کد خبر: ۳۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
به گزارش آرانیوز، شرایط برجام منهای آمریکا نیازمند خرد، تدبیر وتغییراستراتژیک در فکر ورویه های سابق و فعلی در سه حوزه داخلی، منطقه ای و بین المللی است!
سوال اساسی این است که ترامپ چرا از برجام رد شد؟در ابتدا می توان این مسئله را مطرح کرد که دلیل خروج ترامپ از برجام چه بود؟ علیرغم اینکه ناظران و متحدین اروپایی او تبعات خروج از برجام را بارها به او گوشزد کرده بودند و در حالی که او با تهدیدها و فضای روانی خاصی، توانسته بود دستاوردهای اقتصادی برجام را برای ایران محدود کند، اما چرا ترامپ به شکل رسمی از آن خارج شد؟

تباه کردن آنچه از اوباما مانده بود یکی از دلایل این اقدام بود. به نظر میرسید ترامپ به شکل عجیبی از اوباما و میراث او متنفر بود و این باعث شد هر انچه از او مانده به سمت نابودی در دوره ترامپ برود.

دلیل دوم را میتوان در ارتباط با کره شمالی دانست. او به این نتیجه رسیده بود که فشار و تحریم میتواند نتیجه بخش باشد و او با خروج از برجام خواست اهرم فشار روی کره شمالی را افزایش دهد. 

سومین دلیل را میتوان در فشار متحدین منطقه ای امریکا دانست. عربستان و اسرائیل حضور ترامپ را فرصتی تکرار نشدنی فرض کردند و از هیچ تلاشی در این رابطه دریغ نکردند. از دادن امتیازهای غیر قابل چشم پوشی اقتصادی تا مسائل امنیتی و غیره ترامپ را برای اینکار تشویق کرد.

اشتباهات ترامپ

اما همین سه دلیل اخیر ترامپ برای خروج از برجام را میتوان اشتباهات او دانست که شاید او در آینده بدان پی ببرد.

برهم زننده توافقی که هر چند میراث فردی که قبل از تو در این پست بوده آنهم به بهانه های واهی و بدون منطق و استدلال محکم و عقلایی نتیجه ای جز بی اعتمادی و از هم پاشیدن فضای مذاکره و گفت و گو در مسائل مشابه را ندارد.

اوباما یک فرد نبود. او یک جایگاه بود. او تصمیمی شخصی نگرفته بود که حالا با یک تصمیم شخصی توافق گذشته را لغو کنید.

در مسئله کره شمالی که در هفته های آینده مذاکرات دو کشور جدی تر پیش خواهد رفت و ترامپ و کیم جونگ اون باهم دیدار خواهند کرد، گذشتن از برجام نه تنها نمی تواند اعتماد کره شمالی برای خلع سلاح را افزایش دهد بلکه این سوال هم برای رهبر کره شمالی و هم افکار عمومی جهانی بوجود خواهد آمد که وقتی ترامپ دقیقا در مورد یک توافق امنیتی عدم اشاعه چنین رفتاری میکند، ایا در مورد کیس دیگر توان به او اعتماد کرد؟
 بزودی رئیس جمهور آمریکا را متوجه خواهد کرد که با خارج شدن از برجام کنترل سیاست خارجی آمریکا عملا از دستان او خارج شده و به مدار خواسته های اسرائیل و تندروهای عرب کشیده خواهد شد. او بزودی پی خواهد برد که با ادامه استقامت ایران یعنی همان فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی که ترامپ کمترین آشنایی لازم با آن را ندارد، آمریکا در مسیر تحقیر یا جنگ قرار خواهد گرفت در حالیکه می توانست از آن اجتناب کند. اگر مذاکرات با کره شمالی مطابق وعده ها و میل دولت امریکا پیش نرود، انتقادات به سیاست های ترامپ شدت بیشتری هم خواهد گرفت. بعلاوه؛ او این تفاوت را درک نکرده است که امریکا باید هر گامی به سوی جنگ با ایران را به تنهایی و در وضعیت عدم مشروعیت بین المللی و فقدان حمایت های داخلی بردارد. گامی که اراده به برداشتن آن می تواند ترامپ را در رسیدن به دوره دوم حکومتش ناکام بگذارد. او حتی نتوانست درک کند که بازگرداندن تحریم های ایران چقدر می تواند دشوار و وموجب بی اعتباری نه تنها آمریکا بلکه فلسفه تحریم های اقتصادی در روابط بین المللی آمریکا شود. ایران ممکن است بواسطه عدم همکاری امریکا در برجام، روزهای سختی در پیش داشته باشد، اما این روزهای سخت برای آمریکا از جهاتی بیشتر است.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار