کد خبر: ۳۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
شهریار- پس از گذشت ۵ ماه از تحلیف اعضا پنجمین دوره شوراهای اسلامی، شهرداری پرجمعیت ترین شهر غرب استان تهران همچنان با سرپرست اداره می شود و اعضا شورا جلسات انتخاب شهردار را ترک می کنند.

به گزارش آرانیوز، احسان پرنیان: اعضا پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهریار، اول شهریور ماه ۹۶، یعنی حدود ۵ ماه پیش طی مراسمی، کار خود را به طور رسمی آغاز کردند، افرادی که با شعارهایی همچون بهبود مدیریت شهری، ارتقا سطح خدمات شهری و ... از مردم رای گرفتند.

مشخص است، که اعضا شورای شهر، مسئولیت اجرایی ندارند و بازوی اجرایی آن ها برای عمل به وعده های شیرینشان، شهردار منتخب آن ها است، فردی که باید با در نظر گرفتن سابقه، تجربه، دانش، تخصص، پاک دستی و بسیاری دیگر از پارامترها انتخاب شود، تا بتواند با عملکرد خود، رضایت مردم را جلب و اعضا شورای شهر را «بد قول» نکند.

این اتفاق در مورد شهریار، شهری که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۹ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز شهرستانی با ۷۴۴ هزار نفر جمعیت در غرب استان تهران است، نیز صدق می کند.

انتخاب شهردار در شهریار از جایی کلید خورد، که اعضاء منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر، قبل از مراسم تحلیف، فراخوانی صادر کرده و از افراد توانا برای تصدی مدیریت شهری شهریار دعوت کردند، تا رزومه خود را برای تصدی این پست به ارائه کنند و حدود ۱۸ نفر در بازه زمانی مشخص شده رزومه خود را به شورای شهر ارائه دادند و بسیاری از شهرداران منطقه، زمانی که دیدند، مسعود رهنما، شهردار شهریار در دوره چهارم، هم رزومه ارائه کرده است، از ارائه رزومه خودداری کردند.

این افراد توسط اعضا شورای شهر به چالش کشیده شده و برنامه های آن ها در جلسات متعددی دریافت می شد و در نهایت این افراد به ۴ الی ۵ گزینه رسیدند، اما به یکباره احسان درخشان نسب، که نه رزومه و نه برنامه داده بود و حتی در زمان مقرر داوطلبی را برای تصدی پست شهرداری شهریار اعلام نکرده بود، به یک باره به عنوان سرپرست شهرداری این شهر انتخاب شد.

این در حالی است، که بارها افراد معتمد شهریار، از شورای این شهر خواسته بودند فراخوان دیگری برای جذب داوطلبان سمت شهرداری این شهر صادر کند، اما این درخواست ها با مخالفت اعضا شورای شهر مواجه شد.

جالب است، بدانید پس از گذشت ۵ ماه یعنی حدود یک نهم عمر مفید شورای شهر، شهرداری شهریار هنوز با «سرپرست» اداره می شود و اعضا شورای شهر که چندی پیش و در دوران نامزدی انتخابات، دغدغه مندان بهبود مدیریت شهری بودند، گویا دیگر دغدغه ای برای عمل به وعده ها ندارند.

این موارد را داشته باشید و بگذارید، کنار تایید دقیقه ۹۰ انتخابات شورای اسلامی شهریار و قضایایی که سبب حضور محمد محمودی شاه نشین، رییس هیات نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا کشور و نماینده ملارد، شهریار و قدس در فرمانداری و برگزاری جلسات متعدد با نامزدهای معترض شد.

انتخاب یک سکان دار برای شهرداری شهریار، سریالی طولانی است، که قطعا سبب وقفه در امور مدیریت شهری می شود، ۲۱ شهریور ماه بود، که پس از کش و قوس هایی که البته طبیعی هم بود، « احسان درخشان نسب توسط شورای شهر به عنوان شهردار شهریار معرفی شد. » ، این آغاز ماجرا بود، از آن پس زمزمه های عدم تایید شهرداری درخشان نسب در محافل متعدد شهریار شنیده شد.

اعضا شورا با هم دلی و درایت عقب ماندگی شهر را جبران کنند

اما این زمزمه ها زمانی به واقعیت تبدیل شد، که علی مهدور رییس شورای اسلامی شهر شهریار، در تاریخ ۲۶ دی ماه، در گفتگو با خبرنگار مهر، از «مخالفت وزارت کشور با شهرداری درخشان نسب در شهریار» و در عین حال از تشکیل جلسه ای در صبح ۲۷ دی ماه( یعنی فردای آن روز) برای انتخاب شهردار شهریار و معرفی وی به وزارت کشور خبر داد.

وی همچنین گفت: بلافاصله پس از دریافت نامه مخالفت وزارت کشور با شهردار شدن درخشان نسب، جلسه اول انتخاب شهردار را تشکیل دادیم، اما به دلیل ترک جلسه برخی از اعضا، جلسه از رسمیت افتاد.

دغدغه مهدور قابل درک بود، چرا که ۵ ماه گذشته و شهریار بدون شهردار اداره می شد، ولی این دغدغه اجرایی نشد و در این مرحله همان شیوه قدیمی عدم حضور مخالفان در جلسه شورای شهر تکرار شد، تا جلسه شورای شهر به حد نصاب نرسد و معوق شود.

رییس شورای اسلامی شهر شهریار در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: جلسه فوق‌العاده انتخاب شهردار شهریار به دلیل غیبت سه عضو به حدنصاب نرسید و لغو شد.

وی از اعضا شورای شهر شهریار خواست، تا با هم دلی و درایت بیشتر و انتخاب شهردار، در جبران عقب ماندگی های این شهر گام بردارند.

شهردار منتخب قوی تر از شهرداران سابق باشد

یکی از شهروندان شهریار در خصوص ترک جلسات انتخاب شهردار توسط اعضا شورای اسلامی این شهر به خبرنگار مهر گفت: ما از نمایندگان خود در شورای شهر انتظار داریم که شهر را به یک ثبات مدیریتی و آرامشی برسانند، که خدمات دهی در آن بدون وقفه انجام شود، شهرداران همه شهرهای اطراف انتخاب شده و تغییرات چه مثبت و چه منفی صورت گرفته اما شهریار که بزرگ ترین شهر غرب استان تهران است، هنوز شهردار ندارد و بلاتکلیفی وجود دارد.

سام مولایی افزود: زمانی که شهردار مشخص نیست، قطعا معاونت های شهرداری نیز دچار بلاتکلیفی هستند و دود آن به چشم مردم می رسد و زمان خدمت در شهر از دست می رود و این بزرگ ترین آسیب است.

وی گفت: ما به این که چه کسی انتخاب می شود، کاری نداریم، تنها برای ما این موضوع اهمیت دارد که اولا شهردار دارای معیارهای قانونی تصدی این پست باشد و ثانیا توانمند بوده و قوی تر از شهرداران گذشته باشند، چرا که اگر شهردار قوی تر نباشد، انتخاب شوراهای جدید بی معنا است.

بعید است حکم شهردار شهریار در سال ۹۶ صادر شود

یک کارشناس مدیریت شهری منطقه غرب استان تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: زمانی که وزارت کشور نامه ای در خصوص مخالفت با شهردار معرفی شده توسط شورای شهر شهریار ارسال کرده است، پافشاری بر روی وی جایز نیست و به ضرر مردم شهر تمام می شود، زمان قرائت نامه وزارت کشور، در شورای شهر عده ای جلسه را ترک کرده و در جلسه چهارشنبه برای انتخاب شهردار نیز این افراد شرکت نکرده اند.

ذبیح الله اصغری گفت: ترک جلسات توسط اعضا شورای شهر جای سوال است، مردم دوست دارند شوراهای جدید، قوی تر از شوراهای قبلی باشد و به تبع آن شهردار یک شهر نیز باید در هر دوره قوی تر باشد، اما گام به جلویی در انتخاب شهردار شهریار مشاهده نشده است و حتی در این مساله نوعی عقب نشینی نیز مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: زمانی که یک فرد بدون سابقه حتی یک دوره شهرداری، به عنوان شهردار یک شهر ۳۰۰ هزار نفری معرفی می شود، حاصل از دست رفتن عملا ۵ ماه از عمر مفید شهر است، بعید است، صدور حکم شهردار شهریار در سال ۹۶ انجام شود و بدین ترتیب فرصت های موجود در سال ۹۶ برای بهبود شهر و عمل به وعده های اعضا شورای شهر از دست خواهد رفت، این در حالی است، که مردم انجام تغییرات و پیشرفت هایی را توقع داشتند.

اصغری گفت: این که چرا فردی خارج از فراخوان داوطلبان انتخاب شده است، جای سوال دارد و سوال دیگر این است، که اصرار بر عدم  انتخاب شهردار با چه انگیزه هایی از سوی برخی اعضا شورا صورت می گیرد.

اداره مجموعه بزرگی مانند شهرداری با سرپرست سبب اخلال در امور می شود

کارشناس دیگری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اساسا سرپرستی برای مدت کوتاهی است تا مدیر اصلی انتخاب شود،اداره کردن یک مجموعه بزرگ مانند شهرداری، آن هم به مدت طولانی با حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نیرو با سرپرست به صلاح مجموعه و مردم و شهر نیست، چرا که سرپرست در جابجایی مدیران نمی تواند نقشی ایفا کند.

سلگی ادامه داد: در شرایط اداره شهرداری توسط سرپرست، بسیاری از مدیران و حتی کارمندان عادی نیز دچار سردرگمی شده و امور مردم با اختلال مواجه خواهد شد.

در هر صورت امیدواریم، منتخبان مردم در پارلمان شهری شهریار، هرچه سریع تر اقدامی در جهت خروج مدیریت شهری از سردرگمی کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار