کد خبر: ۳۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیزدهمین روز و بیستمین جلسه رسیدگی به بخش هزینه ای لایحه بودجه 97 را آغاز کردند.
به گزارش آرانیوز، جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور 198 نماینده آغاز به کار کرد.

رسیدگی به لایحه از بخش هزینه‌ای تبصره 15 آغاز شد.

سقف دخل و خرج دولت در سال ۹۷ تعیین شد

نمایندگان مجلس سقف دخل و خرج دولت در سال ۹۷ را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (پنج‌شنبه) و در پایان بررسی جزئیات لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ با ۱۴۸ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر، سقف دخل و خرج دولت در سال ۹۷ را به این شرح تعیین کردند.

بودجه سال ۹۷ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال به شرح زیر است:

الف ـ منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر چهار میلیون و ۴۳۲ هزار و ۶۰۴ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال شامل: ۱ـ منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و ۸۶۱ هزار و ۸۶۶ میلیارد و ۱۴۸ میلیون ریال، ۲ـ درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر ۵۷۰ هزار و ۷۳۸ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال

ب ـ بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر هشت میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۰۱ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر ۸ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۰۱ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال.


اطلاعات حقوق کارکنان در اختیار سازمان اداری و استخدامی قرار می‌گیرد

دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تمامی اطلاعات مربوط به حقوق کارکنان رسمی و پیمانی خود را در اختیار وزارت امور اقتصادی و سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور قرار دهند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 در بخش هزینه‌ای تبصره 20 را تصویب کردند که این مصوبه به شرح زیر است:

الف ـ در اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک ها و شرکت های دولتی، مکلفند در سال 1397 نسبت ‌به استقرار یا تکمیل سامانه (سیستم) حسابداری قیمت ‌تمام‌ شده اقدام نمایند.

ب- به منظور اجرای مطلوب حسابداری تعهدی، مهلت تعهد و پرداخت اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، اعم از اینکه از محل اعتبارات عمومی و یا اختصاصی تأمین‌ شده و تا پایان سال مالی توسط خزانه‌داری کل در اختیار ذی‌حسابی دستگاه اجرائی ذی‌ربط قرار گرفته باشند، تا پایان سال مالی می‌باشد. مانده‌ وجوه مصرف‌ نشده هر سال به سال بعد منتقل و در راستای موافقتنامه مربوطه تا پایان سال بعد قابل مصرف خواهد بود. وجوهی که طی این مهلت به مصرف نرسیده باشد تا بیستم فروردین ماه سال پس از آن به خزانه واریز می‌شود.

ج- مازاد درآمدهای اختصاصی دستگاه های اجرایی از سقف رقم پیش‌بینی‌ شده در قانون بودجه سال 1397 با تایید و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور توسط همان دستگاه با رعایت قوانین مربوطه قابل هزینه است.

د- در اجرای حکم بند (پ) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه:

1- اعتبارات واحد مجری (عملیاتی) بر اساس توافقنامه مربوط در سامانه (سیستم) حسابداری دستگاه اجرایی به‌ صورت جداگانه نگهداری شده و تشخیص انجام خرج در این موارد با مدیر واحد مجری خواهد بود. رویدادهای مالی واحد مجری به نحوی در حساب ها نگهداری خواهد شد که امکان گزارش‌گیری رویدادهای مالی واحد مجری به‌طور مجزا وجود داشته باشد.

2- دستگاه ها و واحدهای مجری که بر اساس تفاهمنامه عملکردی اداره می‌شوند از اختیارات کامل در جابه‌جایی بین فصول اعتبارات هزینه ای مصوب برخوردارهستند.

3- دستگاه های اجرایی مکلفند تمام اطلاعات مربوط به حقوق کارکنان رسمی و پیمانی خود را در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور  قرار دهند. اعتبارات فصل اول و ششم  این دستگاه ها در سقف تخصیص با اولویت توسط خزانه‌داری کل کشور پرداخت می‌گردد.

4- از صرفه‌جویی‌های حاصل از تفاضل بین بهای تمام‌ شده مورد توافق در تفاهمنامه عملکردی و هزینه‌های قطعی فعالیت یا محصول در همان دوره تفاهمنامه، پنجاه‌ درصد (50%) به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان واحد مجری به‌ عنوان پرداخت‌های غیرمستمر و ارتقای کیفی محصولات بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و پنجاه درصد (50%) دیگر برای افزایش اعتبارات طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه های ذی‌ربط، مازاد بر سقف تخصیص اعتبارات مصوب کمیته تخصیص اعتبارات موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه، هزینه می گردد.

5- دستگاه های اجرایی مندرج در بخش دوم پیوست شماره (4) که در طول سال 1397 متقاضی اجرای کامل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد می‌باشند با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مشمول مفاد این تبصره می‌شوند.

آیین‌نامه اجرایی این حکم شامل نحوه نظارت عملیاتی، شاخص های عملکرد و سایر موارد حداکثر یک‌ ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

و- تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده (25) قانون برنامه ششم توسعه ، مکلف به تأمین حداقل 10 درصد (10%) از وظایف این ماده از طریق واگذاری و خرید خدمات می باشند. همچنین ایجاد هرگونه واحد اداری یا عملیاتی جدید برای انجام وظایف موضوع ماده فوق‌الذکر ممنوع است و تأمین خدمات مورد نیاز از طریق ساز و کار پیش‌بینی‌شده در این ماده و اعتبارات مصوب امکان‌پذیر است.

بند الحاقی- کمیته تخصیص اعتبار موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه مکلف است تخصیص اعتبار طرح های تملک دارایی سرمایه‌ای موضوع پیوست شماره (1) این قانون را به‌ گونه‌ای انجام دهد که تخصیص اعتبار هر طرح از ده درصد (10%) میانگین تخصیص طرح ها در طول سال کمتر نباشد. تخلف از اجرای این حکم تصرف در وجوه عمومی تلقی می‌گردد.

همچنین تبصره 21 تصویب شد که به موجب آن آیین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز این قانون حداکثر ظرف مدت دو ‌ماه پس از تصویب آن تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره 22 نیز به تصویب رسید که بر اساس آن کلیه احکام مندرج در این قانون صرفاً مربوط به سال 1397 است.


افطاری‌دادن از بودجه دستگاه‌ها ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ به پیشنهاد نماینده مردم تویسرکان، دادن افطاری با بودجه دستگاه‌های اجرایی را ممنوع کردند.

در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) مجلس، به پیشنهاد محمدمهدی مفتح، یک بند به تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۹۷ به شرح زیر اضافه شد. تامین هزینه افطاری دستگاه‌های اجرایی از بودجه دستگاه ممنوع است.

۱۱۲ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و سه رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه به مصوبه فوق داده شد.


اختصاص هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

نمایندگان مجلس هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص دادند.

 نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش هزینه‌ای، یک عبارت را به انتهای بند «ج» تبصره ۱۲ اضافه و تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، به دولت اجازه داده می‌شود معادل ۲۰ درصد از اعتبارات هزینه‌ای در ردیف‌های کمک‌های بلاعوض که مربوط به قوای مختلف است را تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال کسر کرده و به ردیف ۳۷ - ۵۳۰۰۰۰  موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اضافه نماید.  

پیش از این نمایندگان دولت را مجاز کرده بودند که اعتبار ردیف ۳۷- ۵۵۰۰۰۰ جدول شماره(۹) این قانون را برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با اولویت کسانی که دریافتی‌ماهانه آنها کمتر از بیست‌میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال می‌باشد، براساس آیین‌نامه اجرائی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد را اختصاص دهد. صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند افزایش احکام حقوقی سال ۱۳۹۷ بازنشستگان ذی‌نفع ناشی از اجرای این حکم را از ۱ /۱/ ۱۳۹۷ اعمال نمایند.

همچنین یک پیشنهاد دیگر برای الحاق به تبصره ۱۲ تصویب شد که به موجب آن به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد خود نسبت به تامین منابع مالی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند.

این بند نیز به تصویب رسید که در جریان بررسی آن علی لاریجانی گفت که در این دو بند حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده است.


اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تمدید شد

مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تا پایان سال ۹۷ تمدید شد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش هزینه‌ای، بند الحاقی ۱۰ به تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷/ ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن تا زمان لازم‌الاجرا شدن قانون جدید در سال ۱۳۹۷ تمدید می‌شود.

در زمان بررسی این بند نیز علی لاریجانی رییس مجلس گفت که امیدواریم این آخرین باری باشد که اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تمدید می‌شود. باید هر چه سریع‌تر قانون دائمی آن به تصویب برسد.


تکلیف شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به پرداخت هزینه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 97 شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را موظف به پرداخت هزینه‌هایش به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر کردند.

در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس شورای اسلامی مصوب شد: شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران مکلف است منابع تعیین شده در بودجه مصوب سالانه خود را به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر بابت هزینه‌های بهره‌برداری پرداخت کند.

همچنین مجلس شورای اسلامی مصوب کرد دیگر شرکت فروشنده برق نیروگاه‌های آبی موظفند تمام وجوه حاصل از فروش برق خود را پس از کسر هزینه‌های تولید برای سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های برق آبی به مصرف برسانند.

۲۰۰۰ میلیارد تومان به اشتغال مددجویان سازمان‌های حمایتی اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۰۰۰ میلیارد تومان به کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور برای پیاده‌سازی طرح‌های اشتغال مددجویان این دو سازمان حمایتی اختصاص دادند.

در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تصویب بند ج تبصره ۱۶ مصوب شد:‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک های عامل مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک چهارده‌ هزار میلیارد (۱۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و شش‌ هزار میلیارد (۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به سازمان بهزیستی با معرفی دستگاه های ذی‌ربط به مددجویان و کارفرمایان طرح های اشتغال مددجویی پرداخت نماید. در صورتی که هر یک از دستگاه های مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذر ماه ۱۳۹۷ استفاده نمایند، سهمیه مذکور به دیگر دستگاه های مشمول تعلق می‌گیرد.

همچنین در مصوبه‌ای دیگر با تصویب بند «د» تبصره مذکور مصوب شد: در اجرای ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، مبلغ یک هزار میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع قرض‌الحسنه بانک ها در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن نیازمند، قرار می‌گیرد.

همچنین با تصویب بند «و» تبصره مذکور مصوب شد تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد ریال درآمد ناشی از فروش اموال غیرمنقول مازاد وزارتخانه‌های تعاون و ارتباطات و دستگاه‌های وابسته به آن‌ها پس از تایید هیات وزیران برای افزایش سرمایه بانک‌های توسعه تعاون و پست بانک اختصاص می‌یابد.

اوراق اسناد اسلامی، ضامن تسهیلات پرداختی پیمانکاران بخش خصوصی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اوراق اسناد اسلامی را به عنوان ضمانت تسهیلات پرداختی به پیمانکاران مجری طرح‌های عمرانی در بانک‌های عامل مصوب کردند.

در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تصویب بند الحاقی چهار تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۷ مصوب شد: بانک های عامل مکلفند نسبت به پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت تسهیلات پرداختی به پیمانکاران مجری طرح های عمرانی اقدام نمایند.

دستورالعمل این بند توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تدوین و ابلاغ می‌شود.

پرداخت تسهیلات جهیزیه و ازدواج و مسکن به کارکنان، بازنشستگان و فرزندان ارتش

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بحث هزینه لایحه بودجه ۹۷، بانک مرکزی را مکلف کردند از طریق بانک‌های عامل تسهیلات قرض‌الحسنه جهیزیه، وام ازدواج و تسهیلات ودیعه مسکن به کارکنان،‌ بازنشستگان و فرزندان ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند.

 در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تصویب بند الحاقی یک تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۷ مصوب شد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در جهت بهبود معیشت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از طریق بانک های عامل و با هماهنگی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص دوازده هزار میلیارد (۱۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه جهیزیه، دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ازدواج پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به هر یک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تخصیص هشت هزار میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع عادی بانک ها که مابه‌التفاوت سود تا سقف نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محل منابع بنیاد تعاون آجا تامین می گردد، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن تا سقف هر فرد یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با بازپرداخت حداکثر بیست ساله اقدام نماید.

هزینه بیماری متابولیک، ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم همانند بیماران خاص محاسبه می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دولت را مکلف کردند بخشی از خدمات دارویی و درمان بیماران نازایی را مشمول بیمه سلامت قرار دهند بخشی از هزینه بیماری متابولیک، ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم همانند بیماران خاص محسابه کنند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (پنجشنبه) و درجریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه ای بند الف تبصره ۱۷ این لایحه را به تصویب رساندند به منظور رعایت عدالت در سلامت و پایداری منابع، در سال ۱۳۹۷ ارائه بسته خدمات بیمه پایه تعریف شده برای کلیه اقشار که براساس آزمون وسع به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌گیرند، حتی‌الامکان از طریق نظام ارجاع، پزشک خانواده و در مراکز دانشگاهی خواهد بود. بهره‌مندی از سطح خدمات بالاتر اعم از خدمات ارائه‌شده در مراکز غیردولتی و بیشتر از بسته خدمات بیمه پایه تعریف‌شده فوق‌الذکر، مستلزم مشارکت مالی بیمه‌شدگان در پرداخت حق سرانه بیمه خواهد بود.

نمایندگان همچنین بند ب تبرصه ۱۷ را به این شرح تصویب کردند: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون، راهنمای بالینی برای حداقل ۲۰۰ مورد از پرهزینه‌ترین خدمات را تهیه و به کلیه مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمانی و سازمان‌های بیمه‌گر جهت اجراء ابلاغ نماید.

در ادامه مجلس به بند ه تبصره ۱۷ نیز رای داد که براساس آن در راستای اجرائی نمودن بند (چ) ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه موضوع استقرار پایگاه اطلاعات بر خط بیمه‌شدگان درمان کشور و مدیریت مصارف، کلیه شرکت‌ها و صندوق‌های بیمه پایه و تکمیلی درمان، دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر مکلفند نسبت به ارسال برخط اطلاعات بیمه شدگان خود و به‌روزآوری پایگاه مذکور به صورت رایگان حداکثر تا پایان شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۷ اقدام و نسبت به بهره‌برداری از پایگاه مذکور از طریق جایگزینی ابزارهای الکترونیکی به جای دفترچه، جهت ارائه کلیه خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه شدگان تحت‌پوشش خود استفاده نمایند.

به موجب این مصوبه کلیه مراکز بهداشتی تشخیصی، درمانی و دارویی اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی مکلفند خدمات خود را از طریق استحقاق سنجی از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان و براساس ضوابط اعلام شده توسط سازمان بیمه سلامت ایران ارائه نمایند. همچنین سازمان بیمه سلامت ایران مکلف به حذف پوشش بیمه‌ای خود با سایر سازمان بیمه ای است. شیوه نامه همپوشانی این حکم توسط سازمان بیمه سلامت ایران تضمین و ابلاغ می‌شود.

 نمایندگان همچنین بند الحاقی ۱ تبصره ۱۷ را به تصویب رسانند که به موجب آن وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر پایه سلامت مکلف است حداکثر ظرف دو ماه نسبت به اصلاح نظام پرداخت به گلوبال برای حداقل ۱۲۰ خدمت که دارای بار مراجعه بالا و بار هزینه‌ای بالا دارند اقدام نماید.

به موجب این مصوبه تشریفات (پروتکل‌های) مورد نیاز خدمات سرپایی عمومی و تخصصی با استفاده از راهنمایی‌های بالینی برای حداقل 70 خدمت ضروری ظرف مدت سه ماه و بدون هرگونه ایجاد بارمالی تدوین گردد.

همچنین سازمانها و ارگان‌های غیردولتی که به هر نحوی از منابع عمومی دولت استفاده می‌کنند باید از تعرفه بخش دولتی تبعیت نمایند. همچنین در مناطقی که سایر بخشها از جمله سازمان تامین اجتماعی، شهرداری و نیروهای مسلح امکانات بیمارستانی و ارائه خدمات دارند باید به کلیه افراد بیمه‌شده با تعرفه دولتی خدمت ارائه نمایند.

طبق این مصوبه دولت مکلف است بخشی از خدمات دارویی و درمان بیماران نازایی را مشمول بیمه پایه سلامت قرار داده و بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم را همانند بیماران خاص محاسبه و از جدول شماره(۷) ردیف ۱۲۹۰۰۱۵ پرداخت نماید.

اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان به شرکت‌های تابع وزارت ارتباطات/ مجوز مجلس برای هوشمندسازی مدارس

نمایندگان مجلس به شرکت‌های تابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند که تا مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و ایجاد اپراتورهای ارائه دهنده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش‌ها اختصاص دهد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش هزینه‌ای بند «ب» تبصره ۱۸ را تصویب کردند.

براساس این مصوبه به شرکت‌های تابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ یک‌هزار و چهارصد میلیارد (۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد کارور(اپراتور)های ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخشها، حمایت از طرح (پروژه)‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره‌شده بر اساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت نمایند.

همچنین بند «ج» تبصره ۱۸ تصویب شد که به موجب آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود از طریق سازمان توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه خود نسبت به مشارکت خصوصی- عمومی داخلی و خارجی به‌منظور انجام طرح(پروژه)‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی از جمله هوشمندسازی مدارس موضوع ماده ۶۹ برنامه پنج ساله ششم توسعه اقدام نماید. منابع مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بخش دولتی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکتهای تابعه با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌شود.

بندالحاقی۱ به تبصره ۱۸ نیز تصویب شد که بر این اساس دولت مکلف است از طریق سازمان‌های توسعه‌ای به‌منظور ایجاد اشتغال و رونق تولید و در راستای توسعه سرمایه گذاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی و زیر بنایی و در اجرای مواد قانون برنامه ششم توسعه با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی نسبت به اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، زیرساختی و نوسازی صنایع با در نظر گرفتن مزیت‌های منطقه‌ای و آمایش سرزمین با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم با بکارگیری ابزارهای متنوع تأمین منابع مالی (منابع داخلی سازمان‌های توسعه‌ای، وجوه حاصل از واگذاری شرکتهای وابسته به سازمان‌های توسعه‌ای تسهیلات بانکی و منابع خارجی) اقدام نماید.

اختصاص اعتباری برای حمایت از طرح‌های تولیدی اشتغال‌زا

نمایندگان مجلس اعتباراتی را برای حمایت از طرح‌های تولیدی اشتغال‌زا با اولویت مسکن فرسوده و برای اشتغال مناطق مرزی مصوب کردند.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش هزینه‌ای در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس بند الف تبصره ۱۸ را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تأکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود علاوه بر اعتبار ردیف ۶۱-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون، بیست درصد (۲۰%) از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این قانون در قالب کمکهای فنی و اعتباری با ترکیب منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی جهت یارانه سود تسهیلات برای حمایت از طرحهای تولیدی اشتغال‌زا با اولویت بازسازی و نوسازی صنایع، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های صنعتی و معدنی نیمه تمام بخش خصوصی و پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، اجرای پروژه‌های صنایع کوچک و حمایت از پروژه‌های صنعتی، مسکن بافتهای فرسوده و طرحهای حمل و نقل ریلی(راه آهن)، کارورزی جوانان و طرحهای اشتغال‌زایی مناطق مرزی هزینه نماید.

اعتبارات موضوع این بند بر اساس شاخص هایی که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به‌ تصویب هیأت‌ وزیران می‌رسد در اختیار استان قرار گیرد.

 اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای استانی کسر شده موضوع این بند باید در همان استان یا شهرستان هزینه گردد به نحوی که اعتبارات در نظر گرفته‌شده آنها کاهش پیدا نکند.

۱- صندوق توسعه ملی مجاز است با تصویب هیأت امنا تا معادل یکصد و پنجاه هزار میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع ریالی خود را با نرخ صفر درصد نزد بانک های عامل سپرده‌گذاری نماید تا با تلفیق با منابع نظام بانکی، صرف اعطای تسهیلات موضوع این بند گردد.

۲- به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود از طریق بانک های عامل، معادل منابع موضوع بند (الف) و جزء (الف- ۱) به طرح های توسعه تولید و اشتغال موضوع این حکم، تسهیلات اعطاء نماید.

۳- ساز و کارهای اجرایی و نظارتی این بند مطابق آیین‌نامه اجرائی با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

نمایندگان در بخش درآمدی مجوز را به صندوق توسعه ملی داده بودند تا با معادل ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع ریالی را نزد بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کند.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار