کد خبر: ۳۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
به گزارش آرانیوز، حیدرعلی عابدی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه حفاظت از خاک اظهار داشت: اهدافی در این لایحه در نظر گرفته شده است که لایحه مذکور از توان اجرای آن برخوردار نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جای جای این لایحه می بینیم که بخش های مختلف حفاظت از خاک در چند ارگان مختلف تقسیم شده است که توافق آن ها ممکن نخواهد بود.

وی گفت: از سوی دیگر سازمان محیط زیست مسئولیت حفاظت آب، خاک و محیط زیست را برعهده دارد اما در این لایحه نقش سازمان کمرنگ شده و بیشترین نقش را به وزارت جهاد کشاورزی داده اند که با توجه به سابقه این وزارتخانه افزایش مسئولیت آن قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی بزرگ ترین تخریب کننده آب و خاک کشور است چرا که با توجه بیش از اندازه به تولید باعث از بین رفتن آب و خاک شده است.

 

قاضی پور: لایحه حفاظت از خاک چک سفید امضاء است

نادر قاضی پور در مخالفت با لایحه حفاظت از خاک اظهار داشت: این لایحه با 26 ماده و 10 آئین نامه در واقع چک سفید امضا در اختیار دولت است و از آنجائیکه شورای نگهبان با استناد به اصل 85 طرح و لوایحی که آئین نامه زیادی داشته باشد را رد می کند نباید به این لایحه رأی مثبت داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت همچنان آئین نامه های برنامه ششم توسعه را تکمیل نکرده است چه برسد به اینکه بخواهند 10 آئین نامه لایحه حفاظت از خاک را در دستورکار خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: همانطور که قانون می تواند مصوب بهبود فعالیت های تولیدی شود همانطور نیز می تواند محدودیت ایجاد کند، در لایحه حفاظت از خاک به دلیل سختگیری ها در زمینه حفاظت از خاک مانع فعالیت های عمرانی می شود.

 حاجی دلیگانی: به تفاوت خاک کویری و شهری در لایحه حفاظت از خاک توجه نشده است

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه مخالفت با لایحه حفاظت از خاک اظهار داشت: در کشور 11 اقلیم و خاک مختلف داریم به نحوی که خاک کویر با خاک موجود در شهرها متفاوت است اما در این لایحه به این موضوع توجهی نشده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون بودجه سال 97، 24 آئین نامه در نظر گرفته شده که از این تعداد هنوز تکلیف 18 مورد از آئین نامه ها مشخص نشده است در حالی که قانون بودجه یکساله است این موضوع را مقایسه کنید با 10 مورد آئین نامه ای که دولت در لایحه حفاظت از خاک در نظر گرفته شده است.

وی گفت: تناقض دیگری که در این لایحه دیده می شود مالچ پاچی در یک بخش قابل قبول است اما اگر کشاورز کود خود را روی زمین پخش کند عنوان مجرمانه می گیرد./


روزانه ده ها هزار تن خاک از کشور قاچاق می شود

نمایندگان در جریان موافقت با لایحه حفاظت از خاک بر لزوم جلوگیری از فرسایش خاک و قاچاق آن از کشور تاکید داشتند.

 نظر افضلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه حفاظت از خاک گفت: تاکنون به بحث خاک توجه نشده و موضوع خاک حتی از آب نیز اهمیت بیشتری دارد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از فرسایش های خاک جلوگیری کنیم زیرا یکی از پیامدهای آن سیلاب های بسیار مخرب است، اظهار داشت: تشکیل خاک به راحتی صورت نمی گیرد و 10 هزار سال برای تشکیل یک سانتیمتر خاک زمان نیاز داریم. در کشور ما تخریب خاک رقم بسیار بالایی دارد که باید به آن توجه کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از همکاران درخواست داریم تا به موضوع خاک توجه کنند، مقرر شده تا آئین نامه لازم برای اجرای قانون در شش ماه توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست تهیه شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه خاک ایران به صورت قاچاق به فروش می رسد، خاطرنشان کرد: این اولین بار است که لایحه ای در خصوص خاک به مجلس آورده می شود که امیدواریم به آن توجه کنید تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

سیدمصطفی ذوالقدر نیز در ادامه موافقت با لایحه حفاظت از خاک اظهار داشت: در منطقه ما باغداران به علت تخریب خاک مجبور به آوردن خاک از محل دیگر هستند، خاک ایران از طلا نیز باارزش تر است متاسفانه به صورت قاچاق از کشور خارج می شود از مسئولین درخواست داریم تا از این اقدامات جلوگیری کنند.

نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب این لایحه بسیار کمک کننده است، گفت: گرد و خاک های صورت گرفته در استان های کشور به علت تخریب خاک های اصلی است، بعد از بین رفتن خاک های اصلی دیگر نمی توانیم کشاورزی کنیم زیرا خاک های آلوده جایگزین می شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هرگاه خاک باغات برای آزمایش برده می شود به کشاورزان و باغداران اعلام می کنند که در این زمین ها کشاورزی و باغداری هدردادن سرمایه است، خاطرنشان کرد: تصویب این لایحه به استان های خوزستان و هرمزگان کمک بسیار زیادی می کند.

همچنین در ادامه موافقت با لایحه حفاظت از خاک محمدحسین فرهنگی اظهار داشت: این لایحه یک فرصت محسوب می شود و در زمینه های مختلف حفظ خاک تدابیری در پیش بگیریم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان بررسی برنامه ششم توسعه مجلس گام اول را برداشته است، گفت: در برنامه ششم توسعه گام های مهمی در زمینه محافظت و اصلاح خاک در کشور برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 50 هزار هکتار بیابان زدایی و 2 میلیارد تن فرسایش خاک را در کشور داریم، ادامه داد: موارد متعددی برای محافظت از خاک می بینیم که نیاز به قانون دارند اما در حال حاضر قانونی در این زمینه وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه روزانه 10 هزار تن خاک از کشور قاچاق می‌شود، خاطرنشان کرد: شاهد تخریب مستمر خاک در کشور به واسطه سموم پسماند، کود شیمیایی و سایر موارد هستیم از سوی دیگر فرسایش فیزیکی خاک را داریم، مجلس باید گام محکمی در زمینه محافظت از خاک بردارد.

 
لاریجانی:طرح استقلال بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد بررسی می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی از پیگیری سه طرح مرتبط با بهبود مسائل اقتصادی در کمیسیون اقتصادی خبر داد.

 حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 تیرماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به بند 7 و 11 ماده 24 آئین نامه داخلی مجلس گفت: حدود یک ماه پیش جلسه ای با حضور رئیس بانک مرکزی، رئیس مرکز پژوهش ها، رئیس کمیسیون اقتصادی و وزیر اقتصاد تشکیل و مقرر شد تا یک ماه آینده سه اقدام صورت گیرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه اقدامی که باید صورت می گرفت، اظهار داشت: اگر این سه اقدام تاکنون انجام شده بود امروز مسائل اقتصادی کشور تا این اندازه شکل نمی گرفت.

وی ادامه داد: قرار بر این شد مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی در زمینه مسائل اقتصادی کشور ارائه کند از سوی دیگر نیز بیان شد با نظر محمود بهمنی طرحی در زمینه استقلال بانک مرکزی آماده شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین طرح تاسیس بانک توسعه ای در عرض یک ماه از جمله دستورات کمیسیون اقتصادی بود که تا امروز اطلاعی از اجرای هیچ کدام از سه موضوع جلسه یک ماه گذشته نداریم.

حاجی دلیگانی گفت: انتظار می رود رئیس مجلس به عنوان مدافع جایگاه قوه مقننه فردی را برای پیگیری این سه مورد در نظر می گرفت.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: هر سه موضوع پیگیری شده است و شاید لازم بود گزارشی از وضعیت هر سه این موارد ارائه می کردیم، هر سه طرح در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است.

محبی نیا در تذکری:
عبارت از قلم افتادگی نباید در گزارش‌های مجلس باب شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس از لحاظ عبارت از قلم افتادگی در گزارش کمیسیون‌های مجلس انتقاد کرده و از هیات رئیسه خواست که در این مورد برخورد سختگیرانه‌ای داشته باشد.

 جهانبخش محبی‌نیا در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 148 و 150 آیین‌نامه داخلی خطاب به هیات رئیسه گفت: در مجلس یک رفتاری تحت عنوان از قلم افتادگی نهادینه شده است و در این جا منظورم تنها این گزارش تکمیلی از این لایحه که به هیات رئیسه ارائه شده نیست بلکه تمام موارد می‌تواند در این مورد مصداق داشته باشد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این گزارش دو مورد تحت عنوان از قلم افتادگی آمده که یک مورد از آن در رابطه با سازمان به جای وزارتخانه بوده است و بخش دیگر نیز در شماره چاپ 652 این گزارش به این صورت آورده شده است که در انتهای ماده 25 عبارت معادل صد در صد تا آخر جمله اضافه گردد.

وی یادآور شد: قطعاً این از قلم افتادگی نیست و جمله‌ای است که اضافه شده بنابراین هیات رئیسه باید در این مورد سختگیرانه برخورد کند تا بعد از این چنین روالی در محاکم باب نشود چرا که امکان دارد در پرونده‌های قضایی بعد از صدور حکم اعدام گزارشی اضافه گردد که در پی آن فردی را به جای فرد دیگر اعدام کنند.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به نماینده میاندوآب گفت: اگر رئیس کمیسیون ذکر کرده باشد که این جمله از قلم افتاده است علی‌القاعده باید آن را بپذیریم چرا که امکان دارد در نگارش اشتباه شده باشد اما در مورد این گزارش بنده از رئیس کمیسیون می‌پرسم و نتیجه آن را به شما اطلاع خواهم داد.

مختار در نطق میان دستور خواستار شد:
لزوم توجه ویژه دولت به حل مسئله آب شرب و ریزگردها در استان خوزستان

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مسئله تأمین آب شرب کمترین حق مسلم مردم خوزستان است که باید حل شود.

 جلیل مختار در نشست علنی امروز (چهارشنبه 6 تیر) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور، گفت: در وضعیت خروج استکبار جهانی با تمام قوا و با توطئه های پیچیده و شوم بدنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی می باشد. توقع این است که تمام ارکان نظام همدل و همراه و حاضر در صحنه بوده و با خدمت صادقانه به مردم شریف ایران و حل مشکلات آنها، نقشه های شوم دشمنان نقش بر آب کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همیشه خط مقدم مبارزه با دشمنان خط خونین رنگ خوزستان بوده است.مردم ولایتمدار، غیرتمند و شجاع آن خطه، با صبر و بخشش جان و مال خود در مقابل دشمن ایستاده است.آیا سزاوار این مردم است که با همه این جان فشانی ها ، ایستادگی و برخورداری از نعمت های خدادادی همچون آب، نفت، گاز، پتروشیمی و بنادر و غیره در محرومیت های مختلف بسر ببرند. توقع می رفت که بهترین زندگی با امکانات مرفه در اختیار آنها قرار بگیرد.لیکن با بی تدبیری ، بی انگیزگی و عدم توجه دولتمردان هیچگونه اقدام مؤثری انجام نمی گیرد.

وی تصریح کرد: مشکل جوانان هنوز حل نشده است. متاسفانه روز به روز به نرخ بیکاران افزوده می شود و سبب مهاجرت جوانان جویای کار از آبادان به شهرهای دیگر شده است.چرا وزارت نفت آخرین امید جوانان آبادانی یعنی اشتغال در فاز 2 پالایشگاه آبادان نمی بیند؟ با بی تدبیری مسئولان این فرصت شغلی به افراد غیر بومی واگذار شده است.

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: چرا مشکل ریزگردها و عواقب ناشی از آن دو دهه است که مردم خوزستان را درگیر خود کرده است و علی رغم پیگیری های شدید نمایندگان و قول مکرر مسئولین همچنان این معضل به قوت خود باقی است؟

وی تأکید کرد: بحث آب شرب سال ها است که آرزوی دیرینه مردم خوزستان  بخصوص آبادان، خرمشهر و شادگان است و هر دولتی که آمد، قول اصلاح آب را به مردم داد اما در عمل این وضعیت روز به روز بدتر شده است. مردم آبادان، خرمشهر و شادگان از آبی استفاده می کنند که قابل شرب نبوده و شور است. آیا این کمترین حق مسلم برای آنها نیست؟ چرا تاکنون این خواسته حیاتی محقق نشده است؟

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ایجاد محرک های اقتصادی منطقه آزاد اروند، قبل از حذف روادید، زیرساخت های اقتصادی در خصوص عرضه ارزاق عمومی ایجاد نشده است تا نتیجه این عمل حداقل برکتی برای سفره مردم آبادان و خرمشهر داشته باشد ولی در نتیجه معکوس برای رفاه آبادان و خرمشهر داشته است و همچنین چرا منطقه آزاد ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را اعمال نمی کند

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار