کد خبر: ۳۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
علی لاریجانی با محکوم کردن توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران، گفت: ملت ایران همیشه در برابر این توطئه‌ها آماده و بیدار است.
به گزارش آرانیوز، رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس، با اشاره به سالروز کودتای 28مرداد و نقش آمریکا در آن، اظهار داشت: این مکر و فسون امپریالیستی امروز هم به شکلی دیگر در مسئله هسته‌ای و قدرت دفاعی و تأثیرگذاری منطقه‌ای ایران دیده می‌شود، آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌ اقتصادی با وقاحت حمایت از آزادی‌های بشر، امنیت جهانی و امنیت منطقه‌ای را می‌سرایند، شما با آن کارنامه سیاه کودتای 28مرداد و ایجاد دیکتاتوری وابسته با چه رویی از آزادی ملت ایران سخن می‌گویید؟ وی تصریح کرد: هدف آنها تسلط اقتصادی است، تحریم‌ها این قصد را نشان می‌دهد، تلاش آنها برای ایران‌هراسی و تولید نگرانی در سایر کشورها برای چپاول اقتصادی آنهاست. لاریجانی با بیان اینکه ملت ایران در مقابله با این دسایس با دقت مسیر خود را ادامه می‌دهد، گفت: با وحدت و همدلی تحت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ستمگران رخ به رخ خواهیم شد؛ این مجاهدت اصیل است که خداوند وعده پیروزی آن را داده است. وی افزود: ماجرای تلخ کدتای 28مرداد که هزینه‌های زیادی از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر ملت ایران تحمیل کرد به دلیل زمینه‌سازی اختلافات درونی و اشتباهات حکومت در این زمینه بود که فرصت را برای چپاول چند دهه نفت ایران و سلطه دیکتاتوری وابسته فراهم کرد اما ظاهر آن را به عنوان جلوگیری وابستگی ایران به شوروی بزک کردند.

 موافقت‌نامه خزر مربوط به تحدید حدود نیست
لاریجانی همچنین بعد از اخطارهایی که نمایندگان درخصوص موضوع دریای خزر بیان کردند، اظهار داشت: در مورد بحث دریای خزر غوغایی که به پا می‌کنند، یک بحث است ولی تا جایی که من اطلاع دارم این موضوع مربوط به تحدید حدود نیست. وی اضافه کرد: این موافقت‌نامه مربوط به شرایط نظامی، مسائل محیط‌زیست و این جنس کارها در دریای خزر است. وی تصریح کرد: موافقت‌نامه باید به مجلس بیاید و این امضا، اولیه بوده و لایحه آن به مجلس می‌آید و در آن زمان بحث‌های لازم صورت می‌گیرد. رییس مجلس همچنین در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درخصوص بی‌احترامی به ایرانیان در فرودگاه گرجستان، گفت: وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی مجلس موضوع بی‌احترامی به ایرانیان را پیگیری می‌کنند.
در ادامه و در دستور کار مجلس، نمایندگان با تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی موافقت کردند. طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس هم که از سوی شورای نگهبان برگشت داده شده بود به بحث و بررسی گذاشته شد و موارد ارجاعی برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب شد. براساس یکی از موارد اصلاحی، شعبه رسیدگی موظف است حداکثر ظرف مدت سه روز کاری گزارش تایید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارد به صورت یکجا به هیأت رییسه ارسال کند تا برای تصمیم‌‎گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.

 قرائت گزارش نهایی تفحص از مسئولان دو تابعیتی در صحن مجلس
علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گزارش نهایی این کمیسیون درباره تحقیق و تفحص از وضعیت بررسی افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این موضوع را قرائت کرد که براساس آن یکی از مهم‌ترین موارد نفوذ در ایران که در این قسم از افراد دوتابعیتی قرار می‌گیرند مربوط به محمدباقر نمازی (از عوامل رژیم سابق و استاندار خوزستان در زمان شاه ملعون) و پسرش سیامک نمازی است. همچنین براساس این گزارش در وزارت راه و شهرسازی 4 نفر دوتابعیتی؛ جمعیت هلال‌احمر 3نفر دوتابعیتی؛ سازمان بهزیستی 2نفر دوتابعیتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 4نفر دوتابعیتی مشغول فعالیت هستند و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی عنوان کرده‌اند که دوتابعیتی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت نبوده و یا اینکه اطلاعاتی در این زمینه نداشته‌اند. در ادامه، محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس، بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس را درباره محکومیت سخنان پنس معاون رییس‌جمهور و پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص حقوق اقلیت‌های دینی ایران قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: سخنان اخیر پنس، و پمپئو، در مورد حقوق اقلیت‌های دینی در ایران، کلا بی‌پایه و اساس بوده، انطباقی با واقعیت‌های موجود نداشته و صرفا در راستای تبلیغات سیاسی با اهداف مشخص ضدایرانی بیان شده‌اند. ۲۰۶ نفر از نمایندگان مجلس هم با امضای بیانیه‌ای اجرای قانون تقسیمات کشوری را از رییس‌جمهوری خواستار شدند.  احمد امیرآبادی عضو هیأت رییسه مجلس نیز طرح عادی ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی را اعلام وصول کرد. طرح استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی هم با 33 امضا از سوی هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. بر این اساس مسعود کرباسیان 10 روز برای ارائه توضیحات به مجلس فرصت خواهد داشت.
بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به قطعی شدن سوال نمایندگان از رییس‌جمهوری اظهار داشت: رییس‌‎جمهور از اعلام وصول سوال یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخ در صحن علنی مجلس حضور یابد و این فرصت از دهم مرداد تا دهم شهریور تعیین شده است. نعمتی ادامه داد: قرار است نهاد ریاست‌جمهوری در نامه‌ای زمان دقیق حضور رییس‌جمهور در مجلس را به هیات رییسه اعلام کند.
 وی درخصوص احتمال پس گرفتن امضا از سوی سوال کنندگان از رییس‌جمهور و منتفی شدن حضور ایشان در صحن علنی، تصریح کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حتی اگر تمام 82 نفری که برای سوال از رییس‌جمهور امضا کرده‌اند امضای خود را پس بگیرند و تنها یک نفر باقی بماند رییس‌جمهور باید برای پاسخ در صحن علنی حضور یابد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار