کد خبر: ۴۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷
قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی توسط شورای نگهبان تایید و عملا فاز اجرایی این قانون آغاز شد.

به گزارش اختصاصی آرانیوز، علی لاریجانی تیر خلاص را به شهرداران بازنشسته اي که امید داشتند مجلس چاره ای برای ماندن آنها پیدا کند زد.
  
رئیس مجلس در پاسخ به این ابهام که آیا شهرداری شامل ماده ۵ قانون خدمات کشوری که در ماده واحده این مصوبه به آن اشاره شده می‌شود یا خیر پاسخ داد.
علی لاریجانی گفت: شهرداری شامل این ماده است و قابل مستثنی شدن نیست.

وزير كشور : شهرداران شامل قانون بازنشستگي مي شوند

عبدالرضا رحمانی‌ فضلی نيز روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات وزیران در جمع خبرنگاران درباره اعمال قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مورد شهرداران با تاکید بر اینکه نه فقط وزارت کشور، بلکه همه باید خود را با قانون تطبیق بدهند، افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی در روز تصویب اعلام کردند که این موضوع شامل شهرداران نیز می شود.

بنا بر اين گزارش، اميد است با اجراي اين قانون در آينده اي نزديك موج جوان گرايي در شهرداري هاي كشور آغاز شود.

کشمکش منتخبان مجلس و شورا بر سر یک قانون؛ افشانی از بهشت خداحافظی می کند؟

شهرداری تابع قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بوده و قانون به طورکامل شهرداری ها را هم دربرمی گیرد. به طورحتم پس از مدت مورد نظر ۲ ماه برای اجرای قانون افرادی که از سمت خود کنارگیری نکرده و حقوق دریافت کنند؛ یا اینکه نیرویی مغایر قانون در دستگاهی جذب شود، تصرف در اموال دولتی محسوب شده و برای مقامات متخلف باید مجازات در نظر گرفت.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان با تصویب اصلاحاتی در مجلس شورای اسلامی عرصه را برای مدیریت جوانان باز کرد، قانونی که به استناد آن بسیاری از مدیران رده بالا در سن بازنشستگی یا بازنشسته باید جای خود را به مدیران جوان و توانمند بدهند، گرچه بسیاری از مدیران جویای خدمت سعی داشتند با انجام لابی هایی مانع تصویب این قانون شوند ولی مجلس شورای اسلامی با80 درصد رای موافق آن را تصویب کرد.

در این بین منع ادامه فعالیت شهردار تهران نیز بر سر زبان ها افتاده است و پس از چند هفته به عقیده برخی از اعضای شورای شهر وی خود را بازخریده کرده بنابراین مشمول قانون نمی شود ولی در آنسوی ماجرا، نمایندگان مجلس متفق القول می گویند شهردار تهران از این قانون مستثنی نیست و باید بهشت را ترک کند. رئیس مجلس شهردار را نیز مشمول این قانون می داند.
از سوی دیگر محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز می گوید: با توجه به اینکه نهاد فرادستی شورا ، وزارت کشور است، باید وزیر کشور نیز در این خصوص پاسخ دهد.

براجرای قانون تکمین داریم

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای پنجم شهر تهران در گفت وگو با شبکه خبری منتخبان ملت با تاکید بر اینکه رویکرد شورای شهر تمکین بر قانون است می گوید: در گذشته قوانینی بوده که شهرداری تهران را از این قانون مستثنی کرده است.‎
به گفته وی در حال حاضر اقدامات لازم از سوی معاونت پارلمانی شهرداری تهران و شورای شهر در حال انجام است.

شهردار تهران از قانون مستثنی نیست

محمدرضا صباغیان بافقی عضو کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با شبکه خبری منتخبان ملت می گوید: قانون استثنا ندارد و شهردار تهران از این قانون مستثنی نخواهند بود.
به گفته وی با ابلاغ قانون جدید، قوانین گذشته کم لن یکن تلقی خواهد شد.
اعضای شورا قانون را تفسیر نکنند/ قانون جدید فصل الخطاب است

کشمکش منتخبان مجلس و شورا بر سر یک قانون؛ افشانی از بهشت خداحافظی می کند؟

علی اصغر یوسف نژاد عضو کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس نیز به شبکه خبری منتخبان ملت می گوید: قانون به صراحت، شفاف و روشن افرادی را که مشمول قانون می شوند مشخص کرده و شهردار تهران نیز مستثنی نیست.
وی در خصوص اظهارات بعضی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه قوانین گذشته شهردار تهران را از این قانون مستثنی کرده است تاکید کرد: بطور حتم قانون اخیر فصل الخطاب بوده و قوانین گذشته منتفی خواهد شد.
عضو کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس یادآور شد: تفسیر قانون با مجلس بوده و شهرداری تهران چنانچه ابهامی در قانون داشته میتواند از معاونت قوانین مجلس سوال کند و یا تقاضای استفساریه دهد اما آنچه که به روشنی در قانون به آن تاکید شده، شهردار تهران مشمول این قانون است.‎

افشانی باید از بهشت برود

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس نیز نیز در گفت وگو با شبکه خبری منتخبان ملت گفت: با توجه به اینکه دستگاه هایی که تصمیمات آنها در دیوان عدالت اداری قابل طرح باشد، اعم از اینکه بودجه مستقل مانند شهرداری ها داشته و یا نداشته، دولتی محسوب می شوند و از سوی دیگر ساختار اداری شهرداری به گونه ای است که شهرداران درحکم عالی ترین مقام اجرایی دستگاه خود هستند.

عزت الله یوسفیان ملا تصریح کرد: شهرداری تابع قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بوده و قانون به طورکامل شهرداری ها را هم دربرمی گیرد و افشانی باید بهشت را ترک کند.
سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه اظهارات غیرمنطقی برخی مخالفان این قانون برای شهرداری تهران پذیرفتنی نیست افزود: به طورحتم پس از مدت مورد نظر ۲ ماه برای اجرای قانون افرادی که از سمت خود کنارگیری نکرده و حقوق دریافت کنند؛ یا اینکه نیرویی مغایر قانون در دستگاهی جذب شود، تصرف در اموال دولتی محسوب شده و برای مقامات متخلف باید مجازات در نظر گرفت.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان وارد فاز اجرایی شد

نماینده مردم مبارکه درمجلس دهم، از تایید قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی توسط شورای نگهبان و آغاز فاز اجرایی این قانون خبر داد.

زهرا سعیدی  با اعلام این خبر که قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی بعد از تایید شورای نگهبان وارد فاز اجرایی شده است، گفت: در ابتدا ضمن تشکر از شورای نگهبان و مجلس که با همتی که برای تصویب این قانون داشت، روزنه امیدی در جامعه ایجاد کرد، جا دارد از پیشکسوتانی که مشمول این قانون قرار گرفته‌اند و بدان احترام خواهند گذاشت، قدردانی کنم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان وارد فاز اجرایی شده است، انتظار داریم همان طور که قانونگذار 60 روز مهلت تعیین کرده تا مدیران بازنشسته استعفا دهند، دولت هر چه سریعتر نسبت به اجرای این قانون اقدام کند، چرا که اجرای آن در شرایط کنونی که التهاباتی در بازار ایجاد شده است، می‌تواند روزنه امیدی برای جامعه باشد و فکر و ایده‌های جدیدی را به کشور تزریق کند.

وی تصریح کرد: آنچه در این شرایط از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، انتخاب افراد جایگزین برای مدیران بازنشسته است و روسای قوا و وزرا و سایر افراد تصمیم‌گیر فعال در دستگاه‌های مختلف باید فارغ از تعصب جنسیتی شایسته سالاری را در انتخاب مدیران جدید به جامعه نشان دهند.

سعیدی با اشاره به افراد بازنشسته‌ای که در این قانون همچنان مستثنی قرار گرفته‌اند، یادآورشد: این استثناها تغییری نسبت به قوانین گذشته نداشته و تنها تفاوت این است که پیش از این در حجم گسترده وجود داشته است، اما مجلس دهم این استثنائات را محدودتر کرده است، کما اینکه در بندهای الف، ب و ج این قانون، روسای قوی سه گانه، معاونان رئیس جمهور، اعضای شورای نگهبان، نواب رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرا مستثنی هستند.

وی افزود: البته در این قانون معاونان وزرا، سفیران و همترازانشان از این استثنائات حذف شده‌اند و افرادی هم که تحت تدبیر فرمانده معظم کل قوا انتخاب شده‌اند مشمول این قانون قرار نمی‌گیرند و استثنا هستند، کما اینکه رئیس سازمان صدا و سیما نیز مستثنی قرار می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در پی اجرای این قانون عدالت در انتصاب‌ها رعایت می‌شود، تاکید کرد: پیش از این ممکن بود افراد دارای تجربه بیش از 25 سال در کنار این مدیران بازنشسته فعالیت کرده باشند، اما فرصتی برای مدیریت نداشته باشند که بعد از اجرای این قانون قطعا می‌توانند بر مبنای شایسته سالاری که در انتخاب مدیران جایگزین لحاظ می‌شود، این فرصت را به دست آورند.

مدیران عاشق خدمت بازنشسته

فرصت دارند حداکثر ۶۰ روز پس از لازم الاجرا شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان استعفاء داده و دوران بازنشستگی را در کنار خانواده سپری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:بکارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور و نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونین رئیس جمهور بلامانع اعلام شده است.

وی افزود: بندهای (د) و (ه) ماده ۷۱ قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونین وزراء است مشمول ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان می‌شود. 
این مقام مسئول در شورای نگهبان یادآور شد: این مصوبه استثنائاتی هم برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳ سال و فرزندان شهدا دارد و همچنین نیروهای مسلح تابع قوانین دیگری هستند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: سازمانها و ارگان‌هایی­ که این قانون برایشان صادق است ظرف ۲ ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم انگاری­ یا انفصال از خدمت خواهد بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار