کد خبر: ۳۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
به گزارش آرانیوز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح و بعدازظهر امروز ادامه رسیدگی به لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای را در دستور کار دارند.

در جلسه روز گذشته مجلس، نمایندگان تا تبصره ۷ لایحه بودجه را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.


لاریجانی: سه قوه برای تحقق فرمایشات رهبری در زمینه عدالت اجتماعی اهتمام کنند

رئیس مجلس خواستار توجه قوای سه‌گانه به فرمایشات رهبری در زمینه عدالت اجتماعی شد.

 علی لاریجانی در ابتدی  جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) بررسی برخی موضوعات بودجه و عزاداری به مناسب ایام فاطمیه را علت تاخیر در برگزاری جلسه علنی امروز عنوان کرد.

وی ضمن تسلیت ایام فاطمیه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مردم تبریز، اظهار کرد: از فرمایشات راهگشای رهبر معظم انقلاب در روز گذشته که روز شهدای مردم تبریز بود، تشکر می کنیم. ایشان بحث جامعی در مورد مسیر انقلاب ارائه کردند. همچنین نقاط قوت حرکت انقلاب پس از 40 سال را عنوان کردند و آسیب‌هایی که در این زمینه وجود دارد به خوبی مورد اشاره قرار دادند. تاکید ایشان بر اولویت‌های امروز کشور در مسائل اقتصادی و تولید و رفع موانع تولید و صادرات بسیار مهم بود و من از نمایندگان تشکر می کنم که در خلال بررسی لایحه بودجه به موضوع تولید و صادرات توجه کردند و ان‌شاالله این مسیر را ادامه خواهیم داد.

لاریجانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به مستضعفان خاطر نشان کرد: انتقاد ایشان از غفلت در تحقق عدالت و عدالت اجتماعی در کشور  ایجاب می‌کند که قوای سه‌گانه اقدامات بیشتری در زمینه تحقق فرمایشات ایشان داشته باشند.

رئیس مجلس یادآور شد: تاکید مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد و رویکردهای ارتجاعی که بعضا مشاهده شده، ایجاب می کند که ما جلسات دقیقتری در مجلس و دولت و قوه قضائیه داشته باشیم و راهکارهای تحقق فرمایشات ایشان که در این مقطع انقلاب بسیار مهم است پیگیری شود.

دلخوش: بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز قاطعانه ورود پیدا کند
 
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که باید بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار عملا وارد شده تا شاهد ایجاد ثبات در قیمت ارز باشیم البته که بعید است این نرخ تا آخر اسفند پایین آید.

کاظم دلخوش اظهار کرد: اینکه دولت یکسری راهکارهایی را برای کاهش نرخ ارز و ایجاد ثبات در این بازار در نظر گرفته است جای قدردانی دارد اما بانک مرکزی باید از همان ابتدا به فکر می‌بود نه اینکه بعد از رسیدن قیمت دلار به حدود ۵۰۰۰ تومان تازه ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه اقدامات بانک مرکزی نمی‌تواند راهگشا باشد، توضیح داد: در حال حاضر قیمت سکه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اینکه سکه با دو قیمت یک میلیون و ۳۰۰ و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای مقاطع فروش یک ساله و شش ماهه پیش‌فروش می‌شود فایده‌ای ندارد چون اگر فرد پولش را در بانک بگذارد می‌تواند به سودی بیشتر از این دست پیدا کند پس باید بانک مرکزی راهکار دیگری را در نظر بگیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی باید با راهکارهای عملی و نه حرف بازار ارز را در دست گیرد تا شاهد ثبات در این بازار باشیم.

دلخوش در پایان در پیش‌بینی از نرخ دلار و ارز تا پایان سال جاری، گفت: بعید می‌دانم که قیمت دلار و ارز تا یک ماه آینده کاهش پیدا کند.

روحانی رئیس جمهور کشورمان در تازه‌ترین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در دولت دوازدهم گفت: ما آنچه که برای خدمات و نیازهای مردم در زمینه توزیع اسکناس میان مردم لازم است آماده می‌کنیم و نوسانات نرخ ارز هم بلند مدت نخواهد بود و مقامات بانک مرکزی در این زمینه تلاش‌های خود را دنبال می‌کنند.

وی افزود: دولت هیچ‌وقت به نفعش نیست که نرخ دلار را در بازار بالا ببرد، برای اینکه مخارج خودش را بالا می‌برد. دولت هیچ‌گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین بودجه نیست.

روحانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که خیال ما بابت دلار راحت باشد؟ گفت: بله راحت باشد.


کمک بلاعوض دولت برای مرمت و بازسازی قنوات

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دولت را مکلف به کمک بلاعوض برای مرمت و بازسازی قنوات کردند.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای بند الف تبصره ۸ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن دولت مکلف است در راستای اجرای حکم بند ب  ماده ۳۵ قانون برنامه ششم و اصلاحات بعدی آن برای اجرای عملیات تکمیل و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، اجرای عملیات آب و خاک کشاورزی، با تأکید بر یکپارچه‌سازی اراضی احداث آب‌بندان‌ها، مرمت و بازسازی قنوات که توسط بخش‌های غیردولتی و تعاونی‌های تولیدی انجام می‌شود، تا هشتادوپنج درصد (۸۵%) اعتبارات مورد نیاز را از محل طرح‌های ذیل برنامه‌های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه نماید. سهم باقی‌مانده به عنوان سهم بهره‌برداران به صورت نقدی یا تأمین کارگر و تأمین مصالح یا کارکرد وسایل راهسازی و نقلیه و یا نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری قابل پذیرش است.

این بند با ۱۷۸ رای موافق، ۵ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر به تصویب رسید.


الزام شهرداری تهران و کلانشهرها به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا

مجلس شهرداری تهران و کلانشهرها را به اجرای طرح «ناحیه کاهش آلودگی هوا» ملزم و موارد مصرف درآمد ناشی از آن را تعیین کرد.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور، دو بند از تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند (الف) تبصره ۸ لایحه بودجه «به دولت اجازه داده می‌شود برای اجرای عملیات تکمیل و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، اجرای عملیات آب و خاک کشاورزی، با تأکید بر یکپارچه‌سازی اراضی احداث آب‌بندان‌ها، مرمت و بازسازی قنوات که توسط بخشهای غیردولتی و تعاونی‌های تولیدی انجام می‌شود، در راستای اجرای حکم بند ب قانون برنامه ششم توسعه تا هشتادوپنج درصد(۸۵%) اعتبارات مورد نیاز را از محل طرحهای ذیل برنامه‌های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند. سهم باقی‌مانده به عنوان سهم بهره‌برداران به صورت نقدی یا تأمین کارگر و تأمین مصالح یا کارکرد وسایل راهسازی و نقلیه و یا نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای دارای پروانه بهره‌برداری قابل پذیرش است».

نمایندگان همچنین در بند (ب) این تبصره، شهرداری تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا را مکلف کردند، «در اجرای ماده (۶) قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۶ مبنی بر الزام اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق متوقف کردن و صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نسبت به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) اقدام کنند. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف است مطابق قانون نسبت به جریمه متخلفین اقدام کند. مبالغ وصولی جریمه‌های صادرشده به ردیف درآمد عمومی ۱۶۰۱۸۳ نزد خزانه‌داری کل واریز می شود تا از محل اعتبار ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون در جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران و سایر شهرهای دارای آلودگی هوا اختصاص یابد».

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی برای کاهش آلودگی

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، برای کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری حمل و نقل عمومی هزینه شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای بند ب تبصره ۸ این لایحه را به تصویب رساندند.

براساس آن در اجرای ماده (۶) قانون هوای پاک مصوب ۲۵ /۴/ ۱۳۹۶ مبنی بر الزام اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق متوقف نمودن و صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا مکلف به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) هستند.

به موجب این مصوبه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مطابق قانون نسبت به جریمه متخلفین اقدام نماید. مبالغ وصولی جریمه‌های صادر شده به ردیف درآمد عمومی ۱۶۰۱۸۳ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌گردد تا از محل اعتبار ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون در جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران و سایر شهرهای دارای آلودگی هوا اختصاص یابد.

همچنین بند الحاقی تبصره ۸ که درآن به دولت اجازه داده شده بود از محل کمک‌های بخش‌های کشاورزی از تولید محصولات کشاورزی حمایت کند، با رای مجلس از متن بودجه حذف شد.



مجوز مجلس به راه‌آهن برای زیباسازی و بهسازی

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مجاز به زیباسازی و بهسازی حریم خطوط راه‌آهن با استفاده از اموال منقول و غیرمنقول خود از جمله اراضی ملی و دولتی‌اش شد.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس، ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش هزینه‌ای، یک بند را به تبصره ۱۰ با ۱۱۵ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس الحاق کردند.

بر اساس این مصوبه، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مجاز است با استفاده از کلیه اموال منقول و غیرمنقول خود از جمله مالکیت اراضی ملی و دولتی تحت اختیار خود واقع در محدوده ایستگاه‌های راه‌آهن از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به زیباسازی و بهسازی حریم خطوط واقع در محدوده شهرها و ایستگاه‌های راه‌آهن اقدام نمایند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است نسبت به صدور اسناد مالکیت اراضی یاد شده به نام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس تصمیم کمیته‌ای مرکب از هر یک از نمایندگان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصاد و دارایی اقدام کند.

انتهای پیام/*


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار