کد خبر: ۳۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
در صحن علنی مجلس صورت گرفت:
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی گفت: اگر در عناوینی که نمایندگان به عنوان سوال مطرح کردند کلمه‌ای به عنوان استنکاف و نقض قانون ذکر می‌کردند مجلس می‌توانست موارد نقض قانون را به قوه قضائیه ارسال کند.
به گزارش آرانیوز حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: تخلفات زیادی در کشور رخ داده که نتیجه آن در نارضایتی 200 نماینده روشن است و مشخص بوده که رئیس جمهور در 4 سال اقداماتی انجام داده که پاسخ این اقدامات برای نمایندگان قانع‌کننده نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانینی که توسط دولت نقض و یا از اجرای آن استنکاف شده شامل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، افزود: قوانینی همانند قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های کلی اصل 44، قانون نحوه پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قانون بهبود فضای کسب وکار، قانون رفع موانع تولید برای جلوگیری از تغییر شتابزده روش‌های اقتصادی، اصلاح مجوزهای کسب وکار، کسب مقررات زائد، ایجاد دولت الکترونیک و جلوگیری از رشد شتابزده قیمت ارز به درستی اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: کمیسیون‌ها گزارش‌های متعددی در برنامه این استنکاف‌ها، نقض قانون‌ها و عدم اجراها ارائه داده‌اند و مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات گزارش‌های متعددی در این باره ارائه داده‌اند بنابراین رئیس مجلس مهلتی تعیین کند که این گزارش‌ها با یکدیگر تلفیق و ترکیب و موارد نقض و استنکاف رئیس جمهور به قوه قضائیه ارسال شود.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ‌های رئیس جمهور به سوال قانع‌ نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود سوال به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اگر در عناوینی که نمایندگان به عنوان سوال مطرح کردند کلمه‌ای به عنوان استنکاف و نقض قانون ذکر می‌کردند مجلس می‌توانست چنین اقدامی انجام دهد اما در حال حاضر چنین عنوانی ذکر نشده است.
دهمرده پس از قرائت گزارش کمیسیون صنایع درباره ریشه‌های قاچاق کالا:
ضرورت افزایش هزینه قاچاق برای قاچاقچیان/ورود قوه قضائیه به مبارزه با قاچاق مشکلات را حل کرده است


نماینده مردم زابل در مجلس خواستار تامین زیرساخت ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد.

 حبیب الله دهمرده در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ریشه های قاچاق کالا و ارز (توصیه های راهبردی، سیاستی و اصلاحات قانونی) گفت: یک میلیارد دلار قاچاق به معنای از دست دادن هزاران فرصت شغلی است که اگر از قاچاق جلوگیری کنیم سالیانه یک میلیون تا یک و نیم میلیون شغل ایجاد می شود.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر اراده وجود داشته باشد در ابعاد مختلف می‌توانیم اقداماتی داشته باشیم، عنوان کرد: قاچاق کالا علاوه بر لطمه به اقتصاد ملی باعث ورود کالای بی کیفیت به کشور شده و مشاغل را از بین می برد.

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت ها برای مبارزه با قاچاق کالا باید فراهم شود، اظهار داشت: چند دستگاه ایکس ری هزینه‌ای ندارد همچنین باید قانون اجرا شود چنانچه ورود قوه قضائیه به موضوع قاچاق تا حدود زیادی مشکلات را حل کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید هزینه قاچاق را برای قاچاقچیان بالا ببریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانه درشت ها مشغول قاچاق هزاران تریلی کالا هستند اما کولبران تهدید می شوند که این موضوع تبدیل فرصت ها به تهدیدها است.

حاجی دلیگانی پس از قرائت گزارش کمیسیون صنایع درباره ریشه های قاچاق کالا:
آیین‌نامه مالیاتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از دو سال تصویب تدوین نشده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متأسفانه مدتی است که هیچ آثاری از مرکز پژوهش ها در گزارش‌ها دیده نمی‌شود این در حالی که تقاضا کردیم این گزارش‌ها به صورت کاغذی توزیع شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز (توصیه‌های راهبردی، سیاستی و اصلاحات قانونی) گفت: در این گزارش از منابع گزارشی دستگاه‌های مسئول اجرایی و دستگاه‌های نظارتی استفاده شده اما مطرح نشده که چه کسی باید برای 18 میلیون دلار ارز پاسخگو باشد و چه کسی باید مشکلات ارزی را حل کند، آیا رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی، رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و یا معاونت آن که در حال حاضر در زندان است باید آن را بازگرداند؟ نقش مرکز پژوهش‌ها در گزارش‌های تهیه شده کجاست؟ متأسفانه مدتی است که هیچ آثاری از مرکز پژوهش ها در اینگونه مسائل دیده نمی‌شود این در حالی که تقاضا کردیم این گزارش‌ها به صورت کاغذی توزیع شود اما اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه اطلاعات کافی به سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا داده نشده است؛ چرا وزارت صمت در این خصوص مورد محاکمه قرار نمی‌گیرد؛ چرا کارت‌های بازرگانی ارائه نشد و از محرومان و افراد کم اطلاع سوء استفاده و کالاهایی را وارد کردند و مالیات را بر عهده کسانی گذاشتند که مال و اموالی ندارند؟ چرا هنوز فرار مالیاتی وجود دارد؟ چرا آیین‌نامه مالیاتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از دو سال تصویب تدوین نشده است؟ چرا شناسه رأی گیری انجام نشده است؟

وی ادامه داد: چرا زمانی که گمرک 3 هزار ظروف کریستال و شیشه‌ای تحت عنوان شیشه خورده وارد کرده با آن برخوردی نشده است؛ متأسفانه  برای 800 تن الکل سفید گواهی صادرات صادر شده در حالی که در انبارهای تهران کشف می‌شود؛ چرا در این گزارش چنین تخلفاتی دیده نمی‌شود و اعلام جرم صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: چرا سایت ثبت سفارش یک ساعت برای افراد خاصی باز می‌شود؛ متأسفانه قانون کارت سوخت علیرغم تصویب مجلس توسط وزارت نفت هنوز اجرا نشده است.

جلالی در تذکر شفاهی:
مرکز پژوهشهای مجلس در تهیه گزارش قاچاق کالا و ارز سهیم بوده است

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: مرکز پژوهشهای مجلس در تهیه گزارش مربوط به قاچاق کالا و ارز نقش اساسی داشته است.

کاظم جلالی در نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر ماده 79 گفت: تعجب می‌کنم آقای حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر که تعامل خوبی با مرکز پژوهش های مجلس دارد نسبت به اقدامات این مرکز اظهارات نامناسب مطرح می کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز پژوهشها در جلسات کمیسیون برای بررسی موضوع قاچاق حضور مستمر داشته و در تنظیم گزارش این مهم نقش داشته است، اظهار کرد: به نظر می رسد نمایندگان طبق گذشته عادت دارند گزارشها به صورت مکتوب روی میزشان گذاشته شود در صورتی که طبق مقررات تمامی گزارش ها اکنون در وبگاه صحن علنی قرار داده می شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهشهای مجلس نخستین مجموعه ای بود که نسبت به مسائل سیستم بانکی کشور هشدار داد و گزارش آن را به دستگاه های مختلف ارسال کرد، افزود: تصور نمی کنم هیچ مجموعه ای همانند مرکز پژوهش ها در خصوص مسئله تحریم تمرکز کرده باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مرکز پژوهش های مجلس در هفته گذشته 28 گزارش تحلیلی به نمایندگان ارائه کرده است، گفت: اگر هیات رئیسه مجددا تصویب کند که گزارش ها به صورت مکتوب ارائه شود متعاقبا انجام خواهد شد.

دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم تهران، گفت: برخی از نمایندگان اعلام کردند که شیوه گذشته موجب اسراف است بنابراین اگر نمایندگان علاقمند باشند می توان عملکرد دوگانه در این خصوص داشت و علاوه بر گزارش از طریق سیستم الکترونیک، گزارش کاغذی نیز ارائه شود.


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار