کد خبر: ۳۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
بازتاب جهانی محاکمه متهمان حملات تروریستی تهران، اظهار و نظر محمد بن سلمان در مورد روابط عربستان و اسرائیل، هشت کشته در تیراندازی کاخ سلطنتی عربستان و بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به فشار شدید آمریکا به اروپایی‌ها برای تحریم برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش آرانیوز، دولت آمریکا در حال فشار آوردن به متحدان اروپایی خود و دیگر کشورها است تا ضمن تهدید خواندن برنامه موشکی ایران، تحریم‌هایی را علیه آن اعمال کنند.

«برایان هوک» مشاور سیاسی ارشد «مایک پامپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا که همراه با او به ریاض رفته، گفت: «ما از کشورهای جهان می‌خواهیم که افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کنند».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی با ادعای اینکه برنامه موشکی ایران تهدید بزرگی برای صلح و امنیت جهانی است، تاکید کرد بخش اعظمی از مذاکرات با اروپایی‌ها، برای اعمال تحریم بر این ظرفیت‌های ایران است.

هوک یکی از اعضای تیم «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا است که برای تغییر دادن و اصلاح توافق هسته‌ای، در حال مذاکره با مقامات اروپایی است.

بازتاب جهانی محاکمه متهمان حملات تروریستی تهران/محمد بن سلمان: وقت تغییر در روابط اسرائیل و عربستان فرا رسیده است/ فشار شدید آمریکا به اروپایی‌ها برای تحریم برنامه موشکی ایران/8 کشته در تیراندازی کاخ سلطنتی عربستان

پامپئو شامگاه شنبه برای دیدار با مقامات سعودی و گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای، وارد ریاض شد.

این در حالی است که کمتر از دو هفته به موعد (22 اردیبهشت) تمدید تعلیق تحریم‌های ایران (ذیل برجام) توسط آمریکا باقی مانده اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور تهدید کرده که اگر «معایب توافق هسته‌ای ایران» برطرف نشود، تحریم‌ها را باز می‌گرداند.

بازتاب جهانی محاکمه متهمان حملات تروریستی تهران

آغاز جلسه رسیدگی به اتهامات عوامل گروهک تروریستی داعش در حمله سال گذشته در تهران(حمله به مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی«ره»)، در برخی رسانه های مطرح جهان از جمله فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس بازتاب داشت.

آسوشیتدپرس به نقل از یکی از رسانه های داخلی نوشت: جلسه محاکمه اعضای منسوب به داعش که درحمله (تروریستی) سال 2017 (1396) در تهران مشارکت داشتند، از روز شنبه در دادگاه انقلاب این کشور آغاز شده است.

این تارنمای خبری ادامه داد: بنا بر گزارشی که در تارنمای قوه قضائیه ایران منتشر شده، این پرونده 26 متهم دارد که روز شنبه هشت تن از آن ها به همراه وکلای مدافع خود در نخستین جلسه استماع پرونده حضور یافتند.

فرانس پرس افزود: با اینکه پنج مهاجم در همان روز حمله کشته شدند، اما پلیس در آن هنگام اعلام کرد که پنج تن در صحنه این حملات که در مرکز و جنوب تهران رخ داده بود، دستگیر شده اند.

بازتاب جهانی محاکمه متهمان حملات تروریستی تهران/محمد بن سلمان: وقت تغییر در روابط اسرائیل و عربستان فرا رسیده است/ فشار شدید آمریکا به اروپایی‌ها برای تحریم برنامه موشکی ایران/8 کشته در تیراندازی کاخ سلطنتی عربستان

همچنین گزارش هایی درباره دستگیر شدن ده ها تن دیگر در چند ماه پس از گذشت این حمله منتشر شد که بسیاری از آنها در عملیاتی در امتداد مرزهای عراق و ترکیه بود.

جزئیات اندکی از نحستین روز محاکمه منتشر شده که با حضور خانواده قربانیان این حملات برگزار شده است. ایران از دولت های عراق و سوریه در برابر داعش ودیگر گروه های شورشی (تکفیری) حمایت کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز در این باره گزارش داد: یک شعبه دادگاه انقلاب ایران روز شنبه محاکمه گروهی از متهمان به مشارکت در حملات سال گذشته در تهران را آغاز کرد که نخستین عملیات مرگبار گروه داعش در این کشور بود و هجده قربانی گرفت.

محمد بن سلمان: وقت تغییر در روابط اسرائیل و عربستان فرا رسیده است

ولیعهد عربستان سعودی که ماه گذشته به آمریکا سفر کرده بود، در دیدار با شخصیت‌های سینمایی صهیونیستی، از لزوم تغییر در روابط بین ریاض و تل‌آویو گفته است.

«حَییم سابان»، یکی از تهیه‌کننده‌های صهیونیست فیلم‌های هالیوودی که اخیرا طی ضیافت شام ویژه با «محمد بن سلمان» دیدار داشته گفت، او به دنبال این است چهره اسلام و عربستان را تغییر داده و خود را به عنوان «لورنس عرب» جدید معرفی کند.

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحرونوت»، سابان طی این ضیافت که چهار ساعت با او گفت‌وگو داشت، تأکید کرد: «نمی‌خواهم در اینجا درباره مفاد گفت‌وگوی اقتصادی‌ که با هم داشتیم سخن بگویم ولی بن سلمان طی این مکالمه گفت که زمان آن فرا رسیده که در روابط عربستان با اسرائیل تغییری ایجاد شود».

در همین ارتباط، «آدام آرون»، مدیر کل شرکت رسانه‌ای «اِی. اِم. سی.» که موفق به کسب مجوز راه اندازی ده‌ها سینما در عربستان شده است، در رابطه با اکران فیلم «پلنگ سیاه» برای اولین بار در این کشور نیز گفت: این فیلم داستان شاهزاده جوانی است که دست به تغییرات انقلابی در کشورش می‌زند.

بازتاب جهانی محاکمه متهمان حملات تروریستی تهران/محمد بن سلمان: وقت تغییر در روابط اسرائیل و عربستان فرا رسیده است/ فشار شدید آمریکا به اروپایی‌ها برای تحریم برنامه موشکی ایران/8 کشته در تیراندازی کاخ سلطنتی عربستان

به رغم ادعای ریاض مبنی بر عدم روابط با تل‌آویو، رسانه‌های صهیونیستی و سعودی طی ماه‌های گذشته با انتشار مطالبی افکار عمومی عربستان سعودی برای برقراری روابط دوجانیه آماده می‌کنند.

ولیعهد سعودی در سفر اخیر خود به آمریکا در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» گفته بود: «فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حق دارند در فلسطین برای خود سرزمینی داشته باشند».

هشت کشته در تیراندازی کاخ سلطنتی عربستان

فعالان معارض سعودی در صفحه‌های توئیتری خود، دلایل وقوع حادثه تیراندازی اخیر در کاخ الخزامی در ریاض را تشریح و اظهارات مقامات سعودی درباره این حادثه را «غیر منطقی» عنوان کردند.

در همین راستا، «بوغانم» معارض و فعال توئیتری معروف عربستان سعودی به نقل از منابع ویژه در ریاض فاش کرد که «در حادثه تیراندازی در کاخ الخزامی، 8 تن کشته و 11 تن از نیروهای گارد دربار سلطنتی زخمی شدند».

از سوی دیگر، «مجتهد» فعال معروف سعودی در صفحه توئیتر خود جزئیات جدیدی را درباره حادثه تیراندازی در کاخ ولی‌عهد سعودی فاش کرد و نوشت: حمله به کاخ الخزامی با توپ 50 میلی متری صورت گرفت.

مجتهد گفت، در این حادثه، هفت تن کشته شدند و عاملان آن از اعضای خاندان حاکمه آل سعودی هستند.

«سعد الفقیه» دیگر معارض معروف عربستان گفت: درگیری‌ها در کاخ الخزامی حدود پنجاه دقیقه ادامه داشت و منطقی نیست برای هدف قرار دادن یک هلی‌شات، حدود یک ساعت تیراندازی شود و از طرف دیگر، تیراندازی به سمت آسمان نبود، بلکه افقی انجام گرفت.

الفقیه در یک سخنرانی تصویری به نقل از منابع وابسته به دستگاه حاکمه آل سعودی گفت: «محمد بن سلمان» هدف عاملان حادثه بود.

او گفت: دربار سلطنتی عربستان به اعضای خاندان آل سعود دستور داد که از موبایل استفاده نکنند و به هیچ پیامکی پاسخ ندهند.

بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه

وزیران امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، روز شنبه در بیانیه ای به عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه، در نشست مسکو بر حفظ یکپارچگی و تمامیت سرزمینی این کشور و وحدت آن تأکید کردند.

دومین نشست محمد جواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاوش اوغلو که در ۲۸ آوریل ۲۰۱۸(هشتم اردیبهشت ماه 97) برگزار شد، دیپلمات های ارشد سه کشور در بارۀ تحولات وضعیت سوریه و مناطق پیرامون این کشور و تأثیر آن بر صلح و امنیت منطقه بحث کردند.

این بیانیه می افزاید: این وزیران با تأکید دوباره بر پایبندی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و نیز بر اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد، تأکید کردند، همگان باید به این اصول احترام بگذارند و آن را رعایت کنند.

وزیران فوق همچنین با تأکید بر عزم خود مبنی بر تقویت همکاری‌های سه‌جانبه بر پایۀ بیانیه‌های مشترک صادره از سوی رؤسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در تاریخ‌های ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ و چهارم آوریل ۲۰۱۸، توافق کردند که تلاش‌های مشترک برای تسهیل دستیابی به حل و فصل پایدار سیاسی در سوریه طبق چشم‌انداز ترسیم‌شده در قطعنامۀ ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و بهره‌برداری کامل از سازوکارهای چندلایۀ فرمتِ آستانه را افزایش دهند.

بر اساس این بیانیه، این وزیران با تأکید بر کارآمدیِ چارچوب آستانه به عنوان تنها اقدام بین‌المللی، اعلان کردند: این چارچوب توانسته است از طریق تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم، کاهش سطح خشونت و فراهم کردن شرایط مساعد برای حل‌و‌فصل سیاسی از جمله تسهیل گفتگوهای فراگیر سوری ـ سوری، به بهبود وضعیت در سوریه کمک کند.

بازتاب جهانی محاکمه متهمان حملات تروریستی تهران/محمد بن سلمان: وقت تغییر در روابط اسرائیل و عربستان فرا رسیده است/ فشار شدید آمریکا به اروپایی‌ها برای تحریم برنامه موشکی ایران/8 کشته در تیراندازی کاخ سلطنتی عربستان

سه طرف این نشست همچنین تصمیم گرفتند، نشست بین‌المللی بعدی دربارۀ سوریه را همزمان با دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان در ماه می ۲۰۱۸ در شهر آستانه برگزار کنند.

ظریف، لاوروف و چاووش اوغلو همچنین با تأکید بر اهمیت نقش فرایند آستانه در حصول اطمینان از پیشرفت واقعی در دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه از طریق فرآیند فراگیر، آزاد و عادلانه به راهبری و مدیریت سوری‌ها و مبتنی بر ارادۀ آزاد مردم سوریه که منجر به فراهم شدن قانون اساسی بهره‌مند از حمایت مردم سوریه و انتخابات آزاد و عادلانه با مشارکت همۀ سوری‌های واجد شرایط و تحت سرپرستی مناسبِ سازمان ملل متحد، توافق کردند که تعداد مشورت‌های مشترکِ منظم نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده ویژه او در امور سوریه را به منظور تسهیل آغاز هر چه زودترِ کار کمیتۀ تدوین قانون اساسی در ژنو بر مبنای توصیه‌های کنگرۀ گفت وگوی ملی سوریه در سوچی و با هماهنگی سه کشور ضامن افزایش دهند.

طرفین شرکت کننده در این نشست با تأکید بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودیِ نهاییِ داعش، جبهةالنصره و همۀ دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد شناسایی‌شده، بر موفقیت تلاش‌های جمعی خود در مبارزه با تروریسم تصریح کرده و از همه گروه‌های مخالف مسلح خواستند، کاملاً و بی‌درنگ با گروه‌های تروریستی مذکور، قطع مراوده کنند.

این بیانیه می افزاید: وزیران امور خارجه سه کشور ضامن آتش بس در سوریه با تأکید بر اهمیت تلاش‌ها برای کاهش تنش، دوباره پایبندی خود را به حفظ رژیم آتش‌بس که در کمک به کاهش خشونت در عرصۀ میدانی و کاستن از رنج انسانی، نقش مؤثری داشته است ابراز کردند.

طرفین با رد همۀ تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید در عرصۀ میدانی به بهانۀ مبارزه با تروریسم، عزم خود را برای مقابله با دستورکارهایی که به دنبال تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تضعیف امنیت ملی کشورهای همسایه است، ابراز داشتند.

بر اساس بیانیه مشترک، وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه، هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را شدیداً محکوم کرده و خواستار بررسی فوری و حرفه‌ایِ هر گزارشی در این باره مطابق با کنوانسیون منع توسعه، تولید، ذخیره‌سازی و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و امحای آنها توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به عنوان اصلی‌ترین مرجع ذیصلاح بین‌المللی برای احراز استفاده از سلاح‌های شیمیایی شدند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار