کد خبر: ۳۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:
تبریز - معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی توسعه اراضی زراعی و باغی در حاشیه دریاچه ارومیه را ممنوع و در عین حال نگران کننده دانست.
به گزارش آرانیوز، جواد رحمتی معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به مصوبه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مبنی بر کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب بخش کشاورزی در حاشیه این دریاچه گفت: توسعه اراضی زراعی و باغی در حاشیه دریاچه ارومیه نگران کننده است، چرا که آبی که از محل برنامه های این ستاد صرفه جویی می شود حق دریاچه است و نباید صرف توسعه اراضی کشاورزی شود.

وی با بیان تصویب نامه های هیات وزیران پیرامون ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه عنوان کرد: از سال ۱۳۹۳ به بعد، توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اعم از تبدیل اراضی ملی منابع طبیعی به کشاورزی، دیم به آبی، زراعی به باغی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هرگونه عملیات منجر به افزایش برداشت از منابع آب حوضه ممنوع بوده و وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی موظفند ضمن ممنوعیت صدور مجوز در این خصوص، با متخلفین برخورد قانونی کنند.

رحمتی اذعان داشت: به استناد گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه، به میزان ۲۱ هزار هکتار در حوضه آبریز، توسعه اراضی کشاورزی صورت گرفته که ۲ هزار هکتار آن در استان آذربایجان شرقی و مابقی در استان های آذربایجان غربی و کردستان توسعه یافته است.

به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نبود ساز و کارهای قانونی و اختیارات کافی دستگاه های مسئول یکی از دلایل تحقق نیافتن برنامه های پیش بینی شده برای صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی افزود: باید سازوکارهای قانونی لازم در اختیار دستگاه‌ های اجرایی قرار گیرد تا بتوان از برداشت ‌های بی ‌رویه و هدررفت آب در بخش کشاورزی جلوگیری کرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اذعان داشت: با وجود هزینه‌ های فراوانی که دولت برای توسعه آبیاری تحت فشار متحمل می ‌شود اما هنوز هم استفاده از این شیوه آبیاری، اختیاری است.

وی تاکید کرد: برخوردهای متفاوت دولت ‌ها و عدم یکپارچگی در سطوح مختلف مدیریتی از عوامل دیگری است که استفاده از شیوه‌ های نوین آبیاری و صرفه‌ جویی در مصرف آب بخش کشاورزی را با چالش مواجه کرده است.

رحمتی در پایان گفت: سال‌هاست که مسئولان درباره ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب صحبت می ‌کنند، اما در طول ۳۰ سال گذشته تنها یک چهارم از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته‌ است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار