کد خبر: ۳۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
ناکارآمدی در حوزه راهسازی ایلام؛
ایلام- وضعیت پروژه های راهسازی ایلام علاوه بر برانگیختن گلایه های مردم، باعث شده پیمانکاران به دلیل عدم پرداخت مطالبات چند ساله دست از کار بکشند و این پروژه ها در آستانه تعطیلی قرار گیرند.
به گزارش آرانیوز،  ایلام در غرب ایران با توپوگرافی کوهستانی همیشه با محرومیت های زیادی مواجه بوده است که یکی از مهمترین آنها عدم توسعه راه های ارتباطی استان است.

وضعیت راه های ارتباطی استان ایلام اگرچه نسبت به سال های گذشته بهبود یافته است اما از کیفیت لازم برخوردار نیستند و همیشه به عنوان یکی از عوامل مهم در تصادفات شمرده می شوند.

ایلام طی سال های گذشته به واسطه مرز مهران میزبان میلیون ها زائر اربعین حسینی بوده است، هر سال در این ایام به دلیل کم عرض بودن جاده ها شاهد ترافیک و شلوغی در مسیرهای استان هستیم و  به رغم همه وعده ها برای توسعه راه های استان هنوز این مهم محقق نشده است.

وجود نقاط حادثه خیز متعدد در محورهای استان باعث شده است مردم استان از وضعیت راه ها رضایت نداشته باشند. در همین زمینه هفته گذشته بود که چند تصادف مرگبار در محورها استان موج اعتراضات را به اداره راه و شهرسازی استان بیشتر کرد.

اداره راه نسبت به راه ها بی تقاوت است

علی اکبری از شهروندان بخش میشخاص از توابع شهرستان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: راه اصلی ایلام-دره شهر از وسط بخش میشخاص می گذرد، هر هفته شاهد تصادفات مرگبار در این مسیر هستیم و به رغم همه وعده ها برای بهسازی جاده هنوز این مهم بعد از چند سال محقق نشده است.

وی گفت: اداره راه استان هنوز هیچ کاری برای بهسازی این مسیر انجام نداده است و قطعا در آینده و ادامه این روند، شاهد تصادفات بیشتر خواهیم بود.

اکبری با بیان اینکه هفته گذشته فرماندار ایلام وعده بهسازی این مسیر طی ماه های آینده را داد، افزود: البته مسئولان اداره راه حاضر به سرکشی و بازدید از پروژه ها هم نیستند و پاسخگوی مردم تاکنون نبوده اند.

بحران در پرداخت مطالبات پیمانکاران حوزه راهسازی ایلام

مشکلات حوزه راه در استان ایلام فقط منحصر به طولانی شدن پروژه ها نمی شود، عدم مدیریت صحیح و ناعدالتی در پرداخت مطالبات پیمانکاران موجب شده تا پیمانکاران پروژه های راهسازی استان دست از کار بکشند.

طی سال های گذشته به جای پرداخت طلب نقدی پیمانکاران به آنها اوراق با تاریخ مشخص داده اند، اما به علت های مختلف پرداخت مطالبات پیمانکاران ایلامی از طریق این اوراق مشخص نیست.

تمامی پیمانکاران حوزه راهسازی استان از شرایط پرداخت های صورت وضعیت خود ناراضی هستند و مطالبات میلیاردی آنها روز به روز در حال افزایش است این در حالی بوده که مسئولان اداره راه استان مطالبات پیمانکاران را کمتر از مقدار واقعی اعلام می کنند.

پیمانکاران استان اعلام کرده اند در صورت ادامه وضعیت، پروژه های راهسازی را تعطیل خواهند کرد که این کار باعث بیکاری بیش از سه هزار نفر می شود در حالی که این استان خود با معضل بزرگ بیکاری مواجه است.

روز گذشته نیز ۱۴ پیمانکار حوزه راهسازی استان با استاندار ایلام جلسه برگزار کردند، به نظر می رسد مشکلات حوزه پیمانکاران بسیار جدی است که قطعا در آینده به ضرر استان خواهد بود.

مشکلات پیمانکاران استان فقط به مسائل مالی ختم نمی شود و آنها از مدیریت حوزه راه استان رضایت ندارند، بر این اساس پیمانکاران معتقد هستند مدیریت راه و شهرسازی استان حمایت لازم را از آنها نمی کند.

اداره راه و شهرسازی استان با بحران مدیریت مواجه است

علی رضایی از کارشناسان عمران در این ارتباط به خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال گذشته روند توسعه راه های استان به واسطه عدم مدیریت صحیح به چالش بین مردم و پیمانکاران تبدیل شده است.

وی افزود: در حالی که مدیران باید پرداخت مطالبات پیمانکاران را جزو اولویت کاری خود برای اتمام پروژه ها قرار دهند، در ایلام این قضیه بر عکس شده است.

رضایی عنوان کرد: الان صورت وضعیت های پیمانکاران که تمامی مراحل را برای تایید پشت سر گذشته اند،  در اداره راه استان خاک می خورد و حتی رقم واقعی آن اعلام نمی شود.

وی افزود: طولانی شدن پروژه های راهسازی بخش عمده ای از آن از عدم مدیریت صحیح نشات می گیرد و در  آینده ای نزدیک امکان تعطیلی کل پروژه های راهسازی استان نیز وجود دارد.

وی گفت: در حالی که گفته می شود برای پروژه هایی نظیر تونل کبیرکوه اعتبارات ملی زیادی در نظر گرفته شده ولی در عمل چنین چیزی وجود ندارد.

تلاش خبرنگار مهر برای پاسخگویی مسئولان اداره راه و شهرسازی به رغم هماهنگی های از قبل انجام شده نسبت به مشکلات مربوط به پروژه های راه سازی و مشکلات پیمانکاران مشغول در این پروژه ها به نتیجه نرسید.

پیگیری مطالبات پیمانکاران در مجلس

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکلات و مطالبات پیمانکاران ایلامی حتما در مجلس پیگیری می شود.

وی گفت: حجم زیادی از مطالبات پیمانکاران استان پرداخت نشده است و قطعا برای وصول این مطالبات در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

میرزایی تصریح کرد: مشکلات متعدد بر سر راه پیمانکاران باید حل شود چراکه استان نیازمند پروژه های مختلف از جمله در حوزه راه است.

محدودیت منابع اعتباری مانع اجرای پروژه ها است

مشکلات متعدد حوزه راهسازی در حالی در استان سر و صدا به پا کرده است که سید کمال الدین میرجعفریان مدیر کل راه و شهرسازی هفته گذشته در نشست خبری اعلام کرد: اجرای پروژه های راهسازی در استان ایلام با توجه به طبیعت کوهستانی و خشن به ویژه در شهرستان های شمالی بسیار بالاست و به دلیل محدودیت منابع اعتباری دولت روند تکمیل آنها زمان بر می شود.

وی بیان داشت: ۱۴۰۰ کیلومتر عملیات راهسازی در استان ایلام در حال اجراست که که با تلاش پیمانکاران عملیات اجرایی در حال انجام است که در صورت بهره برداری شاهد بهبود وضعیت راه های ارتباطی استان که یکی از اصلی ترین خواسته های مردم است، خواهیم بود.

میرجعفریان اظهار داشت: دولت در سال های اخیر تلاش کرده روند تکمیل پروژه های نیمه تمام را به سرانجام برساند و با انتشار اوراق خزانه اسلامی بخشی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام، افزود: پروژه های بزرگی در استان در حال اجرا هستند که از جمله آنها می توان به جاده قاضی خان بدره - تونل کبیرکوه، بهسازی مسیرهای منتهی به دهلران از سمت استان خوزستان، بهسازی جاده ایلام به دره شهر و در نهایت مسیرهای منتهی به مرز مهران اشاره کرد که با تلاش پیمانکاران عملیات اجرایی در حال انجام است.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار