کد خبر: ۳۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
برداشت تجمعی ایران از گاز میدان پارس جنوبی از سال ۱۳۸۱ تا امروز به مرز هزار میلیارد مترمکعب رسیده و میزان برداشت روزانه ایران از این میدان مشترک در آستانه افزایش به ۵۵۰ میلیون مترمکعب در روز است.
به گزارش آرانیوز، ایران پس از پشت سر گذاشتن دوران جنگ تحمیلی از سال ۱۳۸۱ بهره برداری و تولید گاز از اولین فاز پارس جنوبی را آغاز کرد و با گذشت نزدیک به ۱۵ سال هم اکنون ظرفیت تولید گاز ایران در این میدان مشترک با قطر به حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

از سوی دیگر هم اکنون شمارش معکوس برای بهره برداری کامل از پنج فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی آغاز شده که این پنج فاز از ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین و پالایش شده، ۲۳۷ هزار بشکه میعانات گازی، یک‌هزار و ۲۰۰ تن گوگرد، سه میلیون تن اتان و سه میلیون و ۱۵۰ هزار تن گازمایع شامل پروپان و بوتان برخوردار هستند.

با بهره برداری کامل از این پنج فاز جدید ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران در مجموع با بهره برداری معادل ۲۱ فاز پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان به حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب در روز می رسد.

با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی ایران در یک قدمی برداشت روزانه برابر با قطر قرار می گیرد چرا که «محمد مشکین فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، ظرفیت برداشت روزانه قطر را ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرده است. با توجه به این گفته، ایران با بهره برداری از فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و مرحله دیگری از افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز از پارس جنوبی، ایران از قطر پیشی می گیرد.

بر اساس برنامه های تعیین شده توسعه ای پارس جنوبی، پس از بهره برداری از پنج فاز جدید، سال آینده هم تولید زودهنگام گاز طبیعی از پنج فاز دیگر این میدان مشترک شامل ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی آغاز می شود که در این صورت با احتساب تولید زودهنگام روزانه حدود ۷۵ میلیون مترمکعب و سپس تولید نهایی روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز ایران در پارس جنوبی به مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز می رسد.

بنابراین ایران در سال ۹۶ موفق به تولید روزانه برابر گاز طبیعی با قطر می شود و با راه اندازی فازهای نیمه کاره، در برداشت روزانه گاز طبیعی از این کشور همسایه حاشیه جنوبی خلیج فارس پیشی خواهد گرفت.

این در حالی است که به استناد آخرین گزارش ارائه شده از سوی شرکت نفت و گاز پارس، مجموع برداشت گاز طبیعی ایران از پارس جنوبی از سال ۱۳۸۱ تا پایان سال ۹۴ به میزان ۸۷۹ میلیارد مترمکعب بوده که با توجه به تولید بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان مشترک از ابتدای سال ۹۵ تا امروز، میزان برداشت تجمعی ایران از گاز میدان پارس جنوبی به مرز یک هزار میلیارد مترمکعب رسیده است.

*درآمد سالانه ۹۰ میلیارد دلاری توسعه پارس جنوبی

بر اساس محاسبات انجام گرفته و با احتساب هر مترمکعب گاز غنی تولید شده (شامل اتان، متان، پروپان و بوتان) ۱۳ سنت و ارزش ۵۰ دلاری هر بشکه میعانات گازی، ارزش محصولات تولیدی هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی (فاز ۱۹ معادل دو فاز استاندارد ظرفیت تولید گاز و محصولات گازی دارد) روزانه حدود ۳۰ میلیون دلار و سالانه معادل ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به عبارت ساده تر به طور متوسط سالانه از محل تولید و فروش گاز طبیعی و سایر محصولات تولیدی فازهای پارس جنوبی حدود ۹۰ میلیارد دلار درآمد نصیب اقتصاد ملی می شود که بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران به دیوان محاسبات، از سال ۱۳۸۱ تاکنون ارزش گاز و محصولات گازی تولید شده در پارس جنوبی به حدود ۴۶۰ میلیارد دلاری می رسد.

*آخرین وضعیت توسعه پارس جنوبی

در این بین به منظور توسعه این میدان مشترک که از آن به عنوان یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور نام برده می شود ساخت ۱۳ پالایشگاه بزرگ گازی و ۴۰ سکوی تولیدی در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۱۰ پالایشگاه ساحلی و ۲۵ سکو در دریا تکمیل و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

نکته قابل توجه آن آست که در بخش فراساحلی و با هدف انتقال گازهای ترش از سکوهای دریایی به پالایشگاه ساحلی هم در مجموع برای تمامی ۲۴ فاز پارس جنوبی احداث ۳۱۵۰ کیلیومتر خط لوله ۳۲ اینچی پیش بینی شده که تاکنون بالغ بر ۲۴۰۰ کیلومتر خط لوله در آب‌های خلیج فارس نصب و راه اندازی شده است.

در مجموع برای کل پارس جنوبی ۴۱۵ حلقه چاه تعریف شده که از این میزان ۲۸۵ حلقه چاه حفاری و ۱۵۷ حلقه چاه باقی مانده است.

بر اساس بودجه مصوب برای توسعه کل پارس جنوبی، ۹۱ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز بوده که حدود ۳۱ میلیارد دلار آن در پروژه‌های خاتمه یافته صرف شده و از ۶۰ میلیارد دلار باقیمانده هم تاکنون ۳۰ میلیارد دلار در طرح های در حال انجام هزینه شده و ۲۱ تا ۳۰ میلیارد دلار هم برای توسعه نهایی و فشارافزایی میدان هزینه خواهد شد.

در مجموع با تکمیل توسعه فازهای پارس جنوبی در کنار تولید روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، سالانه ۹ میلیون تن اتان، ۱۰ میلیون تن پروپان و بوتان و روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی به همراه ۵۲۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار