کد خبر: ۴۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹
آنچه در کارگروه اشتغال لرستان گذشت؛
عدم پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان، انتقاد از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت، فعالیت واحدهای اقتصادی بدون کد و ... مشروح سخنان معاون استاندار لرستان در کارگروه اشتغال بود.
گودرز امیری معاون اقتصادی استاندار لرستان صبح سه شنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان در سخنانی با بیان اینکه این یک ایراد اساسی بوده که واحد اقتصادی در استان بدون کد کارگاهی فعالیت دارند، گفت: به لحاظ ایمنی باید کارگاههای اقتصادی تحت نظارت باشند.

انتقاد معاون استاندار از سازمان صنعت، معدن و تجارت

وی با تاکید بر اینکه این امر باید از طریق تامین اجتماعی پیگیری شود، عنوان کرد: باید علت این امر تعیین شود که کارگاه اقتصادی در استان وجود دارد اما کد کارگاهی ندارد چیست؟ و برای اینکه کد دریافت کنند چه راه حلی باید اندیشیده شود.

معاون اقتصادی استاندار لرستان در ادامه سخنان خود با انتقاد از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در رابطه با اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: ابتدای ماه رمضان بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا آخر ماه رمضان برنامه مدونی در این زمینه به طوری که شش هزار نفر را در قالب این طرح جذب کنیم تهیه خواهیم کرد.

امیری، ادامه داد: بعد از ماه رمضان سوال کردیم، اعلام کردند که ما برای تحقق این امر «گیر و دار» داشتیم و برای سفر همکاران به شهرستان ها در ماه رمضان «گیر» افتادیم که ما گفتیم بعد از ماه رمضان انجام شود.

وی، گفت: در جلسه نیز سهمیه بندی کردیم، که به سهمیه بندی نیز پایبند نبودند و این طرح همینطور باقی ماند.

معاون اقتصادی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه این نقد بر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وارد است، افزود: انتظار ما از صنعت، معدن و تجارت بیشتر از این است و از این به بعد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تا زمانی که به حد مورد نظر برسیم هر ۱۵ روز یک بار جلسه موضوع کارورزی و بیمه ای را با حضور دستگاههای اجرایی مرتبط تشکیل و گزارش گیری و تصمیمات لازم در این زمینه گرفته شود و گزارش آن در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مطرح شود.

برای رفع بیکاری در روستاها از کار نمایشی و تبلیغاتی پرهیز کنید

امیری همچنین از عملکرد اتاق اصناف نیز در رابطه با عدم همکاری و اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی انتقاد کرد و گفت: در واقع سیستم کارورزی که در حال اجرای آن هستیم همان نظام «استاد و شاگری» قدیم است که باید در اجرای آن اقدامات لازم صورت گیرد و البته باید در اجرای آن قرار داد سه جانبه رعایت شود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه تولید در روستاها، گفت: صندوق های خرد روستایی اگر مورد توجه جدی قرار گیرند می توانند موفق باشند.

معاون اقتصادی استاندار لرستان، تاکید کرد: کمیته ای متشکل از دستگاههای اجرایی ذی ربط ایجاد شود و مباحث و مشکلات این صندوق ها و همچنین اشتغال زنان روستایی را بررسی کند و در کارگروه اشتغال و سرمایه گزاری ارائه شوند.

امیری با بیان اینکه در حوزه رفع بیکاری در روستاها باید روی ایده های مختلف کار کنیم، بیان داشت: در این زمینه باید تکالیف تعیین شده برای دستگاههای اجرایی عملیاتی شود و از کار نمایشی و تبلیغاتی پرهیز کرد و کار اجرایی و عملیاتی باید انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح ایجاد گلخانه های کوچک در استان، گفت: لازمه اجرای این طرح انعقاد تفاهم نامه همکاری بین جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب روستایی است.

تسهیلات حمایتی اشتغال پرداخت نشد

معاون اقتصادی استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت نظارت بر طرح هایی که تسهیلات اشتغال را دریافت کرده اند، گفت: در این زمینه اگر طرح ها اجرا نشده اند و یا پیشرفت فیزیکی مناسبی بر اساس برنامه زمانبدی ارائه شده ندارند نسبت به استرداد وجوه پرداخت شده بر اساس قوانین و مقررات اقدام شود.

امیری با تاکید بر اینکه تساهل، تسامح و مروت و مدار در اینجا امکان پذیر نیست، ادامه داد: ما این تسهیلات را پرداخت کرده ایم تا اشتغال ایجاد شود و اگر کسی بخواهد این تسهیلات را بگیرد و در جای دیگر هزینه کند از لحاظ قانونی و شرعی اشکال دارد.

وی، تاکید کرد: توقع و انتظار از گروه نظارت این بوده که اگر جایی طرح اجرا نشد برخورد قانونی صورت گیرد.

معاون اقتصادی استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نامه ای با امضای استاندار لرستان به وزیر کار و همچنین معاون اول رئیس جمهور در رابطه با ضرورت تامین اعتبار اشتغال مددجویان، عنوان کرد: در این نامه مطرح شود که اعتبار این طرح شش ماه بوده که ابلاغ شده اما تخصیص پیدا نکرده است و این در حالیست که طرح ها آماده شده و برای مردم نیز توقع ایجاد شده است اما امکان پرداخت آن وجود ندارد.

امیری، تصریح کرد: در این نامه تاکید شود که هم در ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی و هم در تخصیص اعتبارات تسهیلات حمایتی به صورت تفکیک و مجزا اقدام شود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار