کد خبر: ۳۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس گفت: چرخ اقتصاد استان زنگ زده و در حال از کارافتادن است.
به گزارش آرانیوز، سید مهدی فرشادان ظهر امروز در نخستین همایش استانی همپا "همیاری و مشارکت در پیشرفت و آبادانی" با محوریت معرفی و تجلیل از مخترعین و نخبگان حوزه فعالیت‌های روستایی در استان کردستان که در تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: چرخ امنیت در استان کردستان بسیار خوب می‌چرخد اما چرخ اقتصاد استان زنگ زده و در حال از کارافتادن است.

وی گفت: وضعیت اقتصادی کردستان وضعیت مطلوبی نیست و کسانی که اکنون به عنوان مخترع با این محدودیت‌های بسیار شدید که در استان کردستان و در کشور وجود دارد اختراع کرده‌اند جای تقدیر و تجلیل است.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس تصریح کرد: در سال اقتصاد مقاومتی با شعار تولید و اشتغال همگی ما در مجلس دغدغه داریم تا حاشیه‌نشینی کاهش یابد و در روستاها اشتغال‌زایی کنیم.

وی گفت: به اذن مقام معظم رهبری یک و نیم میلیارد تومان اعتبار از صندوق ملی توسعه به اشتغال پایدار روستایی اختصاص داده شد و تا با ایجاد اشتغال روستا نشینان را در روستاها نگهداریم و 11 هزار میلیارد تومان نیز برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها هزینه شود.

فرشادان با اشاره به سیستم کارا در استان، افزود: سیستم کارا ناکارمد است و نتوانسته افرادی را که در روستاها هستند را جذب کرده و حداقل‌ها را که تسهیلات است را فراهم کند و این روستاییان هستند که همواره با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه گلایه داریم از سیستم کارا، اظهار کرد: سیستم کارا هنوز آمایش سرزمین را ندارد و در استان کردستان از 50 هزار تن توت فرنگی که در کشور تولید می‌شود 40 هزار تن آن در استان تولید می‌شود اما در سیستم کارا هنوز بررسی در مورد توت فرنگی و محصولات وابسته به آن وجود ندارد و نمی‌توانیم در این خصوص در خدمت کشاورزان و باغداران عزیز باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با گلایه از سیستم بانکداری استان، گفت: من از مدیران عامل بانک‌های استان گلایه دارم که هنوز نتوانسته‌اند خود را با سیستم کارا مچ کنند و با بهانه‌های واهی نتوانسته‌ایم برای کسانی که در روستا زندگی می‌کنند تسهیلاتی در اختیارشان قرار دهیم.

وی با خطاب قرار دادن مدیران استانی و مدیران بانک‌ها، گفت: اگر می‌خواهیم در سال اقتصاد مقاومتی اشتغال و پایداری ایجاد کنیم باید برای نخبگان فرش قرمز بیندازیم و از آنها حمایت کنیم.

وی با اشاره به احداث پنجره واحد سرمایه‌گذاری که برای تسهیل در امور سرمایه‌گذاری بود، گفت: این پنجره خود دست‌اندازی برای سرمایه‌گذاران در استان شده و به اذعان خود این سرمایه‌گذاران میانگین هفت ماه و 42 امضاء برای صدور یک مجوز در استان کردستان نیاز است.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: چرا در استان‌های دیگر اینگونه نیست و استان کردستان تافته جدا بافته‌ایی باشد و موانعی که در راه سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود سبب شود نتوانیم سرمایه‌ای جذب کنیم.

وی گفت: مدیران باید به خود بیایند چراکه فردا روزی و قیامتی هست و باید جوابگو باشیم و شاید از مسیرهای دنیوی رد شویم اما قطعا بر روی پل صراط جلویمان را خواهند گرفت و در این میان قرارگاه سازندگی بدون هیچ چشم داشتی کارهایی انجام داده که بسیار موفقیت آمیز است.

فرشادان افزود: در حوزه راه اگر جاده‌های استان قتلگاه انسانی است و اگر در حوزه راه روستایی آخرین استان کشور هستیم خوشبختانه قرارگاه سازندگی به کمک دولت آمده و به ما پیوستند و باید دست آنها را بفشاریم و از آنها قددرانی کنیم.

وی اظهار کرد: استان کردستان روستاهای دور افتاده‌ایی دارد و ما نتوانسته‌ایم حداقل‌ها را برایشان در نظر بگیریم و در حوزه آب شرب نیز نتوانسته‌ایم به آنها کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از آب استان استفاده کنیم، گفت: استان کردستان 33 سد ساخته شده و یا در دست احداث دارد و 6 میلیارد مترمکعب آب ذخیره پشت سدها را داریم و میانگین بارش سالیانه ما دو برابر کل کشور است و حوزه آبریز پنج استان هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم از آبی که مربوط به استان است بهره‌مند شویم.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس تصریح کرد: میانگین استفاده از آب در کشاورزی کشور 47 درصد و در استان کردستان با این میزان آب تنها 10 درصد است و حتی اگر بخواهیم فاصله 10 تا 47 درصد را پرکنیم میتوان 3 هزار میلیارد تولید ثروت کنیم و دیگر روستاییان به دلیل کمبودها، به شهر مهاجرت نکنند.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار