کد خبر: ۳۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
در صحن مجلس مطرح شد؛
رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواست تا رهنمودهای رهبر انقلاب را نصب‌العین قرار دهند.
به گزارش آرانیوز، در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته روز چهارشنبه در دیدار نمایندگان و مدیران و کارکنان مجلس رهنمودهای حکیمانه و مهمی را فرمودند که از ایشان تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از ابراز محبت و رهنمودهای ایشان که برای همه نمایندگان، کمیسیون‌ها، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات بسیار غنی و کارآمد بود، تشکر می‌کنم.

لاریجانی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواست فرمایشات رهبر انقلاب را نصب‌العین خود قرار دهند و در بررسی قوانین، فرمایشات ایشان را لحاظ کنند.

وی همچنین رحلت عالم پارسا حجت‌الاسلام سید علی اکبر حسینی را به خانواده و شاگردان ایشان تسلیت گفت و اظهار داشت: ایشان مدتی هم نماینده مجلس و فرد خدومی در مجلس بودند و در راهنمایی جوانان در مسائل اخلاقی زحمات زیادی کشیدند.

جهانگیری در صحن مجلس:
مهمترین ابزار دولت برای مقابله با توطئه‌ها،تفکیک سه وزارتخانه است

معاون اول رئیس جمهور گفت: مهمترین ابزار دولت برای مدیریت شرایط فعلی، انتزاع وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی است.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد رد لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

ریاست این کمیسیون را الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید بر عهده داشت و جلال میرزایی نکو عضو دیگر کمیسیون امید به عنوان سخنگوی کمیسیون از رد لایحه دفاع کرد.

محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ به عنوان مخالفان اظهار داشت: وجود وزرای ناکارآمد و بی عرضه عامل مشکلات وزارتخانه هاست.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار خودرو کارآمد نبوده، بلکه یک روز واردات خودرو را باز گذاشته و روز دیگر کاملاً می بندند، این برخلاف سیاست هاست.

نماینده مردم کبودرآهنگ خطاب به دولت گفت: وزرای بی عرضه را نمی توانید عزل کنید، می خواهید وزارت بازرگانی را تشکیل داده و آن را تبدیل به وزارت واردات کنید. مشکل کشور مشکل ساختاری نیست مشکل مدیریتی است.

در جریان بررسی این لایحه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

جهانگیری در دفاع از این لایحه اظهار داشت: علت حضور من در مجلس دفع از لایحه دولت و تأکید بر این نکته است که تصویب لایحه تفکیک وزارتخانه ها از ضرورت های قطعی و حیاتی کشور است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تا امروز با مردم گفتگوی شفافی در مورد وضعیت کشور نداشته و شرایط موجود به عنوان شرایط ویژه مطرح نشده است، خاطرنشان کرد: نمایندگان و مردم باید در جریان شرایط موجود قرار گیرند و در این راستا بعد از سخنان بنده، جلسه غیرعلنی تشکیل خواهد شد.

جهانگیری تصریح کرد: آمریکایی‌ها به ظن خود جنگ اقتصادی جدیدی را علیه ایران آغاز کردند و تصور می کنند که می توانند اقتصاد کشور را زمین گیر کرده و ایران را مجددا پای میز مذاکره بنشانند.

وی افزود: وظیفه مجلس، دولت و نخبگان این است که در برابر این توطئه متحد باشند و برای عبور از این دوران برنامه ریزی کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای مقابله با این توطئه‌ها ساز و کار اقتصادی مورد نیاز است، گفت: دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی نقش مهمی در شرایط فعلی دارند. در دنیا تفکیک وزارتخانه‌ها از اختیارات دولت است.

جهانگیری وزارتخانه‌ها را ابزاری برای سیاستگذاری جهت توسعه و پیشرفت کشور خواند و گفت: در مقطع فعلی، وزارتخانه‌های جدید برای مقابله با توطئه‌های دشمن طراحی شده اند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در بخش صنعت و بازرگانی نیازمندیم از چابکی و سرعت عمل برخوردار باشیم. یک روز تأخیر در تشکیل وزارت بازرگانی به عنوان وزارتخانه ای برای تعدیل و بررسی قیمت ها، مساوی با فشار بر مردم است.

وی تأخیر در انتزاع وزارت صنعت را موجب تعطیلی کارخانه‌ها و تعطیلی صنعت کشور خواند و یادآور شد: ضربه زدن به حمل و نقل کشور از توطئه‌های دشمن است.

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین بخش اشتغال بخش مسکن است که به بحث تحریم‌ها ارتباطی ندارد تصریح کرد: دشمنان به دنبال توطئه برای ضربه زدن به صنعت حمل و نقل کشور هستند که باید برای مقابله با این توطئه‌ها وزارت راه و ترابری تشکیل شود.

وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: دولت مسئولیت مقابله با تحریم‌ها را برعهده دارد و باید کشور را فرماندهی کند تا از وضعیت فعلی عبور کند، مهمترین ابزار دولت برای مدیریت کشور در شرایط فعلی، انتزاع وزارتخانه هاست. اگر دولت این اختیار را نداشته باشد مدیریت این بخش‌ها به راحتی امکانپذیر نیست.

در پایان نمایندگان با ۱۱۳ رأی موافق ۱۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس با لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت مخالفت کردند.

گودرزی در تذکر شفاهی؛
رفتار مجلس را آسیب شناسی کنیم تا علت تذکرات رهبری مشخص شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تذکرات اخیر رهبر انقلاب گفت: باید در رفتار خودمان آسیب شناسی کنیم و ببینیم چه کوتاهی کرده‌ایم که این تذکرات داده شده است.

 عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در جلسه علنی امروز مجلس و در تذکر شفاهی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح ساختار دولت اظهارداشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مجلس نباید مظهر بی تفاوتی باشد بلکه باید در رفتار خودمان آسیب شناسی کنیم و ببینیم چه کوتاهی کرده‌ایم که این تذکر داده شده است.

وی افزود: در شأن مجلس نیست که وارد مباحثی شود که اولویت مردم و کشور نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مسئله اصلاح ساختار دولت تصریح کرد: مجلس در دوره های قبل تصمیم گرفت و این وزارتخانه ها را ادغام کرد، حالا کدام گزارش به مجلس داده شده است و مشکلات ناشی از ادغام چه بوده که وارد تفکیک وزارتخانه ها شویم؟

این نماینده مجلس مجددا بر اولویت نداشتن این مسائل تاکید و مشکلات ناشی از قیمت سکه و ارز را یادآوری کرد که رئیس مجلس نیز با قطع تریبون وی به او پاسخ داد که مسائل مربوط به گرانی‌ها در نشست غیرعلنی امروز مجلس بررسی می‌شود.

از دقایقی پیش با حضور جهانگیری؛
نشست مجلس برای بررسی گرانی‌ها «غیرعلنی» شد

نشست مجلس از دقایقی پیش با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور غیرعلنی شد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز و به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شده بود پس از تعیین تکلیف لایحه اصلاح ساختار دولت، از دقایقی پیش غیرعلنی شد.

نشست غیرعلنی مجلس ابتدا قرار بود روز سه شنبه هفته جاری و با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شود تا نمایندگان به بررسی گرانی های پیش آمده و به ویژه پس از نوسانات سکه و ارز بپردازند اما بر اساس اعلام رئیس مجلس به دلیل مسافرت معاون اول رئیس جمهور در روز سه شنبه این جلسه غیرعلنی به امروز موکول شد و نمایندگان از دقایقی پیش با حضور واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهور وارد جلسه غیرعلنی شدند.

تا لحظه خروج خبرنگاران از صحن علنی مجلس، وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن مجلس حضور نیافته بود.

پیش بینی می شود این نشست غیرعلنی تا اذان ظهر ادامه داشته باشد.

علیرغم اصرار دولت؛
مجلس با لایحه تفکیک سه وزارتخانه مخالفت کرد

علیرغم اصرار معاون اول رئیس‌جمهور و تلاش دولت، نمایندگان مجلس با لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت برای تفکیک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان مخالفت کردند.

 در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد رد لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

دولت در این لایحه خواستار تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت به وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن، همچنین انتزاع وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و همچنین انتزاع بخش جوانان از وزارت ورزش و جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان بود.

پس از قرار گرفتن این لایحه در دستور کار مجلس، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

مخالفان این لایحه معتقد بودند این لایحه با قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت کاهش ساختار و کوچک و چابک سازی دولت همخوانی ندارد، همچنین از زمان ابهام وزارتخانه های موضوع لایحه مدت زیادی نمی گذرد و انتزاع مجدد این وزارتخانه ها وقت این دستگاه ها را صرف استقرار، تدوین و تصویب تشکیلات جدید می کند و در نتیجه وزارتخانه ها از انجام وظایف خود بازمی مانند.

علاوه بر این مخالفان این لایحه معتقد بودند مشکلات وزارتخانه ها با ادغام یا انتزاع حل نخواهد شد و نظام اداری کشور نیازمند تحول است نه تغییر.

تعداد زیادی از نمایندگان نیز در جریان بررسی این لایحه با بیان تذکراتی اعلام کردند کشور درگیر چالش های مهم دیگری است و این موضوع از اولویت هایی نیست که به آن پرداخته شود.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دفاع از این لایحه انتزاع وزارتخانه ها را به حل مشکلات ناشی از تحریم ربط داد و تاکید کرد: دولت برای مدیریت تحریم ها و مشکلات کشور نیازمند این انتزاع است.

در پایان نمایندگان با ۱۱۳ رای موافق، ۱۰۷ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس با تصویب این لایحه در مجلس مخالفت کردند.


اعتراض به سفرهای خارجی نمایندگان باوزرا/دستور لاریجانی برای بررسی

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم کاهش سفرهای خارجی از سفر اخیر تعدادی از نمایندگان با یکی از وزرا انتقاد کرد.

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در تذکری به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌شان برای نمایندگان و در نماز عید سعید فطر بر لزوم کاهش سفرهای خارجی مسئولان و نمایندگان تأکید کردند ولی هنوز دو روز نگذشته عده‌ای از نمایندگان با یکی از وزرا به خارج از کشور سفر کردند؛ نمایندگانی که با وزیر به خارج از کشور می‌روند، چه کاری می‌خواهند انجام دهند.

وی تصریح کرد: نباید به فرمایشات مقام معظم رهبری بی‌توجهی شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون مربوطه خواست این موضوع را بررسی کند.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار