کد خبر: ۳۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
«وقتی قرار است همه جشنواره‌های مختلف فجر، آیین‌نامه‌های روزآمدی داشته باشند، بخش‌هایی از آن‌ها می‌تواند اصول مشترکی داشته باشد، از سویی بخش‌بندی آیین‌نامه‌ها می‌تواند تابع یک پروتکل واحد باشد. بنابراین تصویب آیین‌نامه جشنواره موسیقی با کمی تاخیر انجام خواهد شد.»
به گزارش آرانیوز، مطالبه هنرمندان برای تدوین آیین‌نامه‌ای برای جشنواره موسیقی فجر یکی از موارد بحث‌برانگیز اخیر حوزه موسیقی بود. این موضوع در دی‌ماه به به فراخوان دفتر موسیقی وزارت ارشاد منجر شد که از فعالان حوزه موسیقی خواسته بود نظرهای پیشنهادی و کارشناسی خود را در این زمینه ارسال کنند.

پس از گذشت حدود یک ماه از تمام شدن مهلت این فراخوان، سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ درباره تدوین این آیین‌نامه به ایسنا توضیح می‌دهد: من که به معاونت هنری آمدم آیین‌نامه‌ای در کارهای معاون هنری بود بود که آقای (علی) مرادخانی (معاون هنری سابق وزارت ارشاد) آن را دیده بود و پی‌نوشتی کرده بود که کلیت آیین‌نامه مناسب است و ما به سمت آیین‌نامه‌دار شدن جشنواره‌ها برویم، پدیده قابل توجهی است.

او ادامه می‌دهد: من که آیین‌نامه را خواندم یکسری ایرادهای حقوقی در آن دیدم، آن‌ها را علامت‌گذاری کردم و به آقای طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) ارجاع دادم که تصحیح شود. همزمان بخشی از هنرمندان موسیقی نامه‌ای نوشته بودند درباره برخی مواردی که از نظر آن‌ها مراعاتش در جشنواره فجر می‌توانست به افزایش کیفیت منجر شود؛ با آن‌ها هم جلساتی را گذاشتم که گفتند پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای را دادیم که ممکن است مورد قبول قرار بگیرد.

حسینی اضافه می‌کند: آیین‌نامه گروه منتقدان دقیقا همان آیین‌نامه‌ای بود که از اداره کل موسیقی به من ارجاع داده شده بود، من به آن‌ها توضیح دادم که ایرادهای حقوقی باقی است و یکسری از سوال‌های مقدر که باید در آیین‌نامه‌ها به آن پاسخ داده شود در آن متن وجود ندارد.

او با اشاره به فراخوان منتشر شده از طرف دفتر موسیقی، می‌گوید: بنابراین قرار شد دوستان مختلف با فراخوانی که اداره کل موسیقی وزارت ارشاد منتشر می‌کند، آرا و نظرات خود را ارسال کنند و بعد از آن شورایی که برای این موضوع تشکیل خواهیم داد، به تدوین مجموعه داده‌ها اقدام کند.

معاون هنری وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه اعضای این شورا را چه کسانی تشکیل خواهند داد؟ اظهار می‌کند: کارشناس موسیقی، کارشناسان حقوقی و امور اداری که می‌توانند آیین‌نامه‌ها را بر اساس استاندارد بنویسند، حضور خواهند داشت. بنابراین صرفا حضور بزرگان و کارشناسان موسیقی رافع نیاز نیست. وقتی آیین‌نامه‌ای تصویب می‌شود نباید ضعفی داشته باشد.

حسینی در ادامه بیان می‌کند: همه جشنواره‌ها در سال‌های دور یک آیین‌نامه اولیه داشتند اما تغییراتی که در جامعه هنری به وجود آمده و گسترش کمی و کیفی خانواده هنرمندان، نشان می‌دهد این آیین‌نامه‌ها نیاز به بازنویسی و تجدید دارد. در حال حاضر مجموعه داده‌ها به دفتر موسیقی رسیده است اما این نکته وجود دارد که جشنواره تئاتر و جشنواره تجسمی فجر هم آیین‌نامه می‌خواهد.

او می‌گوید: وقتی قرار است همه جشنواره‌های مختلف فجر، آیین‌نامه‌های روزآمدی داشته باشند، بخش‌هایی از آن‌ها می‌تواند اصول مشترکی داشته باشد، از سویی تبویب و بخش‌بندی آیین‌نامه‌ها می‌تواند تابع یک پروتکل واحد باشد. بنابراین تصویب آیین‌نامه جشنواره موسیقی با کمی تاخیر انجام خواهد شد که اشتراکاتش با بقیه آیین‌نامه‌ها برسد و آیین‌نامه‌های همسازتر و هماهنگ‌تر باشند.

حسینی همچنین توضیح می‌دهد: اصول آیین‌نامه موسیقی درآمده، آیین‌نامه تئاتر فجر در حال جمع‌آوری اطلاعات است و آیین‌نامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک پیش‌نویس اولیه دارد، دوستان در معاونت سینمایی نیز در حال گردآوری اطلاعات هستند. این گردآوری نه پس از پایان جشنواره بلکه در طول برگزاری جشنواره آغاز شده و ادامه دارد.

او درباره اولویت به سرانجام رسیدن این آیین‌نامه‌ها اظهار می‌کند: ما هم می‌دانیم هرچه زودتر این قاعده و ریل مشخص شود و گردانندگانش بتوانند سریع‌تر بر این ریل سوار شوند و کار خود را آغاز کنند، جشنواره بهتری را شاهد خواهیم بود. امیدوار هستیم خیلی زود بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار