کد خبر: ۳۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
به گزارش آرانیوز، طبق گفته جامعه شناسان ، اگر فرهنگ یک جامعه به پویایی و پختگی لازم وشایسته نرسیده باشد ، پیشرفت ، انکشاف وتوسعه اقتصادی ،سیاسی واجتماعی و..آن میسر نخواهد بود . از این رو می توان گفت هنری مورد قبول است که اصیل ، الهام بخش وبرانگیزاننده وفرهنگ پرور وچراغ راه سیاستمداران جامعه باشد . لذا متولیان بحث فرهنگ باید دغدغه فرهنگ ، تئاتر وهنر را داشته باشند تا هنر بتواند بیش از پیش رشد کرده و توسعه فرهنگی تا حدی محقق شود .
اینکه چه اقداماتی درحوزه فرهنگ وهنر استان خوزستان انجام شده و مهمترین موانع پیش روی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان برای رشد متعالی فرهنگ و هنر چیست موضوعاتی است که در گفت وگوی تخصصی به آن پرداخته شده وآن را می خوانید .

 

مهمترین مشکلات اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان درسال گذشته چه بوده است ؟

در فصل پنج یعنی فصل فرهنگ و هنر از لحاظ اعتبارات مالی در مضیقه بودیم و توقع ما این بود دراین خصوص اعتبارات مالی خوبی دراختیار ما قرار داده شود . هرچند استاندار خوزستان و رییس سازمان برنامه وبودجه استان هم دراین خصوص تلاش خود را کردند اما باز هم مشکلات وجود دارد و تاکید می کنم اعتبارات نقش مهمی در توسعه و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر دارد ودر فصل پنچ نیازمند اعتبارات سه تا چهار برابری هستیم چون خوزستان استانی وسیع است و حاشیه های زیاد، شهرهای کوچک واقماری متعددی دارد.

یکی از اتفاقات خوب سال گذشته استان در حوزه فرهنگ وهنر را بگویید .
هیچ شهرستانی نبود که درآن رویداد مهم درحوزه فرهنگی وهنری (چه درسطح ملی وچه درسطح استانی ) تعریف نشده باشد و حتی کوچکترین شهرستان ها مانند رامشیر هم رویداد ملی تعریف واجرایی شد . ممکن است برخی انتقاد کنند فقط جشنواره برای شهرستان ها تعریف شده بود ؛ اما باید گفت این جشنواره های فرهنگی هنری براساس آسیب شناسی های کارشناسان بود که بازخورد خوبی داشت و منجر به پویایی و رشد مناسب فرهنگی هنری در شهرستان ها گردید و نمونه آن تشکیل انجمن شعر در چند شهرستان بود .

          

اهم برنامه های اجرا شده در حوزه فرهنگ وهنر استان را بفرمایید .

یکی ازاقدامات خوب انجام شده در سال گذشته ، توجه به برنامه ریزی های فرهنگی هنری درشهرستان هایی مانند هفتکل ،رامشیر، گتوند، هندیجان و..بود که قبلا در برنامه ریزی ها کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند . به عنوان مثال احیای جشنواره منطقه ای تئاتر کودک ونوجوان دزفول وکنگره ملی شعر خلیج فارس (در هندیجان) بعد ازچهار سال ، جشنواره استانی شعر پلاک های گم شده در رامشیر ، حل مشکل مکان انجمن هنرهای تجسمی و امکان فروش آثارهنری آنها درقالب نمایشگاه و برگزاری جایزه ادبی زنده‌یاد «دکتر افشین یداللهی >>وکنگره بزرگداشت شهید «علی جمال‌پور>> اهم برنامه های اجرایی ما بود.

با توجه به اینکه در حوزه تئاتر زیرساخت های مناسبی در شهر اهواز نداشتیم آیا اقداماتی دراین خصوص انجام شد ؟
در بخش تئاتر بسیج همگانی در سطح هنرمندان ایجاد گردید . تالار آفتاب اهواز بازسازی مجدد شد . فاز نخست تالار همایش مجاور موزه هنرهای معاصر به اتمام رسید وفاز دوم آن به زودی به مناقصه گذاشته می شود .ظرفیت این مجموعه فرهنگی هنری ۸۰۰ نفر است و برای برگزاری همایش ها وبرنامه های فرهنگی هنری وکنسرت های موسیقی مناسب است .
بحت خانه هنرمندان ‌هم که به اتفاق استاندار و هیات همراه از آن بازدید داشتیم، ظرفیت خوبی دارد که شامل ۵سالن فرهنگی هنری باشد و برای تکمیل آن نیازمند اعتبارات هستیم . اگراعتبارات خوب عمرانی به ما داده شود خوزستان را به محوری ترین استان در حوزه فرهنگ و هنر تبدیل می کنیم.

درباره جشنواره های استانی وملی که سال گذشته در استان خوزستان به اجرا در امد توضیح بفرمایید .
درسال گذشته جشنواره ملی شعر عربی رضوی( در کارون) ، جشنواره ملی یادمان ولایت به زبان عربی( درسوسنگرد)، جشنواره ملی لاله های فرات (درشوش ) ، همایش شعر ملی در کوچه آفتاب دکتر قیصر امین پور(در گتوند ) ،همایش شعر منطقه ای گویش همدرنگ (درباغملک) ، مراسم نمادین ورود کاروان امام رضا(ع) ( در خرمشهر) ، بزرگداشت شیخ هاشم کعبی دورقی (در شادگان ) ، سوگواره ملی تعزیه در جوار شیخ دعبل خزایی (در شوش ) ، جشنواره شعر استانی ، جشنواره صنعت چاپ ، تجلیل از خادمان نشر ، نمایشگاه کتاب استانی ، همایش شعر عاشورایی و بالاخره نصب موکب هایی در مرز چذابه در ماه محرم با رویکرد تئاتر ونمایش خیابانی وتعزیه را داشتیم که اتفاق خوبی درحوزه فرهنگ وهنر بود و در مجموع می توان گفت  سال گذشته ۱۳ جشنواره تئاتر و نمایش های خیابانی درسطح استانی و منطقه ای اجرا کردیم و ۱۸ فیلم هم در جشنواره فجر اکران شد .
علاوه بر این موارد ، ۵۲۰ عنوان نمایش در استان تولید شد و ۱۸۰۰اجرای عمومی گروه‌های نمایشی را همزمان در سطح استان داشتیم .برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی درشهرهای مختلف نیز ۲۳۰مورد بود که با راه اندازی گالری و نگارخانه درشهرهای مختلف آثار هنری توسط مردم مورد بازدید قرار می گرفت و در کل می توان گفت عملکرد خوبی در حوزه فرهنگ وهنر در استان داشتیم .

پارسال شاهد برگزاری سوگواره اربعین در آیینه ی رسانه بودیم که در استان ایلام برگزار شد باتوجه به اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع است آیا این امکان وجود دارد که چنین جشنواره های در این استان برپا شود ؟
ما جشنواره اربعین درحوزه تئاتر را سال گذشته درخوزستان درسطح ملی برگزار کردیم ولی برگزاری سوگواره اربعین در حوزه مطبوعات مبنی بر پیشنهاد خانه مطبوعات استان است که دراین صورت ما هم حمایت مالی می کنیم .

 آیا امسال برای اجرای کنسرت های محلی وبومی شهرستان ها همکاری می کنید؟
اولویت با گروه های محلی موسیقی فعال درحوزه فرهنگ وهنر استان است وآنها را حمایت می کنیم .سال گذشته هم موسیقی محلی ومقامی وآیینی در شهرهای مختلف برگزار شد و مجوز صدور ۱۲۸ کنسرت موسیقی را در استان صادر کردیم .

درباره اعزام گروههای هنری به خارج کشور توضیح بفرمایید ؟
سال گذشته ۸ مورد اعزام گروهای هنری ، موسیقی ، شعرا و هنرمندان به کشورهای لبنان ، عراق ، عمان ، کویت ، فرانسه وامارات داشتیم .

درحوزه مد ولباس هم آیا جشنواره ای سال گذشته برگزار شد ؟
سه جشنواره مد ولباس در سطح استان برگزار شد که در سطح  استانی ومنطقه ای و بصورت مشارکتی بودند .

 

آمادگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان برای  همکاری با آموزش وپرورش خوزستان  
با توجه به اینکه مهارت آموزی یکی از نکاتی است که در اشتغالزایی نقش مهمی دارد آیا امکان همکاری با آموزش وپرورش خوزستان را دراین خصوص دارید ؟
پیشنهاد خوبی است . ما آمادگی داریم با آموزش پرورش تفاهم نامه ای مبنی بر ارائه خدمات فرهنگی و هنری حوزه های مختلف امضا کنیم وشهرستان هایی مانند بستان، سوسنگرد ،باغملک ،ایذه، شوش و .. می تواند مورد هدف ما قرار گیرد به گونه ای که گروه های هنری ما به این شهرستان ها اعزام شوند و مباحث مختلف تخصصی هنرهای تئاتر ، شعر ، موسیقی و..را به علاقه مندان آموزش دهند و حتی این برنامه ها می تواند در سطح کانون های فرهنگی آموزش وپرورش هم اجرا شود ولی اینگونه نباشد که فقط یک ارگان متقبل هزینه شود .

 

درباره فعایت آموزشگاه آزاد هنری فعال در اهواز توضیح بفرمایید .
۱۳۰آموزشگاه در اهواز داریم که بطور مستمر آموزش های هنری را به علاقه مندان ارائه می دهند و مراکز هنری آموزشی درحوزه های مختلف نیز در استان ۴۲۰ آموزشگاه هستند .

درباره وضعیت سینماهای استان بگویید که در کدام شهرها با کمبود سینما مواجه بوده ایم وآیا اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شده است ؟
۹ سینما در استان خوزستان داشتیم که سال گذشته ۶سینما به آنها افزوده شد و اکنون تعداد آنها به ۱۵ عدد می رسد . سینماهایی که سال گذشته راه اندازی شد در شهرستان های مسجدسلیمان. شوشتر. شوش. بندرامام. بهبهان ( دو عدد سینما ) بود . دراهواز تعداد سینماها جوابگوی مردم است و نیازی به افزایش سینماها نیست ولی شهرستانهای همجوار مانند کارون وحمیدیه با کمبود سینما مواجه بودیم که سینما سیار راه اندازی کردیم .

مدتی قبل شنیده شد که قرار است یکی از چاپخانه های شهر اهواز به استان دیگری انتقال یابد  دراین مورد چه توضیحی دارید ؟
با انتقال چاپخانه از استان خوزستان به دیگراستان ها مخالف هستم و اجازه نمی دهم چنین اتفاقی رخ دهد ولی اگر چاپخانه ای از استان دیگر به اینجا آورده شود ایرادی ندارد.

خرید کتاب از ناشران استانی در سال گذشته چه مبلغی بوده است ؟ آیا برای کتاب فروشی ها هم تسهیلات خاصی در نظر گرفته شده است ؟
۱۲۵ میلیون تومان خرید کتاب از ناشران ومولفین استانی بوده است . کتاب فروشی ها تا سقف ۵۰۰میلیون تومان می توانند تسهیلات وام دریافت کنند واین موضوع قبلا هم اطلاع رسانی شده است .

درباره فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد هم توضیح دهید که در سال گذشته چه وضعیتی داشتند ؟
یک هزار و ۱۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد دراستان داریم که علارغم تلاش ما برای کمک به این مراکز ، بدترین وضعیت حمایتی از آنها را داشتیم چراکه اعتبارات ما محدود بود. این مراکز فعالیت های کلانی همانند فعالیتهای قرآنی ، فرهنگی وهنری ومطبوعاتی اعم از تئاتر ، شعر ، فیلم ، عکس ، چاپ کتاب و.. را در استان دارند ونقش آنها در جامعه مهم است .

یکی از فیلم هایی که با استقبال مردم مواجه شد فیلم <به وقت شام> بود . درخوزستان در حوزه تولید فیلم های دفاع مقدس درچه جایگاهی هستیم ؟
فیلم های تولیدی درحوزه دفاع مقدس در خوزستان محدود است ولی ما از عوامل تولید فیلم به وقت شام ودیگرعوامل اجرایی فیلم های تولیدی حوزه دفاع مقدس دعوت می کنیم تا با برگزاری جلسات نقد وتحلیل بیشترکارشناسان این حوزه ، به سمت تولید فیلم های دفاع مقدس نیز پیش برویم .

یک مجموعه فرهنگی هنری در منطقه عین دو است که گویا متعلق به اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی است وسالهاست بدون استفاده مانده دراین باره لطفا توضیح بفرمایید .
مجموعه بسیار مهمی در منطقه عین دو داریم که بیش از ده سال است در دست سازمان مسکن وشهرسازی می باشد وقرار بود آن را تکمیل وتحویل دهند ولی هیچ اتفاق خاصی رخ نداده طی این سالها نمای تمام سنگ های آن فرو ریخته است .پیشنهاد ما این است که این مجموعه فرهنگی هنری را به ما تحویل دهند خودمان تکمیل وبه بهره بردرای می رسانیم .متاسفانه این مجموعه فرهنگی هنری درحال نابودی است واستدعا دارم مسئولان با لحاظ کردن اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی به اداره کل ارشاد استان خوزستان باعث شوند تا به این مجتمع فرهنگی هنری به سرانجام برسد واز این ظرفیت بلااستفاده بهره مندی بیشتری بعمل آید. .

در ابتدای حضورتان بعنوان مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان تاکید داشتید که عوامل اجرایی دراین ارگان باید فعال عرصه فرهنگ وهنر باشند چقدرتوانستید جلوی سیاسی کاری در بخش مدیریت فرهنگ را بگیرید ؟
حقیقت همان ابتدا برخی جریانات سیاسی دراین خصوص به من خرده گرفتند که چرا از افراد سیاسیون در سکان های مدیریتی در بخش فرهنگ وهنر استفاده نمی کنم که من زیر بار این جریانات سیاسی نرفتم و استاندار هم من را حمایت کردند چراکه معتقدم افرادی که انتخاب می کنیم در راستای تقویت دولت تدبیر و امید قرار گیرند و در حوزه فرهنگ وهنر کارشناس و کاربلد باشند .

فرهنگ ،معادلات سیاسی یک مملکت را رقم می زند
پی آمد انتخاب های سیاسی اشتباه در بخش فرهنگ وهنر در جامعه چیست؟
یک فرهنگ و هنر نابود می شود .این کار پیامدهای منفی برای فرهنگ و هنر دارد وباعث ضربه زدن به این حوزه می شود و کلا مخالف هستم. متاسفانه فرهنگ با سیاست خیلی آمیخته است ، درحالیکه حوزه فرهنگ متعالی است وسیاست باید پشت فرهنگ حرکت کند؛ نه اینکه فرهنگ پشت سیاست باشد .معتقدم این فرهنگ است که معادلات یک مملکت را رقم می زند و دراین راستا مقام معظم رهبری هم گفته چیزی که حاضرم به خاطرش جان خودم را بدهم حوزه فرهنگ است.

چگونه می توان نقش مهمی واستراتژیک فرهنگی را درجامعه محقق کرد ؟
اگر به نقش مهم واستراتزیک فرهنگی پی ببریم همه چیز حل می شود. باید بیشتر کا رکنیم و نشاط وشادی و امید را در جامعه افزایش دهیم و با تبین فرهنگ وهنر خوب می توانیم فضای سالمی ایجاد کنیم.

برنامه های امسال اداره کل فرهنگ وارشاد خوزستان درحوزه فرهنگ وهنر را بفرمایید . اولویت امسال شما بر چه مناطقی است ؟
پارسال عمده فعالیت ما در ایجاد استانی با شاد ونشاط بود که با برگزاری برنامه های مختلف ومتنوع فرهنگی مانند جشنواره ها دراین مسیر گام برداشتیم .امسال نیز تصمیم داریم همین روند را با سرعت وشدت بیشتر ادامه داده و توجه ما به مناطق حاشیه نشین در همه حوزه های فرهنگی هنری باشد .
با توجه به اینکه در حوزه تئاتر، جشنواره بین المللی تئاتر اهواز را تعریف کرده بودیم که به علت نداشتن اعتبار نتوانستیم آن را برگزار کنیم ، امسال قرار است در مرداد ماه این جشنواره برگزار شود .دراین راستا ۵ پلاتو بطور همزمان درکنار تالار آفتاب اهواز در حال ساخت می باشد که اتفاق بی نظیری است .

درباره جشنواره بین اللملی تئاتر اهواز توضیح بدهید .
اهواز بضعم بنده ظرفیت های مختلف یی نهایتی فرهنگی هنری دارد . اولین قدم من در حوزه تئاتر معطوف شدن نگاه های بین المللی به سمت اهواز بوده که دراین راستا با ۷گروه هنری تئاتر از کشورهای مختلف مانند عراق، لبنان ، فرانسه و…. رایزنی شد تا مرداد ماه امسال در جشنواره تئاتر بین اللملی اهواز با موضوع نفت شرکت کنند وتئاترها بطور همزمان در ۵ تالار آفتاب مهتاب ، آینه ، شهرداری ، نفت به اجرا درخواهد آمد .با اجرای این جشنواره نگاه های بین المللی به ذخایر نفتی اهواز سرازیر می شود و مردم نیز می توانند بطور رایگان برای تماشای این تئاتر ها حضور یابد .

برای شبهای فرهنگی هم امسال برنامه ریزی شده است ؟
درخواست ما این بوده که امسال نیز هنرمندان خوزستانی در شبهای فرهنگی اجرای برنامه داشته باشند اما چون در سال گذشته حضور داشتیم معلوم نیست امسال هم از ما دعوت کنند وگفته شده از ۸ استان دعوت به عمل آمده وما هم دوست داریم حضور یابیم اما هنوز برنامه ای به ما اعلام نشده است .

سخن آخر ؟
امسال شاهد افتتاح چند پروژه فرهنگی هنری اعم از تکمیل سالن فرهنگی هنری در منطقه الهایی هستیم که پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارد ودر یک منطقه محروم هم درحال ساخت مجموعه فرهنگی هنری هستیم و طی سال ۹۶ اعتبارات خوبی به آن تزریق شده است و انشالله پروژه های عمرانی را به بهره برداری می رسانیم ضمن اینکه امسال برنامه های ما در شهرهای کمتر برخوردار فرهنگی ومناطق حاشیه ای بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار