کد خبر: ۳۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
رویترز گزارش داد:
دولت آمریکا با هدف مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه به تلاش خود برای پایه گذاری یک ائتلاف سیاسی- امنیتی جدید متشکل از شش کشور عرب حوزه خلیج فارس، مصر و اردن ادامه می دهد.

به گزارش آرانیوز، به نقل از رویترز، مقامات آمریکا و برخی از کشورهای عربی می گویند که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا جهت مقابله با گسترش نفود ایران در منطقه به طور مخفیانه به تلاش خود برای پایه گذاری یک ائتلاف سیاسی- امنیتی جدید متشکل از آمریکا، شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس،  مصر و اردن ادامه می دهد.

چهار منبع آگاه نیز اعلام کردند که کاخ سفید خواهان همکاری گسترده تر میان کشورهای فوق الذکر در حوزه پدافند موشکی، آموزش نظامی، مبارزه با تروریسم و سایر موضوعات همچون تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک در منطقه است.

این طرح که مقامات کاخ سفید و کشورهای عرب خاورمیانه آن را «ناتوی عربی» متشکل از متحدان مسلمان آمریکا می خوانند، احتمالاً به تشدید تنشها میان آمریکا و ایران منجر خواهد شد؛ دو کشوری که روابطشان از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از پیش رو به وخامت رفته است.

یک مقام آگاه در دولت آمریکا گفت که ایده انعقاد یک معاهده امنیتی نخستین بار از سوی مقامات سعودی و در آستانه دیدار سال گذشته ترامپ از این کشور عربی مطرح شد.

منابع آگاه در برخی از این کشورهای عربی گفتند که به تلاشها برای فعال ساختن مجدد این طرح آگاه هستند.

لازم به ذکر است که طرحهای مشابه دولتهای پیشین آمریکا برای گسترش یک ائتلاف رسمی تر با کشورهای عرب و حوزه خلیج فارس با شکست مواجه شد.

این در حالی است که مقامات واشنگتن، ریاض و ابوظبی با تکرار ادعاهای واهی خود، ایران را به بی ثبات سازی منطقه، تحریک ناآرامی ها در برخی کشورهای عربی از طریق گروههای نیابتی و تهدید فزاینده رژیم صهیونیستی متهم می کنند!

افزون بر آن، این ائتلاف نظامی بر دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عنوان شرکایی مهم در روند همکاری با دولت ترامپ جهت مقابله با ایران تأکید می کند.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار