کد خبر: ۳۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری سه روزه وارد استان خوزستان شد و در فرودگاه اهواز مورد استقبال جوروند مدیرکل اداره ارشاد استان قرار گرفت.
به گزارش اختصاصی آرانیوز (حوزه خوزستان)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرحی در دست داریم که مقدمات آن در عید نوروز کلید می خورد، براساس این طرح خیابان های فرهنگ و هنر در شهرها و کلانشهر ها ایجاد می شود.

 سید عباس صالحی روز شنبه در نشست با اهالی فرهنگ و هنر خوزستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان اظهار کرد: اولین طرح خیابان فرهنگ و هنر در آغاز سال نو در شهر یزد کلید می خورد و پس از آن در 2 شهرستان خوزستان به صورت پایلوت اجرا می شود.

صالحی: خیابان های فرهنگ و هنر در شهرها از سال جدید ایجاد می شود/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: شمال خوزستان ظرفیت های بالائی در حوزه فرهنگی دارد/ مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ دیدار فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد/ دستاوردهای فرهنگی هنرری اروند بیان شد

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح خیابان های فرهنگ و هنر، فراهم آوردن امکان عرضه محصولات فرهنگی و هنری و ایجاد اشتغال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:خوزستان را می شود از منظرهای مختلفی تعریف کرد که فضایی از مزیت های گوناگون این منطقه است و طبعا این فضا در ترسیم نقشه راه فرهنگی، هنری و ادبی استان اثرگذار است.

وی اظهار کرد: سابقه تاریخی و تمدنی بر مباحث فرهنگی و هنری استان تاثیر گذار است و از سوی دیگر مباحث مرتبط با اقوام استان نیز بر نقشه راه فرهنگی و هنری استان موثر است.

صالحی افزود: خوزستان علاوه بر تاریخ و تمدن خود، حتی در هنرهای مدرن تاریخ و کارنامه قابل توجهی در همه حوزه ها برای ارایه دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت فرهنگ و هنر و ادب خوزستان ظرفیتی است که به کار می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مجموعه اینها را به عنوان متغیر های تاثیرگذار در نقشه راه فرهنگی و هنری و ادبی و دینی استان ، باید درنظر داشت و کارها را جلو برد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما در نشست ها با اصحاب فرهنگ و هنر ، این است که مشکلات و موضوعات در تهران با معاونت ها و مدیر کل استان و معاونان ذی ربط بررسی و پیگیری می شود.

صالحی گفت: بنا نداریم در هیچ برهه ای وعده های بی پشتوانه بدهیم و بگوییم همه درخواستها و تقاضاها تامین می شود چراکه همه می دانند که در یک مجموعه انجام خیلی از کارها ممکن نیست اما همین که به سمت حل و رفع مشکلات حرکت کنیم خود قدم بزرگی است .

وی توضیح داد: همین که حس کنیم امروزمان بهتر از دیروز شده ، خوب است هر چند شاید بخشی از مشکلات هم حل نشده باقی بمانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آنچه که جامعه ایرانی را دچار اختلال اعتماد و اختلال ارتباطی و از هم گسیختگی اجتماعی می کند این است که مردم این حس خوب نسبت به حرکت امور به سمت جلو را نداشته باشند، نبود این حس خوب بدتر از هر پیشامد دیگری است.

صالحی گفت: با گفت و گوها، تعاملات و اعتماد به یکدیگر و ارتباطات می توان این حس خوب را ایجاد کرد و گره ها را گشود.

صالحی با بیان این که با همه روشها باید جریان توسعه زیرساخت ها جدی گرفته شود اظهار کرد: زیرساخت های فرهنگی و هنری را باید بالا ببریم چراکه خیلی از مسایل به مباحث زیرساخت های فرهنگی و هنری مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم کار تنها با منابع دولتی در کوتاه مدت به نتیجه می رسد غلط است، می توانیم از راه های مختلف برای توسعه زیرساختها مختلف استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اقدام مهمی که در حوزه اقتصاد فرهنگی مد نظر بوده و هست بحث توسعه زیرساخت ها و فضاهای فرهنگی، هنری، ادبی و دینی است.

وی اظهار کرد: در مسیر توسعه زیرساختها تلاشهای بسیاری در حال انجام است.

صالحی بیان کرد: مسیر مورد نظر در تفاهم نامه های منعقد شده با استانداری ها این است که بتوانیم با همگرایی، ترکیب امکانات وزارتخانه را با توان استانها برای توسعه فضاهای فرهنگی بیشتر کنیم.

وی تصریح کرد:خانه هنرمندان استان خوزستان با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و استاندار نیز به جد به دنبال آن هستند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت خانه فرهنگ اهواز گفت: موافقت نامه های این پروژه و منابع تامین اعتبار آن برای ما ایجاد اطمینان کرد و امیدواریم که در کمتر از سه سال به بهره برداری برسد و به فضای فرهنگی استان اضافه شود.

صالحی افزود: در سال جاری بیش از 120سینما در کل کشور ساخته شده است که بسیاری از آن ها در پردیس ها است.

وی اظهار کرد: در برنامه های خود افزایش پردیس های سینمایی را نیز در نظر گرفته ایم تا فرصت را برای دیده شدن این فضاها پدید آوریم و از این طریق به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت از فعالان فرهنگی و هنری توضیح داد: اگر فرهنگ و هنر را زیرساخت های بخش سخت افزاری بدانیم ، فعالان فرهنگی و هنری بخش نرم افزاری آن محسوب می شوند که جانمایه و موتور حرکت این حوزه هستند.

وی توضیح داد: پروژه تسهیل فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر نیز در دست پیگیری است، و به سوی تحقق آن در حرکت هستیم. 

صالحی ادامه داد: به سمت کاهش مجوزها و بازبینی آنها در حرکتیم تا محیط کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر را روانتر از گذشته کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه بیمه هنرمندان تلاشهای خوبی در سال جاری صورت گرفته در پایان سال گذشته تعداد 18هزار و 200 نفر تحت پوشش بیمه هنرمندان قرار گرفتند که این تعداد در سال جاری تا کنون به بیش از 29هزار نفر رسیده و تا پایان سال می تواند به 32هزار نفر برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اعطای وام اشتغال برای حوزه فرهنگ و هنر نیز هم اکنون در جریان است و اصحاب فرهنگ و هنر خودشان باید پیگیر آن باشند تا بتوانند از این وام کم بهره استفاده کنند.

وی ادامه داد: در بحث کپی رایت جلساتی با معاونان قوه قضاییه، نیروی انتظامی، داشته ایم تا در داخل کشور قانون مالکیت معنوی جدی تر گرفته شود و با متخلفان آن برخورد شود.

صالحی با بیان اینکه وجود اقوام مختلف فرصتی برای خوزستان است، تصریح کرد: باید به اقوام و حساسیت هایی که دارند توجه بیشتری شود، برهمین اساس مادر حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین نگاه دیپلماسی فرهنگی بعنوان یکی از رویکردهای هشتگانه کاری خود حرکت می کنیم.

آغاز نشست صمیمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب هنر خوزستان/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: شمال خوزستان ظرفیت های بالائی در حوزه فرهنگی دارد/ مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ دیدار فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد/ دستاوردهای فرهنگی هنرری اروند بیان شد
 
 صالحی: شمال خوزستان ظرفیت های بالائی در حوزه فرهنگی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه در نشستی با مدیران انجمن های فرهنگی هنری شمال خوزستان در محل فرمانداری شوشتر گفت:شمال خوزستان ظرفیت های بالائی در حوزه فرهنگی دارد که این ظرفیتها باید شکوفا شوند.

سید عباس صالحی در این نشست افزود: در میان شما حاضر شدم تا مشکلاتتان را از نزدیک بررسی کنم و به طور حتم باید به دغدغه های هنرمندان در این منطقه توجه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: شمال خوزستان ظرفیت های بالائی در حوزه فرهنگی دارد/ مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ دیدار فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد/ دستاوردهای فرهنگی هنرری اروند بیان شد

وی افزود: تفاهم نامه ای سه ساله در زمینه توجه به مسائل فرهنگی استان بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری خوزستان تنظیم شده است که اجرای مفاد این تفاهم نامه می تواند مشکلات حوزه فرهنگ و هنر را کاهش دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:با توجه به اینکه در آستانه سال 97هستیم تلاش می کنیم تا با عنایت به مشکلات حوزه فرهنگ و هنر خوزستان و رفع آن در سال آتی برنامه ریزی لازم انجام و موارد در بودجه سال آینده لحاظ شود.

در این نشست فعالان فرهنگی،هنری حوزه شمال خوزستان به بیان مشکلات خود از جمله حمایت از برگزاری برنامه های فرهنگی،هنری،تامین فضای های مورد نیاز برای اجرای برنامه ها،مطرح شدن برخی برنامه ها در حوزه ملی و تامین تجهیزات لازم برای اجرای برنامه ها پرداختند.

در ادامه سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است جشنواره موسیقی 24مقام شوشتری با حضور وی در این شهرستان برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته به استان خوزستان سفر کرده است تا در طول سفر سه روزه خود با حضور در بین هنرمندان و اهالی فرهنگ استان خوزستان مسائل و مشکلات آنان را از نزدیک بررسی نماید.

دکتر صالحی عصر پنجشنبه پس از ورود به اهواز به گلزار شهدای این شهر رفت و به مقام شامخ آنان ادای احترام کرده و سپس در نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان در بیت امام جمعه حاضر شد.

وی روز جمعه به خرمشهر و آبادان سفر کرد و ضمن حضور در جمع هنرمندان مناطق جنوب استان در یادمان شلمچه حاضر شد و برای شهدای هشت سال دفاع مقدس فاتحه قرائت کرد.


صالحی: تنوع اقوام یک فرصت برای ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تنوع اقوام از موضوعاتی است که برای ایران یک فرصت محسوب می شود گفت: این توع قومی رنگین کمانی را برای کشور تشکیل داده است.

سید عباس صالحی ظهر جمعه در حاشیه بازدید از یادمان شهدای شلمچه در خرمشهر، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: فرصت همزیستی اقوام مختلف در خوزستان باید کمک کند تا ایران زیباتر دیده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: تنوع اقوام یک فرصت برای ایران است/ مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ خرج کردن در حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ دیدار فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد/ دستاوردهای فرهنگی هنرری اروند بیان شد

وی ادامه داد: در خوزستان اقوام مختلف عرب ، لر، بختیاری و ... در کنار هم زندگی می‌کنند که سابقه و سنت تاریخی هرکدام از این اقوام در این منطقه فرصت ملی برای ایران زمین است.

وی بیان کرد: کسانی که از بیرون وارد این منطقه می شوند تنها با محصولات کشاورزی متنوع برخورد نمی‌کنند بلکه با انسان هایی که فرهنگ ها و هویت هایی را دارا هستند رو به رو می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این هویت ها به زیبایی تمام با نخ تسبیح ایران به هم وصل شده اند اظهار کرد:فرصت های بومی ما در هر یک از این حوزه ها فرصت های و ظرفیت های قابل توجه، و ذخیره ای هستند که به اندازه طلای سیاه ارزشمندند و می توانند فضا را برای محیط بیرونی ما جلب کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: وقتی تک تک اقوام فرصت ارتباطی در محیط پیرامونی ایجاد می کنند و با فرهنگ ها و هنرهای مختلف خودشان در دنیا حضور پیدا می کنند یا دیگران در ایران فضای آنها را می بینند احساس می کنند ایران زیبا است.

وی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شبکه های فضای مجازی بومی گفت: اگر ما به فضای بومی در هر حوزه ای متکی باشیم به پویایی آن صنعت کمک کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:امروز بخش مهمی از کسب و کار، مبادله اطلاعات، اشتغال، و اخبار در فضای مجازی است، اگر فضای صنعت حیطه مجازی، در زیرساخت ها چه نرم افزارها و سخت افزاری و چه تولید محتوا داخلی تر و بومی تر باشد کمک می‌کند تا اقتصاد فضای مجازی، تولید محتوا و امنیت، رونق و توسعه بهتری بیابد.

وی اظهار کرد: ما نیز حمایت لازم را در بخش های مختلف مرتبط به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی و در بخش مجوزها خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه برای سفری سه روزه وارد خوزستان شد.


وزیر ارشاد: منطقه آزاد اروند ظرفیت صدور فرهنگ و هنر کشور را در اختیار دارد
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: منطقه آزاد اروند، می تواند به عنوان یک پایگاه به منظور صدور فرهنگ و هنر ایران به کشورهای همسایه تبدیل شود.

سید عباس صالحی، ظهر امروز جمعه در نشست با اصحاب هنر و رسانه که در منطقه آزاد اروند برگزار شد، عنوان کرد: درآمدها و دستورالعمل های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک آئین نامه به منظور شفاف سازی اطلاعات و اعتماد سازی بین هنرمندان، ثبت خواهد داشت. رویکرد این وزرات خانه باید در همه برنامه های فرهنگی از جمله جشنواره و نمایشگاه ها به درستی برای افراد جامعه شرح داده شود.

وی افزود: وزرات ارشاد باید از فعالیت های فرهنگی و رسانه ای انجام شده در منطقه آزاد اروند حمایت کند؛ در سال گذشته تعداد بیمه شدگان این حوزه از ۱۶ هزار نفر به ۳۲ هزار مورد رسیده است. به طور حتم تعداد بیمه شدگان در این خصوص تا پایان فروردین ماه سال آینده به رقم چشم گیری خواهد رسید.

صالحی تصریح کرد: نقشه راه بخش توسعه فرهنگ و هنر خوزستان باید تدوین شود. روز گذشته تفاهنامه ای برای طراحی نقشه راه سه ساله این استان تهیه و امضا شد؛ در خصوص منطقه آزاد اروند نیز پیگیری های لازم در جلساتی در تهران انجام خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر ظرفیت های بین المللی منطقه آزاد اروند تاکید و اظهار کرد: دو شهرستان آبادان و خرمشهر می توانند پایگاه و دریچه ای برای صادرات و مبادلات بین المللی باشند؛ بدون شک توسعه فرهنگی، زیر بنای توسعه منطقه آزاد اروند است.

وی افزود: خوشبختانه در منطقه آزاد اروند بخش فرهنگ و هنر مورد توجه قرار گرفته و اهمیت توسعه این بخش برای مدیران منطقه مشخص شده است. در سایر مناطق آزاد به این حوزه توجه چندانی نمی شود.


قنواتی: بخش خصوصی فعالیت فرهنگی و هنری خوبی در منطقه آزاد اروند دارد

 همایون قنواتی مدیر توسعه فرهنگی و هنری سازمان منطقه آزاد اروندهم  گفت:حدود ۱۶ ماه است که براساس مصوبه سال  ۷۴ مبنی بر واگذاری مسئولیت های واگذار شده از وزارتخانه به مسئولین مناطق آزاد،کارمان را شروع کردیم در این مدت وظیفه ما پیگیری و ساماندهی بعضی موارد بود که کامل تفویض نشده  و امیدواریم با دستور وزیر تا چند ماه آینده هماهنگی ها کاملا صورت بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ خرج کردن در حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ دیدار فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد/ دستاوردهای فرهنگی هنرری اروند بیان شد

وی افزود:در این مدت برنامه های ما در ۳ بخش منطقه ای، ملی در منطقه و درنهایت بخشی هم با رویکرد بین المللی طراحی و انجام شده تاثیرات مثبتی هم بجای گذاشته است .

مدیر توسعه فرهنگی و هنری سازمان منطقه آزاد اروند گفت:خوشبختانه مجموعه فعالیت های بخش خصوصی نسبت به جمعیت در مقایسه با مقیاس کشور،آمارخوبی داشته و فضای ایجاد شده برای اشتغال درحوزه هنر،آمار قابل اعتنایی است.

قنواتی افزود:از جناب وزیر می خواهم با توجه به امکانات موجود و حاکم در منطقه،تسهیلات سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ در این منطقه صورت گیرد و نشستی با فعالان  سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ و هنر از جمله حوزه صنعت و چاپ  و دیگر بخش ها ،در منطقه داشته باشیم .

وی گفت:از دیگر فعالیت های ما نگاه ویژه به بحث زیرساخت های فرهنگی بوده که مطالعه فرهنگی در بخش فرهنگ عمومی در حال انجام است.

مدیر توسعه فرهنگی و هنری سازمان منطقه آزاد اروند افزود:در بخش فیزیکی و احیای سالن ها و مجتمع های هنری،مبلغی بالغ بر ۷میلیاردتومان مصوب کردیم که کارهای اجرایی آن نهایی شده و ساخت و ساز مجتمع های فرهنگی بازگشته و ۲۵ فضای فرهنگی،هنری را با اعتبار تکمیل خواهیم کرد.

 قنواتی گفت:آبادان و خرمشهر همواره در ادبیات معاصر ما در تمام حوزه ها صاحب اثر و تاثیر گذار بوده اند.باید مجددا کمک کنیم تا این توسعه فرهنگی کلید بخورد و اتفاق بیافتد.



 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  نشست بررسی ثبت ملی مسابقه بین المللی " امیرالبیان " در محل حسینیه سید عدنانی، سخنرانی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ خرج کردن در حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ دیدار فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد/ دستاوردهای فرهنگی هنرری اروند بیان شد

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با هیئت همراه  بر سر مزار سید عدنان قریفی یکی از مفاخر شهرستان خرمشهر حضور و به مقام شامخ ایشان ادای احترام کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ خرج کردن در حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ دیدار فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد/ دستاوردهای فرهنگی هنرری اروند بیان شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تفاهم نامه ای که با استانداری خوزستان منعقد شده، مسیر سه سال آینده حوزه فرهنگ و هنر این استان ترسیم می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار خوزستان تفاهم نامه امضا کرد/ صالحی: مسیر حوزه فرهنگ و هنر خوزستان برای3سال آینده ترسیم شد/ استاندار خوزستان: شورای فرهنگ عمومی بستری برای بارش افکار و سیاست گذاری در حوز فرهنگ عمومی است/ نماینده ولی فقیه در خوزستان: شهرهای استان، هر کدام یک روز شاخص در تاریخ کشور برای دارند/ فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر با وزیر ارشاد

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز پنجشنبه در فرورگاه اهواز در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا مسیر سه ساله فرهنگ و هنر خوزستان را طی تفاهم نامه ای ترسیم کنیم و این سفر فرصتی است تا با اصحاب فرهنگ و هنر در شهرهای مختلف این استان گفتگویی پیرامون رویداد هایی که می تواند برای حوزه فرهنگ و هنر استان رقم بخورد، داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوزستان برای همه ایرانی ها سرشار از خاطره، تاریخ و هویت است، افزود: این استان به اعتبار اینکه سرزمین فرهنگ ، هنر و ادب ایران است، منبع سرشاری نیز به منظور تزریق فرهنگ و هنر به همه کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در بحث های مرتبط با توسعه فضاهای زیرساختی هنر، فرهنگ و ادب استان، گفتگوهای خوبی صورت گرفته که این مسائل در تفاهم نامه ای با استانداری خوزستان تنظیم و امضا شده که بر همین اساس، مسیر سه سال آینده بخش فرهنگ و هنر خوزستان ترسیم خواهد شد.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی استان، نشست با اهالی فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه و همچنین سفر به شهرستان های شوشتر، آبادان و خرمشهر از جمله برنامه های وزیر در این سه روز  خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
خرج کردن در حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه خرج کردن برای حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم، گفت: هزینه‌کرد در حوزه فرهنگ، سرمایه‌گذاری مضاعف به شمار می‌رود؛ هر مقدار که فرهنگ متزلزل باشد، توسعه پایداری که می‌خواهیم داشته باشیم اتفاق نمی‌افتد. 

سید عباس صالحی در پنجاه و دومین شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان که شامگاه ۱۷ اسفندماه در بیت آیت‌الله موسوی جزایری برگزار شد، با بیان اینکه خوزستان برای جامعه ایرانیان قلب کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: این استان در دفاع هشت ساله سپر ایران اسلامی بوده است و نقش استان خوزستان از یادها نمی‌رود.

وی ادامه داد: این استان علاوه بر آنکه نماد مقاومت در دفاع مقدس است، دریچه ورود تشیع هم به شمار می‌رود. بزرگانی از صحابه ائمه شیعه محبت و معارف اهل‌بیت(ع) را به فضای ایران منتقل کردند و نقش اصلی را در گسترش معارف ائمه در این اقلیم داشتند. ادبای این استان هم در انتقال فهم و شعور دینی به جامعه ایران کوشیده‌اند؛ از دعبل خزاعی در حوزه شعر تا شیخ مرتضی انصاری در حوزه فقه.

فرهنگ روح زندگی اجتماعی است

صالحی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی بخشی از موضوع فرهنگ است، گفت: خوب می‌دانیم اگر حوزه فرهنگ به درستی مورد توجه قرار گیرد، حوزه‌های دیگر که در کنار فرهنگ هستند، سامان بهتری می‌یابند. فرهنگ ضلعی از ضلع‌های زندگی اجتماعی نیست بلکه روح زندگی اجتماعی به شمار می‌رود. اگر این روح فعال و بانشاط باشد، کالبد زندگی اجتماعی هم می‌تواند فعال و پرتحرک باشد، اما اگر این روح گرفتار افسردگی شد، طبیعتاً کالبد هم توانایی زیادی پیدا نمی‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از موارد دچار این غفلت شده‌ایم که گمان می‌کنیم رشد و توسعه در حوزه سخت‌افزاری است، افزود: حتماً ساخت جاده و سد لازم است، کما اینکه زندگی اجتماعی بدون رفاه و فرارفتن از کمبودهای اقتصادی حتماً مطلوب نیست. اما آنچه می تواند مخاطره‌آمیز باشد، آن است که این خطوط جاده‌ها بر زمینی استوار شده باشد که آن زمین، زمین ما نباشد. به نظر می‌آید آنچه که می‌تواند نگاه توسعه‌ای کشوری و منطقه‌ای را تنظیم کند، تغییر ماهوی و جدیدی در نوع نگاه ما به فرهنگ است.

خرج کردن برای حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم

وی با تأکید بر اینکه خرج کردن برای حوزه فرهنگ را هزینه‌کرد بی‌بازگشت تلقی نکنیم، تصریح کرد: هزینه‌کرد در حوزه فرهنگ، سرمایه‌گذاری مضاعف به شمار می‌رود. هر مقدار که فرهنگ متزلزل باشد، توسعه پایداری که می‌خواهیم داشته باشیم اتفاق نمی‌افتد.

صالحی ادامه داد: بخش مهمی از آنچه که می‌تواند و باید در فرهنگ رخ دهد، در شورای فرهنگ عمومی است. این شورا عالی‌ترین و وسیع‌ترین نهادی است که به حوزه فرهنگ عمومی توجه دارد. شورای فرهنگ عمومی صرفاً با یک دستگاه و چند دستگاه اداره نمی‌شود. این شورا در مرکز از 30 عضو تشکیل می‌شود و در استانها ترکیب قرارگاه حوزه فرهنگی را دارد. قرارگاه، ترکیب و هم‌افزای قوای مختلف در ایام جنگ در حوزه نظامی بود. اکنون هم شورای فرهنگ عمومی باید نقشی متشابه با آن قرارگاه را ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کمتر نهادی در حوزه فرهنگی وجود دارد که این مقدار شبکه فراگیر و سراسری داشته باشد. این ظرفیت کم مانند و کم بدیلی است. شورا ظرفیت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را دارد. تشکیل این شورا در استان‌ها با حضور نماینده ولی‌فقیه، استاندار و دبیری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌های تصمیم‌سازی را به وجود می‌آورد. چرا که موضوعات قابل توجهی در این حیطه وجود دارد که صرفاً فرهنگی نیستند بلکه به روح زندگی اجتماعی مربوط می‌شوند. 

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ دینی و دینداری به عنوان یک محور، پاره‌ای از اختلال‌ها در باورها، ارزش‌ها، رفتارها و نمادها،  وجود دارد که حتماً نیازمند راه‌حل‌جویی است، گفت: نتایج این بررسی‌ها در این حوزه علائم هشدار قابل توجهی را به ما می‌دهد که باید آنها را جدی بگیریم. بحث صرفاً در پاره‎ای از نمادهای ظاهری نیست که البته حفظ آن‌ها هم مهم است. در حوزه فرهنگ دینی، تعریف دینداری اجتماعی دارد تغییر می‌کند و این می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. این پیمایش ما جامعه آماری وسیعی داشته است. در این پیمایش وقتی که از افراد سؤال می‌شود که با این موضوع موافقید که دینداری به قلب پاک است ولو فرد نماز نخواند، می‌بینیم که دینداری تعریف جدیدی پیدا می‌کند و این مبنای اتفاقات بعدی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زلزله فقط زلزله مکانی نیست. این پیمایش‌ها هر پنج سال یک بار در شهرهای کشور انجام می‌شود که به ما هشدارهایی را می‌دهد که جدی و خطرناک است. خطرناک‌تر از ریزدگردهایی که در هوا دیده می‌شود. این ریزگردها در باطن افراد هستند و دیده نمی‌شوند.

وی بیان کرد: موضوع دیگری که در این پیمایش‌ها وجود داشته مساله مراجعه مردم در دین‌فهمی به مرجعیت و متخصصان دین است. آمارهای این پیمایش‌ها نشان می‌دهد که «تشخیص فرد در مسائل دینی» بالاترین میزان انتخاب و آمار را دارد. اگر بحث فرقه‌های مذهبی، انحرافی و خودساخته را داریم، اینها روبنا هستند، در زیربنا آنچه که مطرح می‌شود آن است که «می‌خواهم به فهم و تشخیص خود در مقام دینداری عمل کنم.»

صالحی گفت: شکل سنتی دینداری خط قرمزهایی را برای ما مشخص کرده است. در پیمایش‌های موجود در مساله «تماشای موسیقی همراه با رقص»، گزینه‌های «اشکالی ندارد» و «مخالفم ولی کاری ندارم»، رو به رشد است. بنابراین اینجا است که متوجه می‌شویم خط قرمزهای دینداری ما کمتر و کمتر می‌شود. مرجع دینداری و دامنه دینداری تغییراتی را به خود می‌بیند و خط قرمزهای دینداری کاهش پیدا می‌کند و اینها زیربنای اتفاقاتی است که ما در ظاهر می‌بینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه اخلاق اجتماعی اتفاقات قابل توجهی در حال رخ دادن است و باید آن‌ها را جدی گرفت. صداقت، امانت، وفای به تعهدات، از جمله آنها است. آیا جامعه‌ای که اخلاق اجتماعی در آن فرسایش پیدا می‌کند، می‌تواند توسعه اجتماعی یابد؟ در حوزه آسیب‌های اجتماعی پیمایش‌ها نشان می‌دهد گرفتار اختلال‌های قابل توجهی هستیم. با اعتیاد، طلاق و خانواده‌های از هم گسیخته، آیا توسعه اقتصادی به فرجام می‌رسد؟ آیا در فضایی که درگیر آسیب‌های متراکم اجتماعی هستیم می‌شود امیدی به توسعه اقتصادی داشت؟ همچنین هشدارهای قابل توجهی در حوزه فرهنگ اعتماد ملی و میزان اطمینان مردم به دستگاه‌‎های دولتی و عمومی به ما داده می‌شود.

وی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادی که این طرح‌های ملی را در حوزه فرهنگ جامعه دنبال می‌کند، هشدارهای خود را اعلام می‌کند و گفت‌وگوها را انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که می‌شود درباره این مسائل گفت‌وگو کرد و به نتیجه نزدیک‌تر شد، شورای فرهنگ عمومی استان‌ها است که می‌توان بر اساس آن مسیر سند توسعه استانی را پیگیری کنیم. هشدارهای ما جدی است، حجت‌ها تمام شده و اکنون زمان اقدام و عمل است.

صالحی همچنین در مورد پیشنهاد نامگذاری روزی به نام اهواز یا خوزستان در تقویم ملی، گفت: پیشنهادات خود را ارسال کنید و ما آماده پیگیری آن در شورای فرهنگ عمومی هستیم.


نشست صمیمی فعالان فرهنگی و هنری آبادان و خرمشهر
 با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود

ساعت 9 صبح جمعه 18 اسفندماه قرار است نشست صمیمی فعالان فرهنگی و هنری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل مجتمع فرهنگی و هنری خلیج‌فارس خرمشهر برگزار شود.

 سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز به‌منظور سفری سه‌روزه از طریق فرودگاه بین‌المللی اهواز وارد خوزستان شد.

وی در ابتدای سفر خود با حضور در گلزار شهدای اهواز به مقام شامخ شهدای 8 سال دفاع مقدس ادای احترام کرد، صالحی سپس در نشست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان در بیت آیت‌الله موسوی جزایری حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله پس از پایان نشست شورای فرهنگ عمومی عازم خرمشهر شد.

سازمان منطقه آزاد اروند امشب میزبان سید عباس صالحی است، ساعت 9 صبح جمعه 18 اسفندماه قرار است نشست صمیمی فعالان فرهنگی و هنری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل مجتمع فرهنگی و هنری خلیج‌فارس خرمشهر برگزار شود.

حضور در یادمان شهدای شلمچه، دیدار با مدیران استانی و شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست صمیمی با اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر خوزستان، نشست مطبوعاتی همچنین کلنگ زنی خانه فرهنگ در اهواز از دیگر برنامه‌های سفر سه‌روزه صالحی به استان خوزستان است.


همزمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
ارائه گزارش موفقیت های فرهنگی هنری اروند با استفاده از ظرفیت های هنرمندان و اهالی فرهنگ 

 گزارش کامل از موفقیت های چشمگیر فرهنگی هنری اروند با استفاده از ظرفیت های هنرمندان و اهالی فرهنگی در منطقه آزاد اروند.

بعد از تاسیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند و طی شدن مراحل شکلگیری روال اداری و بخش های مختلف اجرایی و هماهنگی این اداره کل با ادارات ارشاد آبادان و خرمشهر و به ویژه هنرمندان ارزشی اروند شاهد جهش چشمگیری در معرفی هرچه بهتر توانایی ها و استعدادهای هنرمندان بومی در سطح ملی هستیم.

دکتر عباس صالحی وزیر فرهیخته و محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه صبح در جمع هنرمندان منطقه آزاد اروند خواهد بود و شاهد گزارشی کامل و مستند از تلاش هنرمندان متخصص و بی ادعای اروند با استفاده از ظرفیت رو به رشد منطقه آزاد اروند و حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اروند خواهد بود.

هنرمندان و اهالی فرهنگی منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر با رویکردی عمومی و نه انحصاری؛ در حال آزمودن دوره ای جدید اند؛  دوره ای که تمامیت خواهی و انحصارطلبی و ایجاد التهاب در آن جایی ندارد و زین پس هنرمندان اروند بیش از پیش بیدار و هوشیار خواهند بود.

هنرمندان هنرهای نمایشی اروند به هیچ شخص بیگانه ای اجازه ورود و تصمیم گیری برای تئاتر اروند را نمی دهد و سال 97 را سال پرواز تئاتر اروند برای رسیدن به قله های بین المللی تئاتر نام گذاری مینماید و در صبح جمعه با مطالبه کامل حقوق اهالی تئاتر اروند از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین قدم برای پرواز را آغاز خواهد نمود.

افراد به ظاهر دلسوز؛ با تفرقه افکنی و ریا کاری به اهداف خود نخواهند رسید زیرا اهالی تئاتر اروند بیدارند و با مطالبه حقوق حقه خود تاریخ نوینی را برای تئاتر اروند با استفاده از ظرفیت پیشکسوتان دلسوز؛ متخصصان ؛ فارغ التحصیلان و استفاده از ظرفیت جوانان با استعداد رقم خواهند زد.

اختصاص 600 میلیون تومان بودجه در سال آینده به بخش تئاتر اروند توسط هنرمندان و پیشکسوتان متخصص تئاتر اروند برای رسیدن به اهداف نو و چشم انداز روشن ترسیم شده است که میتواند حاکی از اهمیت نگاه مدیران کل فرهنگی هنری منطقه آزاد اروند باشد.

از این پس دیگر بهره برداری های شخصی و انحصار طلبی در تئاتر جایی نداشته و چراغ های سالن های تئاتر همواره برای اهل تئاتر روشن است و دیگر تئاتری ها نباید نگران و هراسان باشند.

سکوت بالاترین پاسخ به سهم خواهان همیشگی اروند است و سازمان منطقه آزاد اروند با حضور چهره‌های شاخص هنری شهرستان ها، بدون حضور دلالان و واسطه گران فرهنگی و حمایت های روسای ادارات ارشاد آبادان و خرمشهر و دور کردن جیره خواران و حمایت کامل از هنرمندان در مقابل افراد ضد فرهنگ و تمامیت خواه ایستادگی میکند و نقش پر رنگ خود را به صورت مکتوب؛ مستند و با حضور چهره های فاخر و برجسته هنری به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان خواهد داد.

حضور گسترده چهره های شاخص در آیین سخنرانی فردا صبح وزیر پاسخی محکم به اندک سهم خواهان و تمامیت خواهان فرهنگ و هنر است که با یدک کشیدن نام هنرمند و آموزش رفتارهای غیر اخلاقی و هنری به تازه واردان و نوپایان عرصه هنر در تلاش به بهره برداری های شخصی و انحصاری هستند.

 فریاد رضایت اهل هنر اروند نسبت به تلاش های فرهنگی مدیران فرهنگ اروند با توجه به امکانات موجود به گوش وزیر محترم خواهد رسید و او نیز هوشیارانه تشخیص میدهد سره از ناسره را....

هنرمندان و اهالی تئاتر اروند



استاندار خوزستان:
باید از ظرفیت اساتید در شورای فرهنگی عمومی خوزستان بهره برد

 استاندار خوزستان گفت: باید در شورای فرهنگ عمومی استان از ظرفیت اساتید حوزه های علمیه، دانشگاهی و نخبگان جامعه بهره مند شد.

غلامرضا شریعتی عصر امروز پنجشنبه در شورای فرهنگ عمومی خوزستان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این شورا پس از تعطیلی چند ساله، مجددا در استان فعال و با نظم و ترتیب خاصی تشکیل جلسه خواهد داد.

وی افزود: جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی، بستری برای بارش افکار، طراحی و سیاست گذاری در حوزه فرهنگ عمومی خوزستان است.

شریعتی تصریح کرد: شورای برنامه ریزی خوزستان آمادگی لازم را دارد تا برنامه های طراحی شده از سوی شورای فرهنگ عمومی را مورد بررسی و در صورت نیاز مصوبات مربوطه را به تصویب برساند.

شریعتی ادامه داد: در شورای برنامه ریزی استان، آمادگی لازم در خصوص تصویب اعتبارات اجرایی شدن برنامه های شورای فرهنگ عمومی وجود دارد، اما انتظار ما از این شورا این است که قبل از تصویب اعتبارات و توزیع آنها بین دستگاه های اجرایی را در قالب یک طرح به شورای برنامه ریزی استان ارائه دهد؛ در همین راستا بعد از طرح موضوع، شورای برنامه ریزی استان ساز و کارهای لازم را فراهم کند.

وی با اعلام آمادگی استانداری برای حمایت از شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: باید در شورای فرهنگ عمومی استان از ظرفیت اساتید حوزه های علمیه، دانشگاهی و نخبگان جامعه بهره مند شد.

استاندار خوزستان با تأکید به اینکه شورای فرهنگ عمومی باید کارکرد خودش را به صورت جدی ارائه کند، اضافه کرد: آمادگی لازم در خصوص حمایت از موضوعاتی همچون؛ حوزه زنان، دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد.

شریعتی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوار هستیم تا در سفر سه روزه وزیر فرهنگ و ارشاد،  نقشه راه این حوزه برای استان خوزستان در سه سال آینده طی تفاهمنامه ای مشخص شود تا از این پس هر مسئولی به وظایف خود عمل کند تا در انتها به اهداف عالیه این حوزه دست پیدا کنیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان:
روزی به نام اهواز در تقویم ملی کشور به ثبت برسد

ماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: پیشنهاد ما این است تا روزی خاص به نام اهواز در تقویم ملی کشور به ثبت برسد.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری شامگاه امروز پنجشنبه در  جلسه دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شهرهای استان خوزستان، هر کدام یک روز شاخص، در تاریخ کشور برای خود دارند؛ مثلا روز سوم خرداد ماه، سالروز فتح خرمشهر است و شهرهای دیگر هم مانند؛ حمیدیه، سوسنگرد، آبادان و دزفول نیز دارای روز خاص خود در تقویم هستند.

وی همچنین در واکنش به نام گذاری روزی به نام خوزستان در تقویم ملی گفت: پیشنهاد ما این است تا روزی به نام اهواز در تاریخ کشور به ثبت برسد؛  روز ۲۷ دی ماه سال ۵۷ که روز چهارشنبه سیاه اهواز نامیده می شود، بهترین پیشنهاد برای نام گذاری روزی خاص این شهر است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در پایان به بیان خاطراتی از دوران انقلاب، تشکیل جلسات جامعه طلاب و روحانیت و همچنین روز ۲۷ دی ماه سال ۵۷ یا همان چهارشنبه سیاه اهواز پرداخت.

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
 در سفری سه روزه به استان خوزستان وارد شد

 دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه در سفری سه روزه به استان شهید پرور و ولایتمدار خوزستان وارد شدند و در فرودگاه مورد استقبال جوروند مدیرکل ارشاد، مدیران اداره کل و مسئولین استانی قرار گرفتند.

حضور در گلزار شهدای اهواز و مزار سردار شهید علی هاشمی، دیدار با آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، شرکت در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، دیدار با مسئولین فرهنگی استان، نشست با زیر مجموعه وزارت ارشاد، گفتگوی ویژه با صدا و سیمای خوزستان و آبادان، بازدید از شهرستانهای هشت سال دفاع مقدس خرمشهر و آبادان،  دیدار با مسئولین فرهنگی و هنری منطقه آزاد اروند، بازدید از شوشتر شهر شهید پرور شیخ شوشتری همچنین نشست با مسئولین و دیدار با خانواده شهدا و دیدار هنرمندان خوزستانی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست با اهالی فرهنگ و هنر منطقه آزاد اروند در محل مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس خرمشهر ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح روز جمعه ۱۸ اسفندماه از مهمترین برنامه‌های سفر صالحی وزیر ارشاد و هیئت همراه به استان خوزستان است.

دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری سه روزه وارد استان خوزستان شد/ جوروند مدیرکل اداره ارشاد استان از وزیر فرهنگ و ارشاد استقابل کرد/ صالحی در گلزار شهدا و مزار شهید علی هاشمی حاضر می شود/ وزیر فرهنگ به شهرستان های آبادان، خرمشهر و شوشتر می رود/ صالحی با آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه دیدار می کند

دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری سه روزه وارد استان خوزستان شد/ جوروند مدیرکل اداره ارشاد استان از وزیر فرهنگ و ارشاد استقابل کرد/ صالحی در گلزار شهدا و مزار شهید علی هاشمی حاضر می شود/ وزیر فرهنگ به شهرستان های آبادان، خرمشهر و شوشتر می رود/ صالحی با آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه دیدار می کند

دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری سه روزه وارد استان خوزستان شد/ جوروند مدیرکل اداره ارشاد استان از وزیر فرهنگ و ارشاد استقابل کرد/ صالحی در گلزار شهدا و مزار شهید علی هاشمی حاضر می شود/ وزیر فرهنگ به شهرستان های آبادان، خرمشهر و شوشتر می رود/ صالحی با آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه دیدار می کند


انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار