کد خبر: ۳۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار سوال نمایندگان مشهد و ارومیه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.
لاریجانی: صدای رسای ملت‌های مظلوم پاسخ فشار ترامپ علیه مردم منطقه است/ کرباسیان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی: فعالیت های اجرایی باید از شورای عالی مبارزه با پولشویی منتزع شود/ موافقت مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی/ سوالات نمایندگان از وزیر ارشاد در دستور کار/ یک حاشیه از پارلمان/تذکر پی در پی نمایندگان به لاریجانی/ «به صحبت‌های ما گوش کنید»
به گزارش آرانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

در جلسه امروز مسئله FATF  و لوایح سه گانه مربوط به آن از جمله لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی ترویسم در دستور کار قرار دارد.

همچنین رسیدگی به طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی و بررسی طرح الحاق موادی به آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار امروز نمایندگان است.

مجلس قبل از این از ساعت ۸ تا ۸:۴۵ جلسه غیرعلنی داشت.

حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی
 برای بررسی لوایح مرتبط با FATF

وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بررسی لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس حضور دارد.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 18 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

شایان ذکر است که گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و همچنین گزارش کمیسیون مذکور درباره رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستورکار امروز صحن علنی مجلس قرار دارند که بر همین اساس مسعود کرباسیان در نشست علنی مجلس حضور یافته است.

لاریجانی: صدای رسای ملت‌های مظلوم پاسخ فشار ترامپ علیه مردم منطقه است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ باید بداند که فشار سیاسی و نظامی علیه مردم منطقه پاسخش صدای رسای ملت‌های مظلوم است.

 علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس ضمن تبریک پیروزی جریان مقاومت در انتخابات دو روز گذشته در لبنان، بیان کرد: این پیروزی را به دبیرکل نیروهای حزب‌الله آقای سید حسن نصرالله و رئیس‌جمهور لبنان، آقای عون و رئیس پارلمان لبنان، آقای نبیه بری، تبریک می گویم.

وی افزود: با همه تخریب‌ها و پول‌های کثیفی که آمریکا و صهیونیست‌ها و دنباله‌روهای آنها در لبنان خرج کردند، مردم رشید لبنان پای صندوق‌های ‌رای حرف اصلی خود را که نه به آمریکا و نه به صهیونیسم بود، بیان کردند.

لاریجانی گفت: ترامپ باید بداند که فشار سیاسی و نظامی علیه مردم منطقه پاسخش صدای رسای ملت‌های مظلوم است.

وی در ادامه گفت: امروز دو جریان مهم در منطقه دیده می‌شود. یکی جریان ارتجاعی متکی بر دیکتاتورها و وابسته به آمریکاست و دیگر جریان دموکرات هایی که ندای آن را در انتخابات لبنان و انتخابات شوراهای مصر و ان‌شاءالله در عراق خواهید شنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آقای ترامپ نتیجه رذالت‌های امنیتی آمریکا و صهیونیست‌ها در کمک به تروریسم در سالهای گذشته را در ‌آرای ملت رشید لبنان مشاهده کنید و تردید نکنید بی‌تعهدی در مسئله هسته‌ای نیز نتیجه مشابهی خواهد داشت. ملت بزرگ ایران با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و راه و روش انقلاب اسلامی که در سیره امام تجلی داشت، با استقامت مسئله را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت لبنان را در انتخابات اخیر به پارلمان لبنان و ریاست جمهوری این کشور تبریک می گوید و آرزوی توفیق بیشتر برای آنان دارد.

لاریجانی در ادامه هفته هلال احمر را به همه سختکوشان در این نهاد تبریک گفت.

وی در پایان درگذشت والده محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی را به ایشان و خانواده‌شان تسلیت گفت.

رئیس مجلس همچنین درگذشت آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده ولی‌فقیه در استان فارس را به خانواده محترم ایشان تسلیت گفت.

کرباسیان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی:
فعالیت های اجرایی باید از شورای عالی مبارزه با پولشویی منتزع شود
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضرورت های اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را تشریح کرد.

به گزارش آرانیوز، مسعود کرباسیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 18 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با بیان اینکه جرایم اقتصادی جدید به ویژه پولشویی آثار مخربی بر امنیت اقتصادی و سیاسی کشور دارد، گفت: اهمیت این موضوع سبب شد که در بهمن سال 86 نهاد اجرایی قانونگذاری و قضایی برای تعیین راهکارهای مبارزه با جرایم پولشویی، قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امروز درباره اصلاحیه قانونی که در سال 86 مصوب شده صحبت می شود، افزود: این اصلاحیه بر اساس تجربیاتی که در طی این سال ها به وجود آمده برای حل مسائل داخلی کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از سال 88 با تصویب آیین نامه اجرایی بر اساس قانون، کار آغاز و دنبال شد که در این قانون جمهوری اسلامی پدیده پولشویی به عنوان جرم معرفی و مجازات هایی در قانون برای آن در نظر گرفت.

کرباسیان با بیان اینکه در سال 96 دولت یک دهه از اجرای قانون لایحه اصلاح آن را به مجلس تقدیم کرد، یادآور شد: این اصلاحیه به منظور رفع نیازهای داخلی به مجلس ارائه شد که اشکالات قانون فعلی که در لایحه با همکاری مجلس برطرف شده عبارت است از عدم تناسب جرم و مجازات ها، محدود بودن دایره شمول جرم به درون کشور، پیش بینی نشدن رویه های اجرایی مناسب برای توقیف اموال و تغییر در ترکیب شورای عالی در قانون فعلی و اصلاح اعضا.

وی با اشاره به اینکه ضروری است که در لایحه دولت ساختارعملیاتی برای مبارزه با پولشویی تعریف شود، افزود: فعالیت های اجرایی از شورای عالی مبارزه با پولشویی باید منتزع شود و برای تأمین نیازهای داخلی اصلاحاتی در قانون صورت گیرد لذا متن گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی که به صحن علنی مجلس ارائه شده مورد تأیید دولت است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان از تمامی نهادهای حمایت کننده در تهیه و تصویب لایحه اعم از رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس  و معاونان قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و اعضای شورای عالی مبارزه با پولشویی و رئیس و اعضای کمیسیون حقوقی، قضایی و مرکز پژوهش های مجلس قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با رأی به تصویب این لایحه گام مثبتی در جهت اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

موافقت مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی

نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی  موافقت کردند.

 نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 18 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با کلیات این لایحه با 139 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

یک حاشیه از پارلمان/تذکر پی در پی نمایندگان به لاریجانی/ «به صحبت‌های ما گوش کنید»

موافقان و مخالفانی که برای ارائه سخنانشان درباره لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم تریبونشان روشن شده بود، خطاب به هیأت رئیسه و رئیس مجلس خواستند که به سخنان آنها توجه شود.

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

بر این اساس زمانی که کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس در موافقت با رد اصلاح قانون مبارزه با پولشویی درحال سخنرانی بود که پس از چند بار تذکر خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای رئیس، ای رئیس خوشنام! ای مرهم دردها و آلام! دور و بر تو چنان شلوغ است که انگار صف پنیر و دوغ است.

وی افزود: آقای لاریجانی موضوع مهمی است که لازم است شما هم به صحبت‌های ما گوش کنید.

لاریجانی درحالی‌که با جمعی از نمایندگان در جایگاه هیأت رئیسه در حال صحبت بود، گفت: بفرمایید.

سپس جهانبخش محبی‌نیا نیز به عنوان مخالف رد اصلاح قانون مبارزه با پولشویی خطاب به لاریجانی گفت: اوضاع هیأت رئیسه در آن بالا خیلی منظم نیست.

وی افزود: آقای رئیس! آقای دلخوش، یک بیت شعر درباره عدم توجه شما گفت: لذا لازم است اعضای هیأت رئیسه هم کمی توجه کنند.
صالحی در پاسخ به سوال پژمانفر:
لزوم حمایت از مطبوعات خصوصی به دلیل افزایش هزینه ها /یارانه ها در فضایی شفاف توزیع می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عدم تطابق منابع بین افزایش مجوزها با یارانه مطبوعات و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اصل ۴۴ قانون اساسی، مبنای دستورالعمل تهیه و اجرا شده در دوره وزرای قبل است.

 سید عباس صالحی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 18 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه مجوزی برخلاف مصوبه هیات وزیران اقدام به تفکیک روزنامه ها و مطبوعات در قالب دو دسته دولتی- عمومی و خصوصی کرده است، گفت: تا پیش از سال 88 در حوزه یارانه ها، کاغذ به طور یارانه ارزی در اختیار حوزه نشر و مطبوعات قرار می گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در آن سال 3254 نشریه در کشور وجود داشت، اظهار کرد: اما این رقم در پایان سال 96 با توجه به مجوزهای صادره به بیش از 11 هزار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مدیریت منابع مذکور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از این رو علی رغم اینکه میزان یارانه اختصاص یافته به کمتر از دو برابر افزایش یافت، اما مجوزها 3 برابر شده است، لذا شرایط اقتضا می کرد تغییراتی در دستورالعمل به وجود بیاید.

صالحی با اشاره به اینکه آیین نامه هیات وزیران، تغییرات در دستورالعمل را منوط به ارجاع هیات وزیران نکرده است، افزود: بنابراین دستورالعمل توسط وزارتخانه یاد شده تهیه می شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص تغییرات صورت گرفته گفت: یکی از تغییرات مبنی بر این است که نشریاتی که دولتی هستند یا نشریات عمومی که منابع بالاسری مناسبی دارند، مشمول یارانه نشوند. در این بین براساس سیاست های برنامه پنجم و ششم توسعه نیز باید از بخش خصوصی حمایت شود که این مهم نیز از جمله دلایل دیگر تغییرات در آیین نامه است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در حوزه مطبوعات با افزایش هزینه های کاغذ، کاهش تیراژ و... مواجه شده است، افزود: بنابراین در این رقابت ناخواسته باید بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد، لذا با این مبنا بحث تمایزبخشی بین بخش خصوصی و غیرخصوصی مورد توجه قرار گرفت.

صالحی بااشاره به اینکه مسئله خصولتی نیز مطرح است که با طرح دقیقی نحوه تمایز بین نشریات خصوصی و غیرخصوصی مشخص شده است، افزود: بنابراین در این راستا به اساسنامه ها مراجعه می شود و یارانه ها در فضایی شفاف توزیع می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر به مجموعه ای مانند روزنامه ایران که در سوال نماینده محترم سوال کننده وجود داشت، یارانه ای پرداخت شده، با مبنای ارجاع بودجه های مستقل بوده تا به خبرگزاری رسمی حاکمیت کمک شود.

وی تصریح کرد: بنابراین عدم تطابق منابع بین افزایش مجوزها با یارانه مطبوعات و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اصل 44 قانون اساسی، مبنای دستورالعمل تهیه و اجرا شده در دوره وزرای قبل است.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار