کد خبر: ۳۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
امیر رستگاری خبر داد؛
معاون صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: در حوزه شناورهای نظامی اقدامات خوبی انجام شده و یکی از پروژه های بزرگ تا پایان سال رسماً رونمایی خواهد شد.

به گزارش آرانیوز، امیر رستگاری معاون صنایع دریایی وزارت دفاع صبح امروز در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما با تبریک دستیابی صنایع کشور به توان ساخت موتورهای دیزلی و تأمین قطعات آن گفت: حوزه موتورهای دیزلی به عنوان یکی از مولفه های خود اتکایی و استقلال صنعتی کشورهاست. زیرا حوزه حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و نظامی و همچنین مصارف نیروگاهی تحت تأثیر توان ساخت موتورهای دیزلی است.

وی افزود: دستیابی به این صنعت، بسیار حائز اهمیت و استراتژیکی است وحدود ۱۵ کشور این توان را دارند که خوشبختانه متخصصان داخلی کشور ما با اتکاء به توان داخلی، خط تولید بومی برای تولید موتورهای دیزلی را ایجاد کردند.

امیر رستگاری با اشاره به تاریخچه اقدام برای ساخت موتور ملی گفت: ساخت موتور ملی در سال ۸۳ آغاز شد و سال ۸۹ رونمایی شد اما قطعاتی از آن در خارج از کشور تولید و خط تولیدی هم نداشت. در سال ۹۴ با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، پروژه ایجاد خط تولید دیزل ملی طراحی شد و موفق شدیم کمتر از ۴ سال با استفاده از توان متخصصان داخلی به دانش طراحی و ساخت آن دست یابیم که به جرأت می توان گفت در منطقه جنوب غرب آسیا، ایران تنها کشوری است که این توانایی را دارد.

معاون صنایع دریایی وزارت دفاع با تقدیر از وزارت راه و شرکت راه آهن به دلیل حمایت از پروژه موتور دیزلی ملی اظهار داشت: در مجموع حدود ۳۰۰ نفر در این پروژه درگیر بودند و حدود ۱۶ میلیارد تومان هزینه شد تا اینکه ایران به جمع کشورهای تولید کننده موتور دیزلی پیوست.

وی اضافه کرد: این موتور از موتورهای ۱۳۰۰ اسب بخار و بسیار پرکاربرد است، دور آبی آن ۱۵۰۰ دور در دقیقه و عمر کاری آن تا ۳۰ هزار ساعت است و دارای استاندارد یورو سه در حوزه آلایندگی است.

معاون صنایع دریایی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: علاوه بر مدل گازوئیل سوز که رونمایی شد دو مدل دیگر دوگانه سوز و گاز سوز آن هم رونمایی شده که نیروگاه های کوچک بسیار کاربرد دارد و امیدواریم مدل دریایی آن هم تا پایان سال تولید شود. البته کار بسیار تخصصی و زمان بری است.

وی افزود: موتور دیزلی که ساخته شده در حوزه های ریلی و ایستگاه های راه آهن مورد کاربرد قرار می گیرد و تا پایان سال ۱۰ دستگاه از آن تولید شده و از سال آینده از آن ۵۰ دستگاه تولید می شود که شرکت راه آهن ۳۰ عدد آن را پیش خرید کرده است.

امیر رستگاری درباره کاربرد موتور دیزلی در صنعت دریایی و نظامی کشور نیز تأکید کرد: از این موتور می توان در شناورهای کوچک و همچنین برای نیروی مولد برق روی شناورها استفاده کرد که بسیار پرکاربرد است که اگر به نتیجه برسد کشور از ژنراتورهای دریایی تا یک مگابایت قدرت بی نیاز می شود.

وی ادامه داد: از مدل گازسوز این موتور هم می توان در برج ها برای تولید برق استفاده کرد. البته کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد.

امیر رستگاری مهمترین ویژگی موتور دیزلی ملی را زمان اورهال دانست و گفت: موتورهای دیزلی در جهان حدود ۶ تا ۱۰ هزار ساعت می توانند کار کنند اما این دیزل ۳۰ هزار ساعت زمان بین دو دوره اورهالش طول می کشد که قابلیت بسیار قابل توجهی است و هزینه ها را کاهش می دهد. البته مصرف سوخت آن هم نسبت به نمونه های مشابه هم کمتر است و می تواند در سبد صادراتی ایران قرار بگیرد.

وی درخصوص دستاوردهای صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده در مردادماه سال جاری تعداد زیادی شناورهای جستجو و نجات را که برای دریابانی نیروی انتظامی تولید شده تحویل آنها خواهیم داد.

معاون صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: امروز سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه رانش، پیشگام است و از این نمونه می توان به تولید موتور بنزینی در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد که یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری است که انشاءالله در پایان امسال، یکی دیگر از موتورهای پرسرعت دریایی را رونمایی خواهیم کرد و کشور در این حوزه به استقلال می رسد. زیرا به دلیل تحریم هایی که وجود داشت برای تامین این موتورها با مشکل مواجه بودیم.

امیررستگاری خاطرنشان کرد: در حوزه شناورهای نظامی اقدامات خوبی انجام شده و یکی از پروژه های بزرگ تا پایان سال رسماً رونمایی خواهد شد که در حوزه دریایی به لحاظ تکنولوژی و قدرت بازدارندگی، بسیار مهم و حائز اهمیت است. البته  هم اکنون در حال مراحل اجرایی تست دریایی آن هستیم و این پروژه یکی از پروژه های ملی است.

وی در پایان گفت: صنایع دریایی در حوزه شناورهای غیرنظامی هم با سازمان بنادر و صنایع دریایی قراردادهایی را منعقد کرده تا شناورهای مختلف را تولید و در اختیار آنها قرار دهد. البته در حوزه گردشگری هم ورود پیدا کردیم و امیدواریم با خبرهای خوبی که به مردم می دهیم توان علمی و صنعتی کشور را به جهانیان نشان دهیم.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار