کد خبر: ۳۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی مجلس:
رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی کمیسیون عمران مجلس، راهکارهای افزایش سهم ایران از تجارت دریایی را تشریح کرد.
به گزارش آرانیوز، حسین هاشمی تختی با اشاره به وضعیت حمل و نقل دریایی در کشور ما، گفت: خوشبختانه در سال اخیر رایزنی های اقتصادی در زمینه افزایش حجم تجارت دریایی با ایجاد معاونت اقتصادی در درون وزارت امور خارجه و ایجاد متناظری در سفارت خانه ها صورت گرفته است.
رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه شرط موفقیت در حوزه حمل و نقل دریایی وجود رایزنان اقتصادی توانمند است، افزود: یک بخش مهم در این زمینه نیز وجود زیرساخت های مورد نیاز است.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس و به صورت اختصاصی کمیته بنادر و دریانوردی آن جلسات مختلفی را با مسئولان مرتبط با موضوع در بحث تجارت و صادرات دریایی برگزار کرده است، تصریح کرد: این کمیته در پی رفع گره هایی موجود بر سر راه تجارت دریایی و ارزآوری هر چه بیشتر از این منظر است.
هاشمی تختی با اشاره به اینکه 80 درصد سوخت کشور امارات از سوی ایران تامین می شود، گفت: متاسفانه با وجود تامین 80 درصدی سوخت این کشور شاهد هستیم که امارات در زمینه بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی ها) بسیار موفق تر از ما است.
وی با بیان اینکه در جلساتی با حضور ریاست سازمان بنادر و دریانوردی، وزرای نفت وهمچنین صنعت، معدن و تجارت به چرایی پیشی گرفتن امارات با سوخت ایران در بانکرینگ پرداخته خواهد شد، افزود: این موضوع که ارزآوری خوبی برای ما به همراه خواهد داشت باید با بررسی های دقیق و رفع موانع پیش رو محقق شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: موضوع سوخت رسانی به کشتی ها از سوی ایران در حال حاضر در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است تا بتوانیم با اتخاذ تدابیری این موقعیت ممتاز را از آن کشور کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید علت عقب ماندن ایران از بانکرینگ مشخص شود، افزود: باید مشخص شود که ضعف زیرساخت ها، کم کاری وزارت نفت و یا عدم توانایی در افزایش تعاملات سیاسی با کشورهای مختلف عامل این موضوع است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه برخی مواقع عدم وجود ارتباط حسنه با کشورهای مختلف به از دست دادن سهم بانکرینگ منجر می شود، تصریح کرد: در این زمینه نیز باید مسئولیت بانکرینگ را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا از سهم حداکثری برخوردار شویم.
هاشمی تختی با تاکید بر اینکه موضوع دیگر در حوزه تجارت دریایی موضوع ترانشیپ است، گفت: باید امکان و زیرساخت حضور کشتی های بزرگ مقیاس در کشور ما فراهم شود در غیر این صورت تخلیه و بارگیری در بنادر دیگر کشورها صورت گرفته و ارزش افزوده از این منظر عاید آن ها می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ترانشیپ در حوزه جنوب خلیج فارس انجام می شود، افزود: باید زیرساخت های مورد نیاز برای ورود کشتی های غول پیکر به بنادر داخلی فراهم شود تا از این منظر مجبور به پرداخت هزینه به کشورهای همسایه نباشیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اکنون برنامه ریزی ها صورت گرفته تا کشتی هایی که آب خور 14 متر دارند بتواند در برخی بنادر ما پهلو بگیرند، البته در این خصوص فاز اول و دوم انجام شده و اکنون در بندر شهید رجایی فاز سوم در حال عملیات اجرایی است.
هاشمی تختی با اشاره به موضوع مورد اهمیت دیگری که در مبادلات دریایی باید مدنظر باشد، تصریح کرد: ترانزیت موضوع مهم دیگری است که ارزآوری خوبی برای کشورهای مختلف داشته است.
وی ادامه داد: نزدیک ترین خشکی ما از بندرعباس تا کشورهای حاشیه شمالی، آسیای میانه و روسیه است اما از این نوع ترانزیت تاکنون خیلی استقبال نشده از این رو در حال بررسی این موضوع در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس هستیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، با بیان اینکه طولانی بودن روند بازرسی ها و معطلی های ناشی از آن یکی از عوامل از دست دادن ظرفیت ترانزیت برای کشور است، گفت: خوشبختانه با همت کمیسیون عمران مجلس مصوبه ای در خصوص کار شبانه روزی گمرکات و بنادر داشت که این مصوبه قانونی در راستای کاهش زمان معطلی در تخلیه و بارگیری بوده است.
هاشمی تختی نژاد با تاکید بر اینکه طولانی شدن روند تخلیه بار می تواند منجر به پرداخت جریمه یا همان دموراژ برای ما شود، افزود: برای اینکه ما شامل جریمه نشده و دموراژ پرداخت نکنیم بنادر و گمرک را برای تخلیه و بارگیری شبانه روزی کردیم.
رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید در زمینه کسب سهم هر چه بیشتر از تجارت دریایی اقدامات توام با هماهنگی های لازم صورت بگیرد در غیر این صورت کشورهای همسایه گوی رقابت را از ما خواهند ربود.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار