کد خبر: ۴۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
وضعیت آب استان خوزستان در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش آرانیوز، دکتر علی لاریجانی در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز (یکشنبه 11 شهریور) و با حضور وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اینکه وضعیت آب یکی از مشکلات و مسائل مهم است که باید راه حل اساسی برای آن یافت، گفت: این مسئله فقط مربوط به خوزستان نمی شود، بنابراین باید طرح جامعی برای آن ارائه شود. ضمن اینکه استان خوزستان با مشکل گردوغبار و مشکلات ناشی از جنگ هم روبرو شده به همین دلیل باید توجه بیشتری به آن شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه طرح آمایش سرزمین هنوز اجرا نشده تا مشخص شود که برای توسعه استان خوزستان تجارت یا صنعت مناسب است، چون در کل کشور این طرح اجرا نشده بنابراین جانمایی ها به درستی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی چند اقدام به صورت فوریتی و تعدادی هم به صورت میان مدت باید انجام شود، تاکید کرد: وزارت نیرو در رابطه با رفع مشکل نخیلات باید آب بیشتری به این بخش اختصاص دهد تا نخل ها از بین نرود، البته گفته اند می توانند در حدود 70 میلیون مترمکعب آب به سمت آن رها سازی کنند تا نخیلات خرمشهر، آبادان و شادگان از این وضع میانی خارج شوند، بنابراین باید این کار را سریعتر انجام دهند تا مشکلات کنونی این بخش رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع حقابه استان خوزستان که از سوی تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان درخواست شده بود،خاطرنشان کرد:حقابه این استان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و وزارت نیرو باید در سطح کلان بدان توجه کند تا فشار فقط به استان خوزستان وارد نشود. همچنین در مورد سدهای آبی که برای جلوگیری از ورود آب دریا احداث شده، باید در اولویت قرار بگیرد و اگر کمبود منابع هم وجود دارد، باید رفع آن در اولویت باشد تا حداقل برای آینده این مشکل وجود نداشته باشد. این اقدامات پرهزینه نیست بنابراین اگر مشکل منابع هم دارید، از طریق جلسه سران قوا مطرح کنید و برای کمبود آن منبعی معین کنید تا ما هم در این جهت کمک کنیم.

وی با اشاره به اظهارنظر وزیر جهادکشاورزی مبنی بر اینکه اگر در رهاسازی آب مدیریت یکسانی وجود نداشته باشد، مشکل اجتماعی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: در این مورد وزیر نیرو باید ورود پیدا کند، چراکه شما در یک زمان 370 میلیون مترمکعب و در زمانی دیگر 150 میلیون مترمکعب آب زیر پل اهواز رها می کنید که این موضوع مشکل اجتماعی ایجاد می کند،اگر در این زمینه بتوانید یک تناسب داشته باشید، هم مشکل نمایندگان حل می شود و هم مردم می توانند برای زندگی خود یک برنامه قابل پیش بینی داشته باشند، بنابراین باید در این مورد با وزارت جهاد کشاورزی به یک توافقی برسید و این موضوع را ساماندهی کنید تا بتوان تعریف درستی از آن ارائه داد.

دکتر لاریجانی در رابطه با مشکل میزان آب مصرفی برای کشت نیشکر در استان خوزستان، یادآور شد: ارائه طرح برای مدیریت آب در مورد کشت چغندر و نیشکر زمانبر است، ولی باید بدان توجه کنید، البته نه به این معنا که کشت نیشکر را تعطیل کنید، بلکه باید روش کار را تغییر دهید تا از آب بتوان به شکل بهتری استفاده کرد، مسئله آب برای ما مهمتر از سایر مقوله هاست، اما معنایش این نیست که افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، از کار مرخص شوند، بنابراین روش کار باید تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تغییر کشت و نوع آبیاری باید وزارت جهادکشاورزی به سهم استان خوزستان توجه بیشتری کند و حتی اگر لازم باشد در این مورد از سران قوا اجازه بگیرد و با استفاده از آبیاری تحت فشار یا نوین از آب موجود بهتر استفاده کند، ضمن اینکه در این مورد باید برای استان خوزستان اولویت قائل شد.

وی در مورد پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تجدیدنظر در تعیین سهم آب کل کشور تاکید کرد: توجه به این پیشنهاد ضروری است و باید در این مورد سریعتر اقدام کنید و همه پای آن بایستید تا طرح آمایش آب که پیش از این هم مطرح شده بود زودتر به نتیجه برسد و سهم آب مناطق مشخص شود، ضمن اینکه کارگروهی که برای بررسی این مهم از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل شده، باید از رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز دعوت به عمل آورد تا در این مورد به یک مدلی برسند و آن را در مجلس مطرح کنند تا انتظارات و برنامه های هر استان از سهم آب مشخص شود، چراکه شرایط کنونی کشور اقتضا می کند همه یک ایده را دنبال کنند تا نگرانی ها و کشمکش های موجود رفع شود.

دکتر لاریجانی در رابطه با وضعیت سد گتوند اظهار کرد: سد گتوند موضوع مهمی است و اگر طرح دانشگاه تهران در این مورد قابل قبول است، درمجلس مطرح کنید،از سوی دیگر مشکل برق هم که گزارش شده و گفته شده 7 هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی برای آن صورت گرفته است، پیشنهاد خود را مطرح کنید، چرا که برق برای کل کشور مهم است اما در خوزستان به دلیل گرمای هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین برای اینکه در سال آینده با مشکل مواجه نشویم برنامه مدونی به جلسه سران قوا ارایه شود. همچنین موضوع انتقال آب نیز به تدوین طرحی جامع نیاز دارد.


صرفه جویی 2 هزار مگاوات برق در پیک بار 97/ تدوین برنامه تفصیلی برای مدیریت منابع و مصارف در سال 98

در ادامه این نشست، رضا اردکانیان وزیر نیرو با یادآوری اینکه امسال خشک ترین سال در 50 سال اخیر بوده است، گفت: ما حدود 5 هزار مگاوات کمبود در تولید برق داشتیم، ضمن اینکه امسال گرمترین روزها از حیث دما و نیاز به تولید در بخش برق را تجربه کردیم.همچنین از نظر تامین آب شرب، به عنوان اولویت کشور شرایط ویژه ای داشتیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد:ما در دیماه در جلسه علنی مجلس از پیش بینی هایی که در رابطه با مدیریت حوزه برق داشتیم، گزارشی را ارائه دادیم، در عین حال 134 شهر که روی هم 35 میلیون جمعیت کشور را در بر می گیرند، تحت تنش بود، در حوزه منابع و مصارف یا سربه سر بوده یا با کاهش 20 درصدی مواجه شده بودند.

وی افزود: در ماه های اخیر بالقوه انتظار می رفت که حدود 6 هزار مگاوات تولید داشته باشیم که البته همراهی خوبی هم در این زمینه شد و باعث شد برای اولین بار در پیک بار 97 حدود 2 هزار مگاوات صرفه جویی داشته باشیم. همچنین به طور همزمان برای مدیریت منابع و مصارف در اوج بار سال 98 نیز برنامه ریزی کردیم که به صورت برنامه ای تفصیلی تدوین شده و در این باره حدود 8 هزار مگاوات کمبود برق را پیش بینی کرده ایم که در 27 نیروگاه باید به مدار بیایند. از سوی دیگر در نیروگاه های مجازی در قالب 11 برنامه چند هزار مگاوات صرفه جویی خواهد شد که این برنامه در مرحله تقدیم به دولت قرار داشته و برنامه زمانبندی نیز برای آن مشخص شده است، ضمن اینکه جلسات اولیه برای بررسی آن هم برگزار شده است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه شرایط جدید ارزی در حوزه منابع و مصارف برق تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: قرار است هفته اول مهرماه گزارش تفصیلی هم برای آب و هم برای برق در صحن علنی ارائه دهیم، ضمن اینکه ما هر هفته از میزان موفقیت استان ها به دولت گزارش داده ایم که در این مورد استان خوزستان از حیث همکاری در بخش برق شاخص بود که در این مورد استاندار نقش تعیین کننده ای داشت، ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم درصد بالای مشارکت همگانی یکی از مواردی بود که از جمله افتخارات این وزارتخانه محسوب می شود.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با دکتر علی لاریجانی
 

کشت بهار 42 درصد کاهش داشت

در ادامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در مورد منابع آبی به دلیل مسائل اقلیمی سال سختی گذراندیم، گفت: در این مورد تمهیداتی پیش‌بینی شده و مصوباتی در کارگروهی که در دولت تشکیل شده بود داشتیم. استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که در حوزه‌های مختلف دارای مشکلاتی است ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کرد که ما در کشت بهار 42 درصد کاهش داشتیم که عمدتا نیز کشت بهار و تابستان از نظر استفاده از آب پرمصرف محسوب می‌شوند.

 وی افزود: ما باید راهبردی داشته باشیم تا وابستگی برق به آب به صورت بلندمدت قطع شود و فقط در سخت‌ترین شرایط این موضوع اتفاق بیفتد البته در وزارت نیرو نیز به رغم اینکه بخشی از این وابستگی ترک شد اما به دنبال مشکلاتی که در حوزه تأمین برق ایجاد شد ناچار به این موضوع وابسته شد. ما باید به عنوان راهبرد به طور جدی این موضوع را دنبال کنیم که سواحل جنوبی از چابهار تا استان خوزستان از آب دریا تأمین شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت نیشکر به دلیل اینکه به آب زیادی نیاز دارد و با مقتضیات کنونی هماهنگی ندارد، یادآور شد:گزارش‌ها نشان می‌دهد امسال 38 درصد آب کمتر به این نوع کشت اختصاص یافت؛ضمن اینکه ما باید امسال 5.5 میلیون تن نیشکر داشته باشیم و این درحالی است که تنها 3.5 میلیون تن نیشکر داریم از سوی دیگر مشکل موجود در نخلیات آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل شوری آب ایجاد شده و غیرقابل قبول است.

وی تأکید کرد:به رغم تمهیدات اندیشیده شده و کنترل‌ها، اختلاف نظر با وزارت نیرو باعث شد در تعیین سطح روان آب کارون که اگر از یک عدد کمتر شود کاملا منفعل می‌شویم و با وجود اینکه در سه ماه آخر تابستان روان آب زیر پل اهواز باید 250 متر باشد سطح آب به صدمتر کمتر از آنچه قابل پیش‌بینی بود رسید که در این مورد برداشت‌های بی رویه آب و شوری آب اثرگذار بود.

حجتی خاطرنشان کرد:با توجه به حجم مخازن و اعداد و ارقام اگر در صد روز ،صد متر آب رها کنیم که بخشی از آن انجام شده است اما به دلیل نوسانات آب زیر پل 300 متر شد که این امر باعث افزایش تقاضا برای آب می‌شود. نوسانات موجود به محصول نیشکر آسیب وارد می‌کند؛ همچنین در رابطه با محصول نخیلات،کیفیت خرمای آبادان در کشور بازارپسند نبوده بنابراین ابلاغ کردیم که باید از محصول آنها خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه 90درصد مشکلات در این حوزه برطرف شده و سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه کشت نیشکر انجام شده است، تصریح کرد: ما تصور نمی‌کردیم که این حجم از نیشکر در این منطقه وجود داشته باشد؛بنابراین هم اکنون به دنبال این هستیم که شکر را دو منظوره کنیم ؛ضمن این که به کشت چغندر روی آوردیم از سوی دیگر به دلیل وابستگی شکر به الکل،خمیر مایه و ام دی اف نمی‌توانیم تولید این محصول را نادیده بگیریم؛بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا آرام آرام بر این مشکل فائق آییم همچنین باید سطح سلولی هم انجام شود تا به مرحله فوق‌العاده ایمن‌تری دست یابیم.

میزان 412 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر به 80 مترمکعب رسیده است

در ادامه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تأکید براینکه باید در تعیین سهم آب استان‌ها تجدیدنظر شود،گفت:هم اکنون باید برای تأمین میزان آب کشاورزی هم در برنامه ششم و هم در کل کشور تجدیدنظر کلی شود چرا که این میزان آب تعیین شده برای مناطق مختلف با معیارهایی که در گذشته وجود داشته و شرایط کنونی پاسخگو نخواهد بود.

 دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با دکتر علی لاریجانی

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون شما،کمیسیون کشاورزی و دولت باید به یک تفاهمی برسید و آب کشور و پتانسیل‌های موجود در این زمینه را مجدد بررسی کنید؛چراکه از خوزستان تا فارس،زابل و کرمان به دلیل مشکلاتی که در این حوزه دارند با معضل گردوغبار مواجه شده‌اند؛بنابراین باید ظرف 3 ماه آینده این موضوع به نتیجه برسد.

کلانتری یادآور شد: بخش های جنوبی استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است؛ضمن اینکه ما با 412 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر برنامه‌ریزی کردیم که این میزان به 80 میلیارد مترمکعب رسیده که از این میان حداکثر 40میلیارد مترمکعب قابل مصرف است،بنابراین در چنین شرایطی به تعریف جدیدی از کشاورزی و مصرف آب نیاز داریم.

دعوت از رئیس مجلس برای بازدید از نخلستان‌ها

جلیل مختار با اشاره به اینکه نخلستان‌های آبادان با قدمت 300 ساله در حال از بین رفتن است ضمن دعوت از رئیس مجلس شورای اسلامی برای بازدید از این نخلستان‌ها گفت: قرار بود جلسه‌ای برای بررسی وضعیت نخلستان‌ها تشکیل دهیم چرا که این نخل‌ها سرمایه مردم فقیر و کشاورز محسوب می‌شود و در شرایط کنونی بحث نجات آنها در میان است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آب شرب روستایی در این منطقه هنوز وصل نشده است ضمن این که توابع آبادان به شدت کاهش یافته است که باید در این مورد مسئولان تدابیری بیندیشند از سوی دیگر عملیات زه‌کشی بهمنشیر باید تسریع یابد تا سال آینده به نتیجه برسد.

مختار یادآور شد: خرمای تولید شده در این منطقه درجه 2 و 3 بوده که باید خریداری شود تا از این طریق خسارت کشاورزان که آنها را در شرایط بحرانی قرار داده جبران شود. همچنین انتقال 55 میلیون مترمکعب آب از این منطقه به چهارمحال بختیاری باید متوقف شود تا وضعیت این منطقه مشخص شود، همچنین کلیه پروژه‌های سدسازی نیز باید متوقف گردد.

نخل‌های جنوب به 5 میلیون رسیده است/ آب خوزستان به نقطه صفر مرزی نمی‌رسد

عامر کعبی با بیان اینکه نخلستان‌های آبادان با 80 سال قدمت که مایملک مردم محسوب می‌شود به 5 میلیون رسیده است، گفت: بخشی از این نخل‌ها در جنگ از بین رفت و بخش دیگر نیز در شرایط کنونی به دلیل بحران آب در حال از بین رفتن است که این به معنای از بین رفتن درآمد و شغل پایدار در این منطقه است و این در حالی است که مردم نباید پاسخگوی اشتباهات مسئولان در نحوه تصمیم‌گیری‌ها باشند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط کنونی نخل‌ها بیمار هستند و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده بار نخواهند داد و کم کم نیز از بین خواهند رفت چرا که این نخل‌ها تا زمانی که 10 هزار مترمکعب آب به آنها برسد مقاومت می‌کنند ولی بعد از آن از بین خواهند رفت.

وی در انتقاد به انتقال آب این منطقه خاطر نشان کرد: برداشت بی‌رویه آب در این منطقه به حدی است که آب به نقطه صفر مرزی نمی‌رسد، همچنین شوری آب به 25 هزار رسیده است. همچنین عدم اجرای پروژه 9 کیلومتر اتصال آب به روستاها از دیگر مشکلات این منطقه است.

وضعیت هورالعظیم ناامیدکننده است

قاسم ساعدی در رابطه با وضعیت کنونی مردم استان خوزستان گفت: 80 درصد مردم این استان کشاورزانی هستند که کشاورزی خود را از دست داده‌اند و این موضوع آنها را با یک چالش روحی و روانی مواجه کرده است و عرصه زندگی را بر آنها تنگ کرده است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت تالاب هورالعظیم پیش از این برای آنها جای امیدواری داشت اما در شرایط کنونی آنها تصور می‌کنند که دولت قصد کمک به آنها را ندارد. از سوی دیگر خوزستان نباید پاسخگوی سیاست‌های غلط مسئولان باشد.

وی افزود: انتقال آب برای صنایع در فلات مرکزی یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث کم آبی در این منطقه شده است کما اینکه بزرگترین کارخانه فولاد در یزد ایجاد می‌شود و این امر باعث نشست آب‌های زیرزمینی شده است از سوی دیگر اینکه مردم به دلیل صنایع پتروشیمی از بین بروند سیاست خطرناکی است چرا فولاد اصفهان، یزد و کرمان را تعطیل نمی‌کنند.

ساعدی یادآور شد: هم اکنون جان 5 میلیون انسان ساکن در خوزستان و نارضایتی آنها از وضعیت موجود مطرح است چرا که سیاست‌های اعمال شده کنونی در رابطه با تالاب هورالعظیم خلاف حقوق بشر است. از سوی دیگر این سیاست‌ها باعث از بین رفتن ماهیگیری و آب این منطقه شد است. ما حق حیات داریم، کشاورزان باید امرار معاش کنند.

وی تأکید کرد: آب شرب حق همه ایرانیان است اگر سد مهجور در استان لرستان احداث شود فاتحه کارون خوانده است و این در حالی است که ما خود صنعت را در خوزستان تعطیل کرده‌ایم.

آب باید عادلانه توزیع شود

مجید ناصری‌نژاد با یادآوری مخالفت نمایندگان شادگان از دوره پنجم مجلس با اجرای طرح کشت نیشکر در این منطقه گفت: ما پیش از این مخالف اجرای این طرح بودیم که با این نظر ما مخالفت شد اما در شرایط کنونی که درآمد مردم این منطقه وابسته به این صنعت است می‌خواهند با سیاست‌گذاری‌های نادرست آن را خشک کنند که با عقل و منطق جور نیست.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب باید عادلانه توزیع شود، ادامه داد: همانطور که نحوه توزیع آب در پایتخت به صورتی است که مردم در تامین آب مورد نیاز خود با مشکل مواجه نیستند در خوزستان نیز مردم نباید برای تامین پاب مورد نیاز خود با فشار سنگینی مواجه شوند.

وی تاکیدکرد: ما زمانی از نحوه توزیع آب با تانکر به روستاها گلایه داشتیم، اما در شرایط کنونی التماس می کنیم که به این منطقه تانکر بدهند، از سوی دیگر بر اساس اطلاعات موثق پشت سد کارون 80 میلیارد متر مکعب آب وجود دارد، بنابراین یکی از مطالبات این است که مدیریت سدها را به خودممان بدهند، همچنین بعد از افتتاح الغدیر انتظار می رفت که مشکل تامین آب شرب این منطقه حل شود، اما هم اکنون 30 درصد آب کاهش یافته است، از سوی دیگر برای نصب و راه اندازی آب شیرین کن ها هم گامی برداشته نشده است.

ناصری نژاد اظهار کرد: مدیریت فاضلاب از دیگر موضوعاتی است که در این منطقه وجود ندارد و این در حالی است که قرار بود تصفیه خانه ها اجرا شوند که هنوز تکمیل نشده اند، از سوی دیگر برای رفع مشکلات موجود در حوزه تامین آب و برق نیز به متولی آن دسترسی نداریم.

خوزستان رتبه دوم تولید ناخالص ملی کشور را دارد

همایون یوسفی با بیان اینکه در مدیریت آب کشور برغم زحمات مسئولان تعدادی راهبرد اشتباه وجود دارد، گفت: هم اکنون مدیریت آب نیاز به یک نگاه مهندسی دارد، همچنین ابعاد اجتماعی و امنیتی آن نیز باید دیده شود، از سوی دیگر موضوع آب را امنیتی کرده‌ایم در حالی که بین امنیت و بررسی تفاوت وجود دارد، همچنین موضوع آب تبدیل به موضوع سیاسی شده است و به جای آن که کارشناسان در مورد آن اظهارنظر کنند سیاسیون در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمدن خوزستان وابسته به آب است و اگر کمبودی در این زمینه داشته باشد بیشتر از سایر نقاط کشور آسیب خواهد دید و مصداق آن هم در سال‌های نه چندان دور است که آورده 30 میلیارد مترمکعبی به همراه داشت که در شرایط کنونی به 14 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است و این امر باعث افزایش تصاعدی مشکلات این بخش شده است.

یوسفی یادآور شد: نقشه‌های هواشناسی در بررسی مشکلات حوزه آب این استان نشان می‌دهد در سال‌های آینده وضعیت نخیلات بدتر می‌شود؛ همچنین آب شرب از نظر کمی و کیفی با مشکل مواجه خواهد شد، از سوی دیگر کشت نیشکر در این منطقه یک طرح امنیتی- اجتماعی برای خوزستان است که ملاحظاتی برای آن وجود دارد اما در شرایط کنونی 60 هزار تن از مزارع تحت کشت نیشکر خشک شده و 60 هزار پرسنل که به طور مستقیم و غیر مستقیم به تولید شکر می‌پرداخته‌اند با مشکل مواجه شده‌اند که این موضوع به مشکلات اجتماعی نیز منتهی خواهد شد.

وی یادآور شد: موضوع سد گتوند همچون بمب عمل نکرده است و می‌تواند یک فاجعه مهندسی در کشور ایجاد کند از سوی دیگر بیشتر مشکلات آب استان خوزستان از طریق کرخه حل می‌شود در حالی که نقشه هواشناسی آن نشان می‌دهد سال آینده در این زمینه با مشکل مواجه خواهیم شد.

یوسفی تأکید کرد: آب خوزستان وابسته به استان‌های بالادستی است ضمن اینکه مدیریت برق نیز منجر به تعطیلی‌های زیادی در این استان شده است و این در حالی است که خوزستان رتبه دوم تولید ناخالص ملی در کشور را دارا است.

آب دو رودخانه متصل به کارون شور مطلق است

سهراب گیلانی پیرامون وضعیت استان خوزستان افزود: موضوع آب در حوزه‌های اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی تأثیرگذار است از این نظر که از بعد اجتماعی فقر، بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی را به همراه دارد؛ از نظر اقلیمی فاجعه زیست محیطی و آثار تخریبی به همراه دارد و به دلیل وضعیت کشاورزان که 60 درصد درآمد آنها حاصل از کشت نیشکر است مشکلات اقتصادی را به همراه دارد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آنچه که امروزه برای خوزستان مهم است مدیریت آب بوده که به عنوان امری ضروری و استراتژیک باید در دستور کار دولت قرار گیرد. همچنین آنچه می‌تواند خوزستان را نجات دهد تغییر رویکرد برای تحول و مدیریت آب و نحوه مصرف آن است.

وی یادآور شد: هم اکنون شوری آب در این منطقه به بیش از سه برابر رسیده است چرا که 500 هزار میلیون تن نمک وارد آب شده که باید برای آن فکر اساسی کرد که البته در این مورد دانشگاه تهران طرحی را ارائه داده است. از سوی دیگر دو رودخانه‌ای که به کارون می‌ریزد دارای آب شور مطلق است که این موضوع نیازمند رویکرد جدید با مطالعات و آسیب‌شناسی جدید است. همچنین سیستم آبیاری این منطقه باید تغییر کند و به سمت آبیاری تحت فشار برود ضمن این که باید برای کشت این منطقه نیز جایگزین مناسبی نیز در نظر گرفته شود.

چرا مصوبات هیئت دولت اجرایی نمی‌شود

اقبال محمدیان با انتقاد از عدم اجرای مصوبات هیئت دولت افزود: قرار بود مصوبه هیئت دولت مورخ 15/1/96 که به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد برای حل مشکلات کلان این استان ازجمله تأمین آب شرب، رفع ریزگردها و افزایش منابع مالی اجرا شود که متأسفانه به فراموشی سپرده شد.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه برای تأمین آب این منطقه از طریق تانکر آبرسانی می‌شود، ادامه داد: موضوع تأمین آب و توسعه برق استان خوزستان از موضوعاتی است که از مدت‌ها قبل در حال پیگیری آن هستیم از سوی دیگر قرار بود بر اساس مصوبه سال87 در رامشیر منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود که دستور آن را گرفتم اما حتی فرصت صحبت هم نیافتم، چرا مصوبات هیئت دولت اجرایی نمی‌شود.

کشاورزان خوزستان از کشت زمستان محروم شدند

حبیب‌الله کشت زر در ادامه با اشاره به وضعیت نامساعد استان خوزستان در زمینه تأمین آب گفت: خوزستان یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور بوده ضمن اینکه حوزه انتخابیه بنده بیشترین سهم آب را دارد اما وضعیت کشاورزان به گونه‌ای است که امسال از کشت زمستانی محروم شده‌اند.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون انتظار داریم که برای رفع این نوع برخورد ظالمانه با کشاورزان تدابیری اندیشیده شود چرا که 42 درصد از کشت تابستانی این منطقه از بین رفته است از سوی دیگر کشت نیشکر 60 درصد درآمد مردم این منطقه را تأمین می‌کند که باید برای این موضوع تدابیری اندیشیده شود.

انتقال آب کارون متوقف شود

جواد کاظم نسب الباجی با بیان اینکه انتقال آب کارون باید متوقف شود، افزود: اگر این روند تداوم یابد همان‌طور که شیلات و کشاورزی تعطیل شد سایر شرکت‌ها نیز تعطیل خواهند شد که این موضوع مشکلات روحی برای مردم رقم زده است.

نماینده مردم اهوازو باوی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به تازگی دروازه خوزستان به سوی عراقی‌ها باز شده است که تمام محصولاتمان را با کمترین قیمت می‌خرند که این وضعیت وخیمی را در این منطقه رقم زده است و مردم تحمل این همه بی‌مهری از سوی مسئولان را ندارند.

80 درصد مشکلات خوزستان ناشی از تصمیم گیری اشتباه مسئولان است

علی گلمرادی در ادامه در انتقاد به تصمیم‌گیری‌های نادرست مسئولان افزود: ما در تصمیم‌گیری‌ها سنجیده حرکت نمی‌کنیم و به همین دلیل موضوعات مدام تکرار می‌شود بنابراین مردم خوزستان به این باور رسیده‌اند که نهادهای سیاسی همچون مجلس و دولت عالمانه در جهت براندازی خوزستان حرکت می‌کنند.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم اکنون 80 درصد مشکلات موجود در این استان ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست مسئولان است که باعث شده تجارت و صید در این منطقه تعطیل شود بنابراین باید تصمیم‌گیری‌ها راهبردی شود ضمن اینکه باید با مردم صادقانه سخن بگوییم.

پایان پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار