کد خبر: ۳۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان:
مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به وسعت بیش از 20هزارهکتار جنگل‌های حرا در سواحل هرمزگان گفت: اثرات سرشاخه‌زنی بر جنگل‌های حرا بررسی می‌شود.

به گزارش آرانیوز، امید ذاکری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین وسعت جنگل‌های مانگرو کشور  با بیش از ۲۰ هزار هکتار در سواحل و اراضی جزر و مدی استان هرمزگان از منطقه سایه خوش شهرستان بندرلنگه تا خور کرتی شهرستان جاسک در مرز استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.

وی افزود: گونه‌های مانگرو استان شامل حرا و چندل می‌باشد که گونه چندل بعنوان تنها گونه زنده‌زای درختی ایران فقط در خورآذینی شهرستان سیریک رویش دارد. 
مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان تاکید کرد: تاکنون برای احیاء، غنی‌سازی و توسعه جنگل‌های مانگرو در استان هرمزگان بیش از ۹ میلیون اصله نهال حرا و چندل تولید و در عرصه‌های مستعد جزر و مدی در سواحل شهرستان‌های بندرلنگه، بندرخمیر، قشم، بندرعباس، میناب، سیریک و جاسک کاشته شده است.
ذاکری گفت: یکی از عواملی که ممکن است در اثر عدم کنترل و ساماندهی در درازمدت باعث آسیب درختان حرا شود بویژه در خشکسالی‌ها، سرشاخه‌زنی است. وی افزود: البته درختان حرا بعلت داشتن جوانه‌های پنهان از مقاومت نسبی به سرشاخه‌زنی برخوردارند ولی ممکن است در اثر عدم کنترل و افزایش شدت  و سرشاخه‌زنی مفرط باعث آسیب جدی درختان گردد.
این مقام مسؤول گفت: برای بررسی علمی و دقیق این موضوع و اثرات سرشاخه‌زنی بر جوانه‌زنی، رشد رویشی و زایشی درختان حرا این اداره کل با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و  منابع طبیعی یک طرح پژوهشی ۳ ساله تدوین و از ابتدای سال جاری آغاز گردیده است که پس از پایان این طرح تحقیقاتی مقرر است نتایج حاصل از آن با دانش بومی ساحل‌نشین در این زمینه تلفیق و میزان ضریب برداشت مجاز از درختان حرا مشخص گردد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار