کد خبر: ۳۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
موضوع خروج آمریکا از توافق (تقریبا هیچ) برجام دور از ذهن نبود که کارشناسان مختلف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا این اقدام را نشان‌دهنده سیاست‌های سلطه‌طلبانه و غلط ترامپ عنوان کردند.
به گزارش آرانیوز، موضوع خروج آمریکا از توافق (تقریبا هیچ) برجام که توسط ترامپ اعلام شد، موضوع چندان دور از ذهنی نبود و این موضوع برای ملت ایران چندان عجیب نیست، چراکه آمریکا به‌عنوان نماد واقعی استکبار طی چند دهه اخیر ماهیت سیاست‌های سلطه‌طلبانه خویش را برای همگان  آشکار کرد است.

*اصرار آمریکا بر زیر پا گذاشتن حقوق ملت‌ها

آشکار شدن اصرار آمریکا بر زیر پا گذاشتن حق و حقوق ملت‌های مختلف به‌وضوح در اقداماتی که انجام داده مشهود است و نمونه‌های آن‌را می‌توان در حمله و تجاوز به کشورهای دیگر به بهانه‌های واهی، حمایت از تروریسم، زیر پا گذاشتن حقوق ملت‌ها، چپاول کشورهای ضعیف و ایجاد آشوب در نقاط مختلف دنیا برای ماجراجویی و فروش سلاح مشاهده کرد.

*صهیونیست‌ها و آل‌سعود تنها حامیان ترامپ هستند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: رژیم غاصب صهیونیستی و آل‌سعود تنها حامیان ترامپ هستند که در مواضع سیاسی و دیپلماسی هیچ عقلانیت و منطقی ندارند.

احمد صفری به سابقه دشمن آمریکا با مردم ایران اشاره کرد و متذکر شد: آمریکا با این اقدام به‌سوی انزوا در جامعه جهانی پیش می‌رود، چراکه جهانیان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و تصمیم نادرست ترامپ را به‌صورت آشکار مشاهده کردند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا هرگز و در هیچ زمانی به مفاد برجام پایبند نبوده است، خاطرنشان کرد: ملت ایران با اتحاد و انسجام در مقابل این موضوع همچون سایر توطئه‌های آمریکا می‌ایستند.

*آمریکا از ابتدا عملا از برجام خارج شده بود

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب نیز در مورد خروج آمریکا از برجام به خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: آمریکا همواره از ابتدا عملا از برجام خارج شده بود و برجام را رعایت نمی‌کرد.

سهراب‌دل‌انگیزان صادر نشدن مجوز انتقال پول نفت و رایزنی برای گرایش به پایه یورو را از جمله نشانه‌های این موضوع برشمرد و ادامه داد هم‌اکنون می‌توانیم نفت را بفروشیم و خروج آمریکا از برجام چندان در این زمینه مشکل‌ساز نخواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه بانک‌های خارجی از چند ماه قبل برای ایرانی‌ها حساب باز نمی‌کردند و این در واقع همان نقض برجام توسط آمریکا است، عنوان کرد: آمریکا چند سال قبل تحریم‌های سنگینی را با همراهی کشورهای مختلف علیه ایران اعمال کرد و اینک دیگر آن اثر را نخواهد داشت.

رئیس گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه از امکان فروش نفت بنا بر وجود روابط با کشورهای اروپایی سخن گفت و متذکر شد: معاهده‌های اقتصادی را می‌توانیم با یورو و به‌صورت دوجانبه انجام بدهیم.

وی مبادله صورت گرفته مبتنی بر پول‌های ملی جمهوری اسلامی ایران با کره‌جنوبی را نمونه‌ای از راه‌کارهای جدید در عرصه بین‌المللی بیان کرد و یادآور شد: دولت می‌تواند مراودات پولی را از بازارهای دوبی و امارات به عمان یا ترکیه منتقل کند.

*نگاه کردن به خروج آمریکا از برجام به‌عنوان یک فرصت

دل‌انگیزان خواستار نگاه کردن به خروج آمریکا از برجام به‌عنوان یک فرصت و تغییر سیاست و بازنگری در موضوعات بین‌المللی شد و گفت: ایران همواره رفتار مبتنی بر اعتمادسازی را دنبال کرده است و ارتباطات ما با کشورهای جهان باید مثبت و دوطرفه باشد.

این استاد دانشگاه محکم شدن پایه‌های حضور ایران در منطقه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ایران باید تعرربف جدیدی از سیاست‌های جهانی داشته باشد و با ورود در حوزه تکنولوژیکی، نانو، بایو و... مجموعه‌ای از کشورهایی را که نیازمند و خواستار استفاده از این بخش هستند را بهره‌مند کند.

وی با بیان اینکه کشورهای متخاصم در مقابل منطق ایران تسلیم می‌شوند، ادامه داد: ما رابطه با رژیم صهیونیستی را هرگز نمی‌پذیریم و مشکل ما با آمریکا نیز یک شکل دیگری دارد که باید با وحدت و انسجام پیش برویم که همین موضوع موجب اقتدار کشورمان در عرصه بین‌المللی می‌شود.

*هدف آمریکا تحمیل برجام‌های بعدی به ایران است

دبیر حزب موتلفه در استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، خروج ترامپ از برجام را قابل پیش‌بینی دانست که تحت تاثیر لابی صهیونیستی و سردمداران خام آل‌سعود انجام گرفته است.

محمد کرمی‌راد با مضحک خواندن ادعاهای نتانیاهو در زمینه موضوعات هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی از تصمیم نادرست ترامپ ابراز خوشحالی کردند.

نماینده اسبق مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی فشار آوردن به ایران توسط آمریکا را یک سیاست نادرست ارزیابی کرد و افزود: هدف آمریکا تحمیل برجام‌های بعدی به ایران است که ایران باید با اتحادیه اروپا و کشورهایی که متوجه فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ما هستند، یک فضای دیپلماتیک ترسیم کند.

*شکایت از آمریکا بر اساس مفاد برجام به سازمان ملل باید انجام بگیرد

وی موضع‌گیری روسیه را خوب عنوان کرد و با بیان اینکه چین می‌توانست موضع‌گیری بهتری داشته باشد، عنوان کرد: دیپلماسی ایران می‌تواند به فوریت اثرگذار باشد و شکایت از آمریکا بر اساس مفاد برجام به سازمان ملل باید انجام بگیرد.

کرمی‌راد با تاکید بر اینکه شورای امنیت سازمان ملل کفایت لازم برای اجرای قوانین بین‌المللی را ندارد، تصریح کرد: باید جنگ روانی را با گفتمان دقیق مدیریت کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌المللی فشارهای امروز آمریکا را ناشی از اعتماد بیهوده دانست و تاکید کرد: اقدامات لازم باید در کشور در زمینه افزایش تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری انجام بگیرد.

*خروج آمریکا از برجام تاثیری بر وضعیت بازار، ارز و طلا نداشت

یک دانشجوی کرمانشاهی نیز به خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: خروج آمریکا از برجام تاثیری بر وضعیت بازار، ارز و طلا نداشت و این نشان‌دهنده این است که ایران در جامعه جهانی دارای جایگاه محکمی است.

*تاکید بر پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب

فرزاد نظری با تاکید بر اینکه همه مردم ایران باید از فرمایشات مقام معظم رهبری پیروی کنند، چراکه ایشان همواره آمریکا را بدعهد می‌دانستند و بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تاکید می‌کردند، متذکر شد: هرگز نباید فریب لبخند مستکبران را خورد و مسؤولان باید همواره از اقتدار و عزت ایران اسلامی و ملت ایران دفاع کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران همچون گذشته یک نمونه دیگر از دشمنی آمریکا را مشاهده کردند، بیان کرد: بی‌شک ملت ایران در دفاع از آرمان‌ها و عزت خویش با اتحاد و انسجام و با تمام وجود می‌ایستند و خروج آمریکا از برجام نشان‌دهنده ناتوانی در مقابل ایران اسلامی است.

آمریکا با این کارنامه ننگین مدعی دفاع از حقوق بشر است و پس از آن‌که در مقابل نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه ناکام مانده است، تلاشی مضحک و دیوانه‌وار برای فشار آوردن به ایران اسلامی از خود نشان می‌دهد که خروج آمریکا از برجام نیز در همین راستا است و در این شرایط پاسخ به این پرسش چندان دشوار نیست که آیا این موضوع تاثیری بر موضوعات اقتصادی، سیاسی و... کشورمان دارد؟ چراکه آمریکا هرگز به توافق برجام پایبند نبوده است و این توافق دستاورد چندانی برای کشور نداشته است که با این اوصاف می‌توان فهمید خروج یانکی‌ها از برجام تقریبا هیچ اگر نتیجه‌ای به‌دنبال می‌داشت باید تاکنون حاصل می‌شد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار