کد خبر: ۴۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
به گزارش آرانیوز، امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رییسه مجلس دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد:لایحه یک فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری‌- صنعتی و دوازده منطقه‌ ویژه اقتصادی

انتخاب دو نفر از نمایندگان از کمیسیون های اجتماعی و برنامه و بودجه به عنوان ناظر درشورای حقوق و دستمزد

بررسی‌ طرح یک‌فوریتی جامع‌ توسعه‌ و عمران روستایی کشور

گزارش کمیسیون انرژی درمورد عدم اجرای بند (ه) تبصره 6 قانون بودجه سال 96 کل کشور موضوع تخصیص و عوارض برق

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد:طرح یک فوریتی تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضائی و سازمان تعزیرات حکومتی

گزارش کمیسیون کشاورزی درمورد عدم اجرای حکم قانونی بند (ه) ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه

سوالات کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات 3 فقره و نادرقاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران یک فقره از وزیر امور خارجه.

طرح استیضاح بطحایی اعلام وصول شد

عضو هیات رئیسه مجلس طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی امروز ( چهارشنبه 7 شهریور) طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.

یوسف نژاد تاکید کرد: پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس طرح استیضاح با امضای 20 نماینده تقدیم هیات رئیسه مجلس شده بود که مطابق با ماده 225 آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر حداقل ظرف مدت 10 روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات است.

در موافقت و مخالفت با لایحه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و آزاد مطرح شد:
محجوب: طوفانی از تقاضا برای ارز درست نکنید/ خدری: ایجاد مناطقی برای توسعه صادرات مدنظر است

نمایندگان موافق و مخالف لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ذکر توضیحاتی در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت ایجاد این مناطق تاکید کردند.

 علیرضا محجوب در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری، صنعتی، اصلاح محدوده 3 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مخالفت با این لایحه، گفت: با تصویب این لایحه طوفانی از تقاضا برای ارز درست می شود.

محجوب: با ایجاد مناطق آزاد جدید قیمت ارز قابل کنترل نیست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت و مجلس باید کنترل قیمت ارز باشد، افزود: با این اقدام و این مصوبه دیگر قیمت ارز قابل کنترل نیست.

وی ادامه داد: مناطق ویژه و آزاد با سطح مبادلات کالا تعریف می شوند از این رو افزایش تقاضا برای ارز نتیجه ملموس تصویب این لایحه خواهد بود از این رو مجلس نباید منجر به افزایش فشار قیمت ها و مردم شود.

محجوب با تاکید بر اینکه نمایندگان نباید منطقه ای و بخشی فکر کنند، گفت: با تصویب این لایحه به افزایش فقرا دامن زده و درآمد طبقات پایین جامعه را کاهش می دهید.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مناطق آزاد و ویژه شاهد ظلم آشکار به نیروی کار هستیم، تصریح کرد: متاسفانه با این مصوبه از حداقل قوانین و حقوق نیروی کار بی بهره می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه نباید همه ایران منطقه آزاد ویژه اقتصادی کنیم، گفت: با این مصوبه معافیت های مالیاتی رخ می دهد که به واسطه آن درآمد کشور به شدت کاهش می یابد که این خلاف قانون برنامه بوده و به دو سوم آراء نیاز دارد.

محجوب تاکید کرد: ایجاد مناطق ویژه و آزاد سرمنشاء همه آسیب های اجتماعی، اقتصادی و بحران های مختلف بوده از این رو نمایندگان دقت کنند تا به این گستردگی به لایحه مذکور رأی ندهند.

خدری: تجربه ایجاد مناطق ویژه و آزاد از تجارب موفق کشور هستند

در ادامه عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در موافقت با لایحه مذکور گفت: مشکلاتی که دوستان در مخالفت با این لایحه مطرح کردند در جلسات مکرر مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث های کارشناسی دقیق قرار گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مناطقی که در لایحه دولت برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه مطرح می شود ماحصل کار مرکز پژوهش ها و کارشناسان اقتصادی است، افزود: هرچند برخی می گویند که دست دولت در ایجاد مناطق آزاد باز بوده اما باید بدانیم تشخیص مناطق باید به وسیله مجلس باشد.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه مذکور مناطقی که به عنوان مناطق ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد در نظر گرفته شده اند از مناطق کمتر توسعه یافته هستند، گفت: خوشبختانه تجربه ایجاد مناطق ویژه وآزاد از تجارب موفق کشور هستند.

خدری با بیان اینکه برخی می گویند این مناطق باعث خروج ارز از کشور می شود، تصریح کرد: بنده معتقد هستم که این مناطق باعث توسعه صادرات شده و مشکل اشتغال نیز در این مناطق حل خواهد شد.  

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه کشور در رکود شدید اقتصادی به سر می برد، تصریح کرد: تصویب این لایحه می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور بیانجامد.

وی تاکید کرد: انتظار این است که مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس اعتماد کرده و بدانیم که نتیجه کار کارشناسی است و به این وسیله معضلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم مرتفع خواهد شد.

با رأی نمایندگان؛
کلیات لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسید

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.

 نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه یک فوریتی ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی با کلیات آن با 127 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی در توضیح این لایحه گفت: جلسات متعددی در مرکز پژوهش های مجلس برای ایجاد این مناطق برگزار شد و همچنین کمیته ای در کمیسیون اقتصادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دادیم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: تلاش داشتیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به منظور انتقال فناوری های پیشرفته و تامین نیازهای ضروری دولت رعایت شده و با رعایت قانون اجازه هایی به دولت داده شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از 86 منطقه ویژه پیشنهادی، 61 منطقه در مناطق کمتر توسعه یافته است که می تواند به توسعه کشور کمک کند.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها