کد خبر: ۳۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
طبق بررسی های آرانیوز؛
با اجرای قانون اصلاح شده منع به کارگیری بازنشستگان، حداقل ۱۱ مدیر ارشد نفتی در سطح معاونین وزیر و مدیران شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت، از این وزارتخانه خداحافظی خواهند کرد.
به گزارش اختصاصی آرانیوز، قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۵ طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی به تایید شورای نگهبان رسید و در تاریخ ۴ خرداد ماه همان سال نیز از سوی مجلس شورای اسلامی تایید شد؛ روزهای پایانی هفته گذشته نیز بهارستانی ها مجدد دست به کار شده و طی اقدامی موثر با ۱۹۴ رای موافق این قانون را اصلاح کرده و دامنه استثناهای آن را کاهش دادند.

دسترنج بهارستانی

 پیش از اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان؛ نمایندگان مجلس، سفرا و معاونین وزیر مستثنی بودند که با اصلاحیه جدید این قانون، این افراد مشمول قانون منبع به کارگیری بازنشستگان خواهند شد؛ بنابراین وزارت نفت نیز مستلزم تمکین است.

جنگ اقتصادی با همراهی ترمیناتورهای جوان

با استناد به این قانون تازه که همراهان زیادی دارد و  در راستای چابک سازی سه قوه و در پی آن کاهش هزینه ها است،  باید دید در هر یک از وزارتخانه ها کدام یک از مدیران از سمت خود خداحافظی کرده و کدام یک باقی می مانند. البته پیش بینی می شود با در نظر گرفتن شرایط ویژه اقتصادی کنونی، حضور مدیران جوان توانمند در موقعیت های کلیدی بتواند به تغییرات سرعت بخشیده و اصلاحاتی مفیدی را رقم بزند. در این میان وزارت نفت نیز، به عنوان یکی از وزارتخانه هایی که میانگین سنی وزیر، معاونین و مدیران آن بالا است، تحت تاثیر اصلاحیه جدید قرار خواهد گرفت. 

اما جالب است بدانیم با اجرایی شدن قانون اصلاح شده منبع به کارگیری بازنشستگان، کدامیک از مدیران نفتی باید از ساختمان خیابان حافظ خداحافظی کنند.

چند اتاق طبقه ۱۵ خالی می شود؟

با توجه به کهولت سنی بخشی از مدیران وزارت نفت، تعداد افرادی که این وزارت خانه را در نتیجه اجرای این قانون ترک می کنند کم نیست؛ اما در این گزارش تنها به سطح معاونین وزیر نفت و برخی مدیران زیر مجموعه ها اشاره می کنیم.

نخستین مهره طبقه پانزدهم این وزارتخانه که باید اتاق خود را تحویل دهد،​ رکن الدین جوادی، معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری است. امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، شجاع الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزیرنفت، حبیب الله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، رضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و سید اصغر هندی، مشاور حقوقی و بین الملل بیژن زنگنه و البته عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ، از مدیران تراز بالای این وزارتخانه هستند که باید این وزارتخانه را ترک کنند.

البته زیر مجموعه های این وزارتخانه نیز از این قانون مستثنی نیستند. بنابراین غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حسین کاظم پوراردبیلی، نماینده ایران در اوپک و بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی نفتخیز جنوب از جمله مهم ترین مدیران شاغل در زیر مجموعه های وزارت نفت هستند که باید از سمت خود خداحافطی کنند.

در این میان نام نصرت رحیمی، رییس صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت نیز را می توان در زمره افرادی دانست که باید از سمت خود کناره گیری کند، اما با توجه به اینکه صندوق بازنشستگی نفت مستقیما یک نهاد دولتی محسوب نمی شود، رفتن یا نرفتن وی قطعی به نظر نمی رسد.

گفتنی است قانون اصلاح شده منع به کارگیری بازنشستگان پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ دولت به زیرمجموعه های خود، ۶۰ روز مهلت اجرا دارد.

آندسته از مدیران نفتی که باید وزارت نفت را ترک کنند

نام و نام خانوادگی                        سمت
رکن الدین جوادیمعاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری
امیرحسین زمانی نیامعاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت
شجاع الدین بازرگانیمعاون امور حقوقی و مجلس وزیرنفت
حبیب الله بیطرفمعاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت
علی کاردرمدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
حمیدرضا عراقیمدیرعامل شرکت ملی گاز ایران
رضا نوروززادهمدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی
سید اصغر هندیعضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران
غلامرضا منوچهریمعاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
حسین کاظم پوراردبیلینماینده ایران در اوپک
بیژن عالی پورمدیرعامل شرکت ملی نفتخیز جنوب

انتهای پیام/
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار