کد خبر: ۳۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
رئیس هیات چوگان آذربایجان شرقی مطرح کرد:
تبریز - رئیس هیات چوگان آذربایجان شرقی گفت: برای ثبت جهانی ورزش چوگان در یونسکو مستندات ۸۰۰ساله ارائه کردیم.

به گزارش آرانیوز، رشید شهشهی ظهر یک شنبه در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار کرد: هیات چوگان یک سال و نیم است که در استان آذربایجان شرقی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: این هیات در این مدت برنامه‌های متنوعی را برگزار کرده است و مهم‌ترین آن‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی چوگان‌بازی و مربی‌گری بود که در دو سطح ۲ و ۳برگزار شده است.

رئیس هیات چوگان‌بازی آذربایجان شرقی اعلام کرد: چوگان با عنوان یک شاهکار هنری در سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۷میلادی به نام تبریز ثبت جهانی شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تعداد فعالان در ورزش چوگان‌بازی در استان در بدو تاسیس ۱۲۰نفر بود  که در سال بعد این رقم به ۱۷۰نفر رسید.

وی با بیان اینکه چوگان از جمله ورزش‌های پرهزینه است، خاطرنشان کرد: این ورزش برای ما جنبه تخصصی دارد و ایران باید در این ورزش حرف اول را در دنیا بزند که سال گذشته ایران میزبان مسابقات جهانی چوگان بود.

شهشهی خاطرنشان کرد: اکنون در استان ۲تیم چوگان‌بازی داریم و به زودی تیم خواهران را هم شکل خواهیم داد. در ایران ۸تیم فعالیت می‌کنند و استان‌های کرج و تهران بخاطر اینکه از امکانات بیش‌تری برخوردار هستند وضعیت بهتری دارند.

وی اولین بستر مورد نیاز برای چوگان‌بازی را زمین دانست و گفت: مساحت میدان چوگان‌بازی هشت برابر مساحت زمین فوتبال است و باید سعی کنیم باشگاه‌ها و زمین‌های استاندارد در استان تاسیس کنیم.

رئیس هیات چوگان استان در ادامه بیان کرد: در تبریز ۲هزار و ۴۰۰اسب داریم و بهترین نژاد اسب برای چوگان‌بازی نژاد «تروبلت» است و اسب در این ورزش اهمیت زیادی دارد چون ۵۰درصد بازی توسط اسب انجام می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما برای ثبت جهانی ورزش چوگان در یونسکو مستندات ۸۰۰ساله ارائه کردیم درحالی که ادعا می‌شود میدان نقش جهان اصفهان اولین زمین چوگان‌بازی بوده، اما نباید فراموش کرد که خود میدان نقش جهان اصفهان با تفلید از میدان صاحب‌آباد تبریز ساخته شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار