کد خبر: ۳۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
حمل‌ونقل نیازمند سرمایه گذاری است
شرایط جغرافیایی و همسایگی با چهار کشور خارجی، آذربایجان غربی را در شاهراه ارتباط ایران با اروپا قرار داده، شاهراهی که نیازمند توجه و تقویت زیرساخت‌های مرزی است.

به گزارش آرانیوز، سکینه اسمی: آذربایجان غربی از شمال با جمهوری آذربایجان و از غرب با کشورهای عراق و ترکیه همسایه و نیز به‌صورت غیرمستقیم با کشور ارمنستان هم‌مرز است، تنها استان کشور که از چنین ظرفیت مرزی بالایی برخوردار است.

آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک به دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی از ۲۳ پایانه موجود در کشور و ۹ گمرک مرزی پتانسیل بالایی برای دسترسی به بازارهای جهانی به‌خصوص اروپا دارد اما تاکنون این ظرفیت مرزی موردتوجه جدی قرار نگرفته است.

اختصاص بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به کشورهای همسایه، مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین استان‌های مرزی آذربایجان غربی با استان و شهرهای مرزی کشورهای همسایه، ظرفیت واردات و صادرات کالا از طریق مرزهای آذربایجان غربی، جای شکی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های مرزی نمی‌گذارد.

فعالیت ۱۴ گمرک و بازارچه در نوار مرزی شمال و غرب آذربایجان غربی افق‌های روشنی را در زمینه ترانزیت و توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی ایجاد کرده و با توجه به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به‌خصوص در پایانه‌های مرزی آینده روشنی پیش روی اقتصاد استان و منطقه ترسیم کرده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که در کنار این مزیت بزرگ، سرمایه‌گذاری برای توسعه خطوط آهن و اتصال راه‌آهن مراغه به ارومیه و گسترش آن تا راه‌آهن رازی فضای بهره‌گیری از ظرفیت ریلی ایران با ترکیه و به‌تبع آن اروپا را بهبود می‌بخشد و زمینه را برای رشد تجارت مرزی فراهم می‌کند، وجود دو فرودگاه در شهرهای ارومیه و خوی نیز از ظرفیت‌های مهم برای توسعه صادرات مرزی محسوب می‌شود.

پایانه‌های مرزی استان آذربایجان غربی شامل مرز زمینی پلدشت و بازرگان در شمال، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان است که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.

۵پایانه مرزی مهم از ۲۳ پایانه مرزی کشور در آذربایجان غربی واقع شده است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی استان به خبرنگار مهر گفت: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص مرزی و ترانزیتی یکی از استان‌های مهم و برخوردار در بحث اقتصادی است.

عبدالحسین علی‌اکبری با بیان اینکه این استان با داشتن ۱۳ هزار کیلومتر انواع محورهای ارتباطی مرزی، روستایی، اصلی و فرعی یکی از استان‌های تأثیرگذار در حوزه اقتصادی کشور محسوب می‌شود، افزود: ساخت و ایجاد زیرساخت‌های پایانه‌های مرزی از وظایف مهم راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و به‌تبع آن استان است.

آذربایجان غربی با داشتن ۱۳ هزار کیلومتر انواع محورهای ارتباطی مرزی، روستایی، اصلی و فرعی یکی از استانهای تاثیرگذار در حوزه اقتصادی کشور محسوب می شود

وی از بازرگان، سرو، تمرچین، پلدشت و رازی به‌عنوان پایانه‌های مهم مرزی استان نام برد و عنوان کرد: پایانه مرزی بازرگان دومین پایانه بزرگ مرزی و زمینی کشور به شمار می‌رود که به همراه سرو در ارومیه و رازی در خوی در مرز استان و ترکیه قرار گرفته، پایانه مرزی پلدشت در مرز استان با نخجوان و تمرچین نیز در مرز استان و کردستان عراق واقع شده است.

علی‌اکبری از طرح توسعه پایانه مرزی بازرگان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته است، این طرح از سال گذشته آغازشده و هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه طرح‌های عمرانی در پایانه‌ها به‌صورت مستمر برای ایمن‌سازی و تسهیل روند ترددها اجرا می‌شود اضافه کرد: تکمیل محوطه‌سازی و احداث ورودی و خروجی مسافر و حمل کالا در مرز بازرگان در مراحل پایانی قرار دارد و در صورت تخصیص اعتبارات موردنیاز به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.

​ سالن مسافری پایانه مرزی سرو ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

علی‌اکبری در خصوص احداث زیرساخت‌ها در پایانه مرزی سرو در ارومیه گفت: عملیات ساخت سالن جدید مسافری پایانه مرزی سرو از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه عملیات ساخت سالن جدید مسافری پایانه مرزی تمرچین از سال گذشته آغاز شده است افزود: اعتبار اختصاصی برای ساخت سالن مسافری پایانه مرزی سرو ۱۲۰ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به مشخصات فیزیکی طرح ساخت سالن مسافری پایانه مرزی سرو ادامه داد: سالن مسافری به زیربنای چهار هزار و ۱۶۰ مترمربع و در دو طبقه با اسکلت فلزی که سقف آن اسپیس است، احداث می‌شود که شامل طبقه زیرزمین با کاربری تأسیساتی به مساحت ۲۰۰ مترمربع، طبقه همکف به مساحت ۲ هزار و۲۰۰ مترمربع، طبقه اول به مساحت  هزار و۷۶۰ مترمربع خواهد بود.

علی‌اکبری افزود: اجرای محوطه‌سازی اطراف سالن مسافری محدوده خروجی و ورودی نقطه صفر مرزی به مساحت ۷۱۰۰ مترمربع، مخزن آب ۲۸۰ مترمکعبی برای تأمین آب مصرفی و آتش‌نشانی و دیوار حائل بتنی به طول ۱۲۵ متر و ارتفاع متوسط ۶ متر دیگر اقداماتی است که در قالب این طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی به عملیات اجرایی پایانه مرزی رازی خوی اشاره کرد و اظهار داشت: پایانه مرزی رازی به‌صورت موقت از سال ۹۰ راه‌اندازی شده ولی طرح جامع این پایانه مرزی در حال احداث است.

تردد ۵۰۰ هزار نفری از پایانه مرز رازی در خوی

علی‌اکبری از زیرساخت‌های پایانه مرزی رازی خوی به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم نام برد و گفت: فاز اول این طرح با اعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیارد ریال در حال احداث است و فاز دوم نیز با اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اوایل سال آینده آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سالن پایانه مرزی برای تردد ۲۰۰ هزار نفر پیش‌بینی‌شده بود که با توجه به حجم بالای ترددها از این پایانه مرزی تا اتمام طرح اصلی سالن مسافری موقت با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در حال احداث است تا حجم مسافران از این مرز را پاسخگو باشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی اظهار داشت: تنها در شش‌ماهه نخست امسال بیش از ۵۰۰ هزار مسافر از پایانه مرزی رازی خوی تردد کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال آینده افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

علی‌اکبری در خصوص روند احداث پایانه مرزی تمرچین هم گفت: پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر در جنوب استان، با سرمایه‌گذاری ۱۴۲ میلیارد ریالی ساماندهی شده و زیرساخت‌های توسعه این پایانه تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: محوطه‌سازی، احداث کریدور مسافری، سایبان قسمت مسافری، کف سازی بتنی، محوطه‌سازی سر درب غربی، فنس کشی موقت محدوده جنوبی و سایبان پارکینگ‌ها ازجمله اقدامات در نظر گرفته‌شده برای ساماندهی این پایانه به شمار می‌رود.

علی‌اکبری با بیان اینکه طرح ساماندهی این پایانه از اواخر تابستان امسال آغازشده و قرار است تا پایان سال آینده به اتمام برسد افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد پیشرفت را در اجرای این طرح شاهد هستیم و برای احداث آن ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته است.

ساعات کاری پایانه مرزی پلدشت به ۱۶ ساعت افزایش یافت

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص روند اجرای زیرساخت‌ها در پایانه مرزی پلدشت هم عنوان کرد: پایانه مرزی پلدشت که با هزینه اعتباری بالغ‌بر ۴۵۰ میلیارد ریال سال گذشته اتمام و بهره‌برداری رسید هم‌اکنون در حال ارائه خدمات است.

وی اضافه کرد: دو هفته گذشته روند فعالیت این پایانه مرزی با رایزنی‌های صورت گرفته به ۱۶ ساعت افزایش یافت که در ماه‌های آتی شاهد گسترش و تحولات اساسی در این پایانه مرزی خواهیم بود.

ساعت فعالیت پایانه مرزی پلدشت با رایزنی های صورت گرفته به ۱۶ ساعت افزایش یافت

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص شاخص‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در استان افزود: استان آذربایجان غربی در شاخص‌های حمل‌ونقل ازجمله جابجایی کالا، رانندگان و ناوگان سهم چهار الی پنج‌درصدی در کشور را داراست.

وی اضافه کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۸.۵ میلیون تن کالا جابجا شده و ۴.۷ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل مسافری و جاده‌ای استان جابجا شده‌اند که سهم پنج‌درصدی در کشور را نشان می‌دهد.

علی‌اکبری در خصوص سن ناوگان حمل‌ونقل در استان اضافه کرد: در این زمینه تقریباً برابر با میانگین کشوری هستیم و هم‌اکنون سن ناوگان کامیون در استان ۱۵ سال، اتوبوس و سواری ۱۰ سال و مینی‌بوس ۲۷ سال است که این میانگین در کشور در بخش مینی‌بوس ۲۳ سال است.

پایانه‌های مرزی ظرفیت مهمی برای ارتقای اقتصاد آذربایجان غربی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت پایانه‌های مرزی استان به خبرنگار مهر گفت: به دلیل هم‌مرزی استان با سه کشور خارجی پایانه‌های مرزی نقش مهم و انکارناپذیری در اقتصاد استان و منطقه دارد.

هادی بهادری با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها در مرزها به‌خصوص راه‌های دسترسی، پایانه‌های مرزی می‌تواند گام اساسی در راستای افزایش میزان تبادلات اقتصادی استان با کشورهای همسایه باشد افزود: تمامی زیرساخت‌ها در مرزها باید همسو باهم توسعه یابد، در حال حاضر در پایانه‌های مرزی اقدامات عمرانی خوبی در حال اجراست که در کنار آن باید راه‌های مرزی استان نیز موردتوجه قرار گیرد.

پایانه های مرزی به دلیل هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی نقش مهم و انکارناپذیری در اقتصاد استان و منطقه دارد

وی با اشاره به سرعت و کیفیت بالای احداث سالن‌های تجاری و مسافری در پایانه مرز سروی ارومیه گفت: با تلاش‌های صورت گرفته تلاش شد تجهیزات موردنیاز ازجمله «ایکس ری» برای این پایانه مرزی خریداری شود تا در روند ورود و خروج کالا مؤثر بوده و شاهد تسهیل در این زمینه باشیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در پی توسعه زیرساخت‌های مختلف در مرزهای استان به‌عنوان دروازه ورودی ایران به اروپا در سال‌های آتی شاهد رونق اقتصادی در استان و ارومیه خواهیم بود گفت: توسعه و رونق پایانه‌های مرزی نیازمند تعامل و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و نیز استان‌های مرزی کشورهای همسایه است.

بهادری با بیان اینکه آذربایجان غربی نقش گسترده‌ای در صنعت ترانزیت و راهداری کشور دارد افزود: افزون بر ۵۰ درصد از مرزهای زمینی کشور در محدوده آذربایجان غربی است و کریدور های بین‌المللی ترانزیتی از استان ما عبور می‌کنند که هم اهمیت داخلی داشته و هم در بعد بین‌المللی دارای اهمیت ویژه است.

آذربایجان غربی در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصربه‌فردی واقع‌شده که این موقعیت دسترسی آسان کشورمان را به بازارهای جهانی فراهم آورده است، راه‌های زمینی ارتباط با اروپا از طریق جاده و ریل و همچنین مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی واقع بوده و زیرساخت‌هایی که متناسب با این امور در استان ایجادشده در کنار مزیت‌های کم‌نظیر جغرافیایی و اقتصادی آذربایجان غربی را به یکی از کانون‌های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کرده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار