بدون تردید باید چنان مدعی شد که نمایندگان مردم در مجلس با تصمیم فعلی خود بر لبه تیغ قضاوت مردم قرار گرفته اند و حکما این قضاوت تاثیر مستقیمی بر اعتماد آنان در انتخابات پیش رو خواهد گذاشت.

از سوی دیگر افکارعمومی انتظار دارند وزیر نیرو به عنوان متولی انرژی کشور که خود نیز از بدنه تخصصی این صنعت است با انتصاب احمدسیاحی به این سمت از حریم علم و تجربه در این حوزه پاسداری نماید.



نشست نمایندگان مجلس با وزیر نیرو/ مرد بحرانها حلال مشکلات آبی خوزستان خواهد بود؟/ پازل انتصاب در آب و برق خوزستان در مراحل پایانی/ سیاحی از بیشترین پیشوانه علمی در زمینه صنعت آب برخوردار است/ فرصتی برای حل ابر چالش های وزارت نیرو/ نشست صمیمی برخی از نخبگان، اساتید و مدیران خوزستانی تهران نشین با سیاحی که جلسه ٣ ساعتی که پیرامون مسائل آب و غیره داشتند ابراز امیدواری و اعلام حمایت کردند


اخبار رسیده از برخی منابع خبری حاکی از رایزنی ها برای چیدن آخرین تکه های پازل انتصاب مدیرعامل سازمان آب و برق در مجمع نمایندگان استان است.

به گزارش اختصاصی آرانیوز، آنطور که از جمع پارلمانی های استان خبر می رسد قرار است در جلسه امروز مجمع نمایندگان با وزیر نیرو گزینه نهایی معرفی شود،تا شاید پایانی خوش برای این ماراتن فرسایشی و نفس گیر رقم بخورد.

هرچند برای تصدی سمت مدیریت آب و برق چند گزینه معرفی شده است اما به نظر می رسد رقابت بیشتر اقبال به سمت احمد سیاحی است و تلاش هایی هم از سوی ایزد جو است.

از یک طرف ایزد جو قرار دارد که از وی به پسرخوانده معنوی شمسایی یاد می شود که حمایت لابی بهبهانیها و حلقه موسوم به نرگس و در راس آن آقای شریعتی استاندار را به دنبال خود دارد و از طرف دیگر سیاحی معاون عمرانی پیشین استاندار خوزستان قرار دارد که با تکیه بر پشتوانه فنی، مدیریتی و البته اجتماعی خود تلاش دارد تا زمام مدیریت منابع آب استان را بدست گیرد.

ایزدجو که در حال حاضر در وزارت نفت مشغول است بیش از ۱۵ سال از عرصه های مختلف مدیریتی و کارشناسی استان دور است و شناخت وی نه تنها از استان که حتی از حوزه منابع آب نیز به روز نیست و صرفا با اتکا به تلاشهای پدرخوانده معنوی خود  که به هر قیمتی نمی خواهد مصالح و مکاسب خود را در این سازمان از دست بدهد در صدد است زمام امور این سازمان را به عهده بگیرد تا خلف صالحی برای تداوم سیاست ناکارآمد پدرخوانده خود باشد.

این در حالیست که سیاحی که پشتوانه علمی و مدیریتی اش به زعم صاحبنظران این حوزه در حد یک وزیر است و از گزینه های جدی استانداری خوزستان بعد از مقتدایی بود که با توجه به گزینش سیاسی استاندار فعلی توسط دولت نتوانست تجارب ارزنده فنی خود را در کسوت استاندار بیازماید.

 از وی به مرد بحرانها یاد می شود و اساسا همواره زمانی مسئولیتی در استان به وی سپرده شده که آن حوزه با چالشی روبه رو بوده،وی در سال ۸۰ در اوج جوانی در حالی مدیریت ارشد آب و فاضلاب خوزستان را به عهده گرفت که شهرهای جنوبی استان با بحران جدی کم آبی مواجه شده بودند بحرانی که در شهرهای آبادان و خرمشهر تبعات اجتماعی و امنیتی را را بدنبال داشت اما با روی کار آمدن وی و ورود فعالانه به آن حوزه در کمتر از ۶ ماه طرح جامع آبرسانی به آبادان و خرمشهر اجرا وبه بهره برداری رسید و بدنبال آن آرامش خوبی در منطقه حاکم شد.

در دوره استانداری آقای مقتدایی یکبار دیگر در کسوت معاون امور عمرانی استاندار منشاء خدمات ارزنده ای در استان بود که ازجمله آن می توان به ساماندهی جاده چزابه از محور بستان تا گذرگاه مرزی اشاره کرد که علیرغم فقدان اعتبارات ملی با توجه به اهمیت موضوع با رایزنی هایی که با استاندار وقت و وزارت راه و شهرسازی انجام داد توانست از محل اعتبارات استان و وزارتخانه جاده قابل ترددی را ایجاد نماید این در حالیست که پیش از این امکان تردد خودروها در این محور میسر نبود،هدایت شهرداریها به اجرای پروژه های شهری،مدیریت و هماهنگی اجرای چندین پروژه زیرگذر و روگذر در کلانشهر اهواز،تکمیل عملیات اجرایی پل نهم اهواز و... از دیگر طرحهای عمرانی است که با پیگیری وی به ثمر رسید.

این واقعیت به خوبی روشن است که رای نمایندگان به سیاحی  برای تصدی مدیریت آب و برق رای به تخصص و مدیریت است و رای به رقیبش یعنی تداوم سیاست مبتنی بر رانت و استمرار نگاه تبعیض آمیز به حوزه های آبریز در تامین حق آبه ها بویژه حق آبه کشاورزی،تالابها و محیط زیست است.

نمایندگان به این نکته توجه کنند که زیرساختهای استان از محل انتصابهای صرف سیاسی آسیب فراوانی دید لذا در تصمیم  امروز  خود نیم نگاهی به مطالبات به حق کشاورزانی که در اعتراض به سیاست تبعیض آمیز مدیرعامل فعلی به این سازمان حمله ور شدند نیز داشته باشند.

حال باید دید نمایندگان خوزستان که به تعبیر هم قطارشان در مجلس؛نماینده قزوین؛ می توانند کوهی را جابجا کنند  آیا می توانند با انتخابی بدور از مصلحت اندیشی و با نگاه به منافع عموم به دو دهه مدیریت ناکارآمدو امپراطوری شمساییسم حاکم بر منابع آب استان پایان بخشند یا اینکه تسلیم انحصارطلبان خواهندشد.؟


جمع بندی نهایی واعتماد نمایندگان مجلس به سیاحی ساعاتی پیش/دست اطمینان بخش نمایندگان خوزستان برشانه سیاحی/ میراث‌دار سازمان آب و برق خوزستان با لبخند بهارستان رو به رو شد/چشم خوزستانیها به بزرگراه کردستان "وزارت نیرو"/ مردم، کشاورزان، نخلداران خوزستانی احمد سیاحی را برای مدیرعاملی سازمان آب و برق از نمایندگان مطالبه می کنند/ امروز  ۲۹ مهر روزسرنوشت ساز برای خوزستانیها

در حالی نشست مجمع نمایندگان خوزستان با وزیر نیرو امروز برگزار می شود که احمد سیاحی تنها گزینه شایسته مردم خوزستان برای تصدی پست مدیرعاملی سازمان آب و برق خوزستان است.

 وزیر نیرو قرار است مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزستان را در نشست با مجمع نمایندگان مردم استان معرفی کند و این درحالی است که مهم ترین مطالبه مردم تشنه خوزستان انتخاب احمد سیاحی به عنوان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان است.

با توجه به رزومه درخشان این مدیر توانمند خوزستانی، نمایندگان خوزستان در حال تلاش برای نهایی کردن حکم انتصاب وی هستند و با ایستادگی که به پشتوانه مردم قرار است از احمد سیاحی صورت بگیرد به زودی تکلیف سازمان آب و برق خوزستان روشن خواهد شد.

در زمینه شایستگی احمد سیاحی لازم است به تلاش های نمایندگان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی برای انتخاب وی به عنوان مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب خوزستان اشاره کرد. در جریان انتخاب سیاحی به عنوان مدیرعامل آب و فاضلاب استان سوابق وی به عنوان تکمیل ترین رزومه ممکن برای این شرکت از سوی نمایندگان  حبیب الله بیطرف وزیر وقت نیرو معرفی شد. 

سیاحی ستون فقرات سازمان برق خوزستان
در حالی 150 میلیون دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور مقابله با گرد و غبار به دستگاه های اجرایی استان اختصاص یافت که سازمان آب و برق خوزستان که اخیر مدیرعامل آن بازنشسته شده نتوانسته ریالی را برای خود در زمینه خصوص جذب کند.

در سفر اخیر مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار به خوزستان، 150 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی بین دستگاه های مختلف توزیع شد.

یکی از محوری ترین دستگاه های اجرایی که می تواند در زمینه مقابله با ریزگردها یا همان گرد و غبار نقش موثر و مهمی داشته باشد همین سازمان آب و برق خوزستان است اما در توزیع منابع مالی سهمی برای این سازمان در نظر گرفته نشده است.

استان خوزستان جزء 8 استان بحرانی در زمینه گرد و غبار است و با توجه به اینکه بیشترین فعالیت این پدیده در فصل زمستان انجام می شود، اما عملا شاهد آن هستیم که سازمان آب و برق به دلیل نداشتن منابع نمی تواند نقش خود در این حوزه را اجرا کند.

درختکاری، ایجاد کمربند سبز، آبرسانی به محل کانون های گرد و غبار نیاز به اعتبارات ویژه ای دارد، اما متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح در این سازمان، پیش بینی می شود برخی اقدامات مقابله ای با این پدیده با شکست مواجه شود.

استاندار خوزستان و وزارت نیرو مدیرعامل جدید و توانمندی معرفی کنند
در حالی که لابی ها و تلاش ها برای معرفی گزینه نهایی برای تصدی پست مدیرعاملی سازمان آب و برق خوزستان همچنان ادامه دارد، اما شنیده ها حاکی از این است که احمد سیاحی معاون عمرانی سابق استانداری خوزستان گزینه توانمندی است که به زودی قرار است معرفی شود.
حمایت نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و نیز خبرگان رهبری از وی نشان دهنده توانمندی این مدیر با سابقه خوزستانی است.

گفته می شود، وزارت نیرو احمد سیاحی را برای مدیرعاملی سازمان آب و برق خوزستان انتخاب کرده و مراحل پایانی ابلاغ حکم وی در این وزارتخانه در حال طی شدن است.

به همین دلیل باید به مجموعه تصمیم گیرنده در انتخاب این فرد توانمند یادآوری کرد که تاخیر در معرفی مدیرعامل جدید این سازمان باعث فرصت سوزی برای استان است و با توجه به ضرورت های زیست محیطی و منطقه ای لازم است این مدیر توانمند خوزستانی هرچه زودتر معرفی شود تا با توانمندی هایی که در او وجود دارد، حقوق استان در حوزه اعتبارات پیگیری شود.سیاستگذاری عالمانه و مدیریت عادلانه بر حوضه های آبریز دو پیش نیاز اساسی مدیریت منابع آب استان

 آنچه که روزهای اخیر در سپهر مدیریتی استان شاهدیم وزن کشی سیاسی صرف و فاقد محتوای علمی در تعیین و تبیین مدیر آینده صنعت آب و برق استان است.

شوربختانه این روزها سیاست زدگی تمامی مرزهای مدیریتی را درنوردیده و به تعبیری همه معادلات را تحت الشعاع قرار داده،راهبردی که سالهاست ره آوردی جز عقب ماندگی برای استان تحول دیگری در پی نداشته است،هرچند که امروزه مقوله مدیریت در سطح کلان بیمار و نیازمند درمان است اما این پدیده انحصاری در استان بیماری اش به مراتب صعب العلاج تر است،اینکه مدیریت را انحصاری نامیدم از این حیث که مدیریت سازمانها و ارگانهای کلیدی که متولی صنایع مادر در استان هستند در انحصار افراد معدودی درآمده و هرچندسال یک بار و در قالب مراسمی دست به دست می شوند که نهایتا تنها تحولی که در آنها صورت می گیرد اینست که مرتبا جای تودیع شده و معارفه شده باهم عوض می شود و البته با فرجام مشترکی به نام سوء مدیریت و ناکارآمدی، که از محل این زایش و رویش،فقط عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی برای استان رقم می خورد،امر نامبارکی که سالهاست با این تسلسل باطل مدیریت در استان خوزستان شاهد آن هستیم.

متاسفانه شاخص محوری در گزینش مدیران استان جای خود را به مفاهیم و معیارهایی چون مصلحت اندیشی،وصل بودن به ارکان قدرت و صاحبان مناصب و ...داده و برخلاف آنچه که از مکتب مولایمان علی(ع)  آموخته ایم به مسئولیت ها به مثابه طعمه ای نگریسته می شود.
آنچه که این روزها از بازخورد فضای حقیقی و مجازی در بحث گمانه زنی ها برای تعیین مدیرعامل سازمان آب و برق  برداشت می شودعصاره ای از  بی اخلاقی ها و بی مسئولیتی هاست است که در آن به توسعه استان محلی از اعراب ندارد.

 نمونه ای از این بی اخلاقی ها رویکرد برخی طیف ها به تخریب برخی گزینه هاست،اینکه برخی مجموعه ها با استناد به برخی سوابق و کنشگری گزینه مد نظرشان سعی در تبیین فرد مورد نظرشان دارند که امر طبیعی است هرچند که در این گذار هم مبالغه کنند برآنها حرجی نیست اما اینکه در مقابل ،رقیب خود را با اوصاف جامعه گریزی چون تبانی،خیانت و وصل به مافیای آب و...تخریب کنند مصداق بی اخلاقی است.

جهت تنویر اذهان این نکته یادآور می شود که نگارنده مطلب پیش روی خود نیز با شواهد و قرائنی که برای وی ملموس است متمایل به یکی از نامزدهای مطرح برای تصدی این سمت است.
بنابراین حال که چند گزینه برای تصدی سمت مدیریت آب وبرق مطرح است،طیف فکری علاقمند به هرکدام از گزینه ها می بایست با معرفی صحیح گزینه خود و اجتناب از تخطئه رقیب، پروسه تصمیم سازی برای تصمیم گیران این عرصه را مسئولانه به منصه ظهور رساند.

به باور نگارنده برای تعیین مدیرعامل سازمان آب و برق باید پنج شاخص،پاکدستی،تخصص، تجربه مفید،بومی دلسوز، و آشنا بودن با مسائل مبتلا به استان مدنظر قرار گیرد.

از سوی دیگر سیاستگذاریها و رویکردهادر مدیریت منابع آب استان می بایست مبتنی بر تامین منافع عمومی و تبیین حق آبه ها بویژه کشاورزی و تالابها باشد،به گونه ای که خروجی همه اقدامات در این ابر سازمان منتج به ساماندهی معضلات انباشته این حوزه در سالهای اخیر باشد.
به نظر می رسد یکی از مهمترین برنامه های مدیر عامل آینده سازمان آب و برق رایزنی برای علاج بخشی و تعیین تکلیف سد گتوند که متاسفانه زایش آن ناشی از همین سوء مدیریتها بوده که امروز معضل آن دامن خوزستان را گرفته و به معضلی ملی تبدیل شده است.

 از برآیند آنچه که گفته شد چنین برمی آید که به باور این قلم  و با احترام به همه گزینه های مطرح،احمدسیاحی با توجه به بومی بودن، دانش آموختگی در سطوح عالی آکادمیک و تجربه مفید مدیریتی با گستره استانی و کشوری و سلامت نفسی که نگارنده  از وی سراغ دارد و با عنایت به سمت سالهای اخیر وی در کسوت معاون امور عمرانی استان که زمینه ساز شناخت حداکثری از مسائل مبتلا به استان را برای وی فراهم نمود و مضافا رویکرد علمی وی به مقوله مدیریت و غیر سیاسی بودنش، در صورت انتصاب به این سمت می تواند منشاء تحولات اثربخشی در این حوزه باشد.

فرصتی که شمیلی برباد داد /توسعه نیشکر قربانی مدیریت بی تجربه شد/ شرکت های بزرگ اقتصادی جای رفتارهای ناسنجیده نیست/ روی برگردانی حامیان سابق شمیلی 
 
پس از انتصاب محمود شمیلی به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ، انتظار نخبگان این بود که با عملکرد خوب و رو به جلو این مدیر جوان ، زمینه انتصاب مدیران جوان  در استان فراهم شود. 

در این بین همه فعالین سیاسی و اجتماعی و حتی مخالفین نیشکر ، در جهت کمک برای رسیدن به این هدف ، هم راستا شدند اما مدیریت توسعه نیشکر بی توجه به چنین پشتوانه ای ، به جای حرکت در راه بهبود شرایط توسعه نیشکر و زدودن نگاه های منفی ، نه تنها موفقیتی حاصل نکرد بلکه به دلیل عدم تجربه و معطوف شدن به حواشی نامربوطی مثل انتصاب مشاوران و انتخاب یک خانم جوان به عنوان مشاور ارشد ، شرکت بزرگ اقتصادی و سودآور نیشکر را به ورطه جدال های سیاسی کشاند .

نتیجه عدم تجربه ، پرداختن به حواشی ، سیاسی کردن یک مجموعه اقتصادی و عدم توجه به مسائل اصلی همچون آب و ... باعث ضرر و زیانی هنگفت به توسعه نیشکر شد که در طول تاریخ ۳۰ ساله این مجموعه اقتصادی ، کم نظیر است و تعجب همه را برانگیخته و سهامداران اصلی توسعه نیشکر را به ادامه مدیریت محمود شمیلی بدبین کرده است چرا که بر این باور هستند که ادامه این روند به تعطیلی بزرگترین شرکت کشاورزی و صنعتی ایران منجر خواهد شد.

رویکرد نامناسب مدیریتی ، ضررهای میلیاردی و بحران های قریب الوقوع کارگری در توسعه نیشکر ناشی از عدم پرداخت حقوق به دلیل ضررهای میلیاردی ، نه تنها نگاه سهامداران نیشکر بلکه نگاه حامیان شمیلی را تغییر داده است . حامیان سابق وی معتقدند ادامه مدیریت ناکارآمد شمیلی راه را بر انتصاب سایر مدیران جوان  خواهد بست . 
نتیجه هفت ماه مدیریت محمود شمیلی خسارت هزار و دویست میلیاردی بر پیکره نیشکر است که تنها بخش ناچیزی از آن ناشی از بحران خشکسالی ست و قسمت اعظم آن به حاشیه هایی مربوط می شود که به جای پیگیری حقابه نیشکر و تامین آب مزارع ، به رایزی برای بقا و مدیرعاملی ختم شد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار